
Näitä kysymyksiä saavat nyt miettiä niin verkkokauppaa käyvät yritykset kuin niiden asiakkaatkin. Posti- ja logistiikka-alan unioni Pau kertoi näet sunnuntainahttps://www.hs.fi/talous/art-2000006303128.html, että postilakko uhkaa kestää kahden viikon sijaan neljä viikkoa, mikä tarkoittaa, että pakettien toimituksissa on epävarmuutta juuri vuoden tärkeimmän sesongin aikana.
Osassa verkkokauppaa käyvistä yrityksistä onkin jo tehty johtopäätöksiä Postin asiakkuudesta, jotta kauppa varmasti sujuisi mutkitta.
”Alushousut kulkee, vaikka posti ei”, mainosti esimerkiksi miesten alushousuja myyvä The other danish guy -yritys maanantaina joulupukilla kuvitetussa mainoksessaan.
Yritys päätti kuljettaa kaikki pakettinsa Matkahuollon kautta lakon aikana, jotta toimituksiin voisi luottaa tärkeän sesongin aikana. Näin siitä huolimatta, että Posti on luvannut toimittaa paketit perille korkeintaan muutaman päivän viiveellä.
Eikä alushousukauppa ole ainoa. Postista kerrotaan tarkempia lukuja antamatta, että asiakkaita on siirtynyt muualle ainakin lakon ajaksi.
Matkahuollossa puolestaan kuvaillaan puhelimien pirisevän kuumina. Yritys laskee, että lakko on tuonut sille jo satoja uusia yritysasiakkaita.
Lakko juuri joulusesongin alla antaakin Postin kilpailijoille kuten Matkahuollolle suuren mahdollisuuden vallata alaa kasvavilla pakettimarkkinoilla.
Tilanne on tavallaan paradoksaalinen: postilakon taustalla on tilannehttps://www.hs.fi/talous/art-2000006281148.html, jossa Posti on halunnut hakea työehtojen muutoksista etua kilpailuilla markkinoilla. Nyt lakko saattaa kuitenkin kääntyä Postia vastaan, ja sen asema kilpailussa voi pikemminkin heikentyä.
Onko uhka Postille merkittävä?
Posti on viime vuosina kääntänyt strategisen kurssinsa kohti pakettien toimitusta. Taustalla ovat kirjepostin väheneminen ja pakettitoimitusten lisääntyminen verkkokaupan kasvaessa. Nykyisin pakettiliiketoiminta, verkkokauppa ja logistiikka tuottavat jo noin puolet Postin liikevaihdosta ja ovat siis sen toiminnan kivijalka.
Panostukset pakettimarkkinoille ovat olleet näkyviä. Pakettiautomaattien määrä on päätetty kasvattaa noin neljääntuhanteen nykyisestä runsaasta 1 600:sta vuoteen 2022 mennessä. Viimeksi lokakuun lopulla Posti kertoi avaavansahttps://www.hs.fi/talous/art-2000006287908.html Helsingin keskustaan uudenlaisen tilan, jossa verkkokaupan asiakas saa sovittaa heti tilaamiaan vaatteita.
Kaikki tämä kertoo yrityksestä profiloitua markkinoilla, joilla kasvumahdollisuudet ovat suuria.
Kakkua pyrkivät jakamaan kotimaisen Matkahuollon lisäksi muun muassa ruotsalainen Postnord, joka on viime aikoina tehnyt investointeja Suomessa. Lisäksi markkinoilla toimivat ulkomaiset jätit, kuten DHL, Schenker ja UPS. Kaiken kaikkiaan merkittäviä toimijoita on kymmenkunta.
Tarkkoja markkinaosuuksia ei ole saatavilla. Selvää on silti, että Postin asema on tähän saakka ollut Suomen pakettijakelussa hyvin vahva kilpailijoihin verrattuna.
Se toimittaa vuodessa noin 50 miljoonaa pakettia – siinä missä esimerkiksi Matkahuollon vastaava lukema on noin 15 miljoonaa kappaletta.
Postin etuna kilpailijoihin nähden on esimerkiksi se, että sen toimituspisteiden verkko on selvästi suurempi.
Lakko voi kuitenkin tasoittaa pelitilannetta, jos yhä useampi yritys tai kuluttaja kokee Postin epäluotettavana ja päättää kokeilla sen vaihtoehtoa.
”Lakko vaikuttaa todella paljon”, arvioi verkkokauppaa tutkiva tohtorikoulutettava Mikko Hänninenhttps://www.hs.fi/haku/?query=mikko+hanninen Aalto-yliopistosta.
”Aiemmin Posti on voinut luottaa siihen, että vaihtoehtoja ei ole saatavilla. Nyt kun toimijat rupeavat käymään läpi muita vaihtoehtoja, he ehkä huomaavatkin, etteivät ehdot ole niin huonoja verrattuna totuttuun. Posti joutuu varmasti laittamaan omaa hinnoitteluaan aggressiivisemmaksi, että se saa houkuteltua asiakkaita takaisin”, hän sanoo.
Myös Postin paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnassa johtajana työskentelevä Arttu Hollmérushttps://www.hs.fi/haku/?query=arttu+hollmerus uskoo, että lakolla voi olla vaikutuksensa ennen muuta sen vuoksi, että se ajoittuu joulukaupan käynnistymisen aikaan.
”On kieltämättä selvää, että lakkotilanteeseen sisältyy selvä riski, että me menetämme asiakkuuksia. Toivomme asiakkailtamme malttia, sillä paketit toimitetaan kyllä muutamien päivien viiveellä perille lakosta huolimatta.”
On mahdotonta sanoa, missä määrin Posti saa menettämänsä asiakkaat takaisin lakon päätyttyä. Monelle kauppiaalle joulukauppa on joka tapauksessa niin suuri osuus vuoden liikevaihdosta, ettei turhia riskejä haluta.
Eikä kuluttaja halua epävarmuutta pakettien perilletulosta. Pienikin riski siitä, etteivät lapset saa lahjojansa ajoissa, voi tuntua monelle liian suurelta.
Alushousuyritys The other danish guyn Tommi Lähdehttps://www.hs.fi/haku/?query=tommi+lahde ei ole vielä päättänyt, palaako yritys toimittamaan tuotteitaan Postin kautta lakon loputtua.
”Pelkäänpä, että he ovat niin pitkään niin sekaisin siellä, että kyllä meidän täytyy miettiä asiaa rauhassa.”
- Posti Seuraa
- Lakko Seuraa
- Verkkokauppa Seuraa
- Elina Kervinen Seuraa
Kommentit