Talous

HS-analyysi: Jo ensi vuosi voi tuoda sähkö­autojen läpi­murron, mikä tarkoittaisi Antti Rinteen vero­pelkojen toteutumista

Pääministeri Antti Rinne kertoi HS:n haastattelussa pelkonsa liikenteen verotulojen vähentymisestä. Muutoksen nopeus voi yllättää valtionkin, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Tuomas Niskakangas.

Pääministeri Antti Rinteen haastattelu lauantain Helsingin Sanomissa nosti esiin liikenteen verotuksen pirullisen ongelman, jota on pelätty jo pitkään.

Mitä paremmin päästöjä onnistutaan vähentämään, sitä enemmän valtio köyhtyy.

Liikenteen verotus on pitkälti päästöpohjaista. Autovero, polttoainevero ja ajoneuvovero on järjestetty niin, että niitä maksetaan sitä enemmän, mitä enemmän päästöjä syntyy.

Katsotaanpa, miten verotulojen kutistumisen kierre etenee:

Kun kuluttaja ostaa uuden sähköauton, hän maksaa niukasti autoveroa ja kuittaa vielä valtiolta 2 000 euroa hankintatukea.

Sen jälkeen hän maksaa vuosittain edullista ajoneuvoveroa. Ensi vuonna ajoneuvoveron taulukko muuttuu suosimaan entistä enemmän pienipäästöisiä autoja. Polttoaineverot sähköautoilija välttää kokonaan.



Rinne arvioi haastattelussa, että valtion verotulot voivat vähentyä merkittävästi, jos ihmiset käyttäytyvät toivotusti eli siirtyvät vähäpäästöisempiin autoihin.

Se voi tapahtua nopeammin kuin Rinne on odottanut. Tiedot tuoreiden sähkömallien suosiosta vihjaavat yllättävän nopeasta muutoksesta.

Markkinoiden halvimmaksi täyssähköautoksi saapuneen Seat Miin myynti on ylittänyt odotukset. Suositun Škoda Superbin uuden vuosimallin hinnasto on rakennettu niin, että ladattava hybridi on hinnoiteltu hyvin lähelle bensiini- ja dieselmalleja. Jälleenmyyjät ennustivat Kauppalehdessä, että ladattavien hybridien osuus uusista Superbeista voi olla jopa puolet.

Autoilun sähköistuminen on edennyt Suomessa prosentuaalisesti ripeästi, mutta vuosista 2020 ja 2021 voi tulla todellinen läpimurto myytyjen sähköautojen määrissä.

Sähköautojen myyntiä voi vauhdittaa myös työsuhdeautojen uusi verokohtelu, josta kuullaan lisää ensi vuonna. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusta halutaan keventää entisestään.

Ilmastolle ja Suomen päästötavoitteille tämä on tietysti upea asia – valtiontaloudelle ei.

Tieliikenteen verotulot ovat valtiolle vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa. Tästä yli puolet syntyy uusien autojen autoverosta, vuotuisesta ajoneuvoverosta ja polttoaineveroista. Loput ovat pääasiassa arvonlisäveroja, jotka eivät ole päästöriippuvaisia, mutta voivat pienentyä huomattavasti autoilun sähköistymisen myötä.



Ensimmäisenä liikenteen veroista hyytyy autovero, jota myytävien ajoneuvojen pienipäästöisyys syö dramaattisesti. Polttoaineverojen ja ajoneuvoverojen tuomat verotulot pitävät pintansa pitempään, koska suuripäästöisemmät ajoneuvot pysyvät liikenteessä pitkään uusien ajoneuvojen myynnin murroksesta huolimatta.

Liikenteen verotulot eivät romahda vielä tällä hallituskaudella. Silti loivakin väheneminen on ongelma Rinteen hallitukselle. Pitää muistaa, että hallitus on luvannut kattaa menolisäyksiään nostamalla verotuloja.

Liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta pohtiva työryhmä aloitti työnsä syyskuussa. Mitään ihmeellisiä uusia keksintöjä liikenteen verotukseen ei kuitenkaan ole luvassa. Ei niissä ole onnistuttu muuallakaan.

Tuttuja vaihtoehtoja ovat tietullit ja verot, jotka pohjautuvat ajettuihin kilometreihin. Tietullien mahdollistamisessa hallitus aikoo edetä, mutta päätöksiä käyttöönotosta ei ole tehty. Autojen seurantaan pohjautuvat mallit ovat toistaiseksi kalliita toteuttaa.

Lisäksi lauantain haastattelussa Rinne ei liputtanut tietullien puolesta.

”Ne ovat epäoikeudenmukaisia niille, jotka eivät asu kaupungissa, mutta tuovat kuitenkin kasvua työskentelemällä kaupungissa”, Rinne sanoi.

Heikoista gallupluvuista kärsivän Sdp:n johtajana Rinne varmasti karsastaa päätöksiä, jotka antavat oppositiossa olevien perussuomalaisten ja kokoomuksen nousta tavallisten autoilijoiden puolustajiksi.

Yksi ratkaisu verokadon estämiseksi on polttoaineverojen korottaminen. Ensi vuoden elokuussa voimaan tuleva veronkorotus nostaa Veronmaksajien keskusliiton mukaan bensiini- ja diesellitrojen hintoja noin 6–7 senttiä.

Veronkorotus on kuitenkin lyhytikäinen ratkaisu. Bensiinin myynti litroina on vähentynyt jo pidempään, kun autojen polttoaineenkulutus on pienentynyt.

Lopulta päätökset ovat poliittisia. Keskeisin kysymyksistä on: pitääkö liikenteestä kerätä veroja niin huomattavia määriä kuin nykyään? Voisiko liikenneverot korvata muilla tuloilla?

Helppoa se ei tule olemaan. Tähän asti liikenne on ollut poliitikkojen valikoimassa enemmänkin alue, josta on saatu nyhdettyä enemmän ja enemmän tuloja.



Liikenteen kovaa verotusta on perusteltu sen haittavaikutuksilla, mutta ne vähenevät päästöjen vähentymisen myötä.

”Joudumme miettimään eri tulolähteitä ihan uusilta alueilta, joita en pysty vielä yksilöimään”, Rinne sanoi HS:n haastattelussa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Entisen tavaratalon koko liiketila on ollut tyhjillään Helsingin keskustassa jo kolme vuotta

    2. 2

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    3. 3

      Valtava dokumenttivuoto paljastaa, että Afrikan rikkain nainen on junaillut itselleen korruption avulla lähes kahden miljardin omaisuuden

    4. 4

      Sussexin herttua Harry kommentoi vihdoin lähtöä hovista: Meillä ei ollut vaihtoehtoja

    5. 5

      Suomalaiset vetivät viime vuonna rahojaan pois juuri niistä rahastoista, jotka tuottivat parhaiten

    6. 6

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    7. 7

      Kiinalaisyrittäjät valtasivat vaivihkaa Suomen sushi­markkinat – Luckie Bao, 29, tietää, mitä suomalaiset haluavat syödä

      Tilaajille
    8. 8

      Onko tässä Suomen rumin taukotila? Bussikuskit värjöttelevät ruosteisessa ikkunattomassa kopissa Tikkurilassa

    9. 9

      Koiraroduilla on erilaisia persoonallisuuksia, ja koirien geenitutkimus voi auttaa ymmärtämään myös ihmisen käyttäytymistä

      Tilaajille
    10. 10

      Trumpin virkarikos­oikeudenkäynti on aikansa kuva: sen sysäsi käyntiin salaliitto­teoria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    3. 3

      Valtava dokumenttivuoto paljastaa, että Afrikan rikkain nainen on junaillut itselleen korruption avulla lähes kahden miljardin omaisuuden

    4. 4

      Yhdysvaltojen suurlähettiläs Robert Pence tekee Helsingissä väitös­kirjaa Danten Jumalaisesta näytelmästä – suomalaisen rajavartijan sivistystaso mykistytti

      Tilaajille
    5. 5

      Entisen tavaratalon koko liiketila on ollut tyhjillään Helsingin keskustassa jo kolme vuotta

    6. 6

      Nuorten käytöksessä on tapahtunut muutos, ja se enteilee alkoholin kulutuksen laskua kaikkialla maailmassa

      Tilaajille
    7. 7

      Maunulan ongelmatalossa tyrittiin ihan kaikki, eikä kaupunki suostu kertomaan hintaa – Miten yksi ravintola ajoi talon sekaisin?

    8. 8

      IMF:n pääjohtaja: Maailmassa jylläävät nyt samat ilmiöt, jotka johtivat vuoden 1929 pörssiromahdukseen

    9. 9

      Länsimaalaiset ovat yhä kovassa huudossa Thaimaassa, ja netissä seuraa etsivät tavalliset ihmiset varsin tavanomaisin keinoin: ”Baarityttöily on vähentynyt”

    10. 10

      Mistä Sauli Niinistö tykkää Twitterissä? HS kävi läpi tasavallan presidentin some-käyttöä ja sai puhelun Mäntyniemestä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      Hahmotamme värejä eri tavoin, ja osa ihmisistä voi olla supernäkijöitä – Testaa ja vertaa, näetkö värit samoin kuin muut ihmiset

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    4. 4

      Unohda ohje viidestä ateriasta päivässä – näin kannattaa syödä, jos haluaa pysyä mahdollisimman virkeänä

      Tilaajille
    5. 5

      Töölöön valmistui pari vuotta sitten 30 000 neliön pysäköinti­luolasto, mutta nyt se seisoo tyhjänä

    6. 6

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    7. 7

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trumpin hallinto laittoi Michelle Obaman laatimat kouluruoka­suositukset uusiksi

    9. 9

      Laiskuutta ei ole olemassakaan, sanoo amerikkalaisprofessori – Suomalaispsykologi on samaa mieltä ja listaa todelliset syyt laiskuuden takana

      Tilaajille
    10. 10

      Lentoemännän peukkumerkki bussinkuljettajalle johti yli kolmen metrin pudotukseen – näin Helsinki-Vantaan onnettomuus tapahtui

    11. Näytä lisää