Talous

HS-analyysi: Jo ensi vuosi voi tuoda sähkö­autojen läpi­murron, mikä tarkoittaisi Antti Rinteen vero­pelkojen toteutumista

Pääministeri Antti Rinne kertoi HS:n haastattelussa pelkonsa liikenteen verotulojen vähentymisestä. Muutoksen nopeus voi yllättää valtionkin, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Tuomas Niskakangas.

Pääministeri Antti Rinteen haastattelu lauantain Helsingin Sanomissa nosti esiin liikenteen verotuksen pirullisen ongelman, jota on pelätty jo pitkään.

Mitä paremmin päästöjä onnistutaan vähentämään, sitä enemmän valtio köyhtyy.

Liikenteen verotus on pitkälti päästöpohjaista. Autovero, polttoainevero ja ajoneuvovero on järjestetty niin, että niitä maksetaan sitä enemmän, mitä enemmän päästöjä syntyy.

Katsotaanpa, miten verotulojen kutistumisen kierre etenee:

Kun kuluttaja ostaa uuden sähköauton, hän maksaa niukasti autoveroa ja kuittaa vielä valtiolta 2 000 euroa hankintatukea.

Sen jälkeen hän maksaa vuosittain edullista ajoneuvoveroa. Ensi vuonna ajoneuvoveron taulukko muuttuu suosimaan entistä enemmän pienipäästöisiä autoja. Polttoaineverot sähköautoilija välttää kokonaan.



Rinne arvioi haastattelussa, että valtion verotulot voivat vähentyä merkittävästi, jos ihmiset käyttäytyvät toivotusti eli siirtyvät vähäpäästöisempiin autoihin.

Se voi tapahtua nopeammin kuin Rinne on odottanut. Tiedot tuoreiden sähkömallien suosiosta vihjaavat yllättävän nopeasta muutoksesta.

Markkinoiden halvimmaksi täyssähköautoksi saapuneen Seat Miin myynti on ylittänyt odotukset. Suositun Škoda Superbin uuden vuosimallin hinnasto on rakennettu niin, että ladattava hybridi on hinnoiteltu hyvin lähelle bensiini- ja dieselmalleja. Jälleenmyyjät ennustivat Kauppalehdessä, että ladattavien hybridien osuus uusista Superbeista voi olla jopa puolet.

Autoilun sähköistuminen on edennyt Suomessa prosentuaalisesti ripeästi, mutta vuosista 2020 ja 2021 voi tulla todellinen läpimurto myytyjen sähköautojen määrissä.

Sähköautojen myyntiä voi vauhdittaa myös työsuhdeautojen uusi verokohtelu, josta kuullaan lisää ensi vuonna. Hallitusohjelmaan kirjattiin, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusta halutaan keventää entisestään.

Ilmastolle ja Suomen päästötavoitteille tämä on tietysti upea asia – valtiontaloudelle ei.

Tieliikenteen verotulot ovat valtiolle vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa. Tästä yli puolet syntyy uusien autojen autoverosta, vuotuisesta ajoneuvoverosta ja polttoaineveroista. Loput ovat pääasiassa arvonlisäveroja, jotka eivät ole päästöriippuvaisia, mutta voivat pienentyä huomattavasti autoilun sähköistymisen myötä.



Ensimmäisenä liikenteen veroista hyytyy autovero, jota myytävien ajoneuvojen pienipäästöisyys syö dramaattisesti. Polttoaineverojen ja ajoneuvoverojen tuomat verotulot pitävät pintansa pitempään, koska suuripäästöisemmät ajoneuvot pysyvät liikenteessä pitkään uusien ajoneuvojen myynnin murroksesta huolimatta.

Liikenteen verotulot eivät romahda vielä tällä hallituskaudella. Silti loivakin väheneminen on ongelma Rinteen hallitukselle. Pitää muistaa, että hallitus on luvannut kattaa menolisäyksiään nostamalla verotuloja.

Liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta pohtiva työryhmä aloitti työnsä syyskuussa. Mitään ihmeellisiä uusia keksintöjä liikenteen verotukseen ei kuitenkaan ole luvassa. Ei niissä ole onnistuttu muuallakaan.

Tuttuja vaihtoehtoja ovat tietullit ja verot, jotka pohjautuvat ajettuihin kilometreihin. Tietullien mahdollistamisessa hallitus aikoo edetä, mutta päätöksiä käyttöönotosta ei ole tehty. Autojen seurantaan pohjautuvat mallit ovat toistaiseksi kalliita toteuttaa.

Lisäksi lauantain haastattelussa Rinne ei liputtanut tietullien puolesta.

”Ne ovat epäoikeudenmukaisia niille, jotka eivät asu kaupungissa, mutta tuovat kuitenkin kasvua työskentelemällä kaupungissa”, Rinne sanoi.

Heikoista gallupluvuista kärsivän Sdp:n johtajana Rinne varmasti karsastaa päätöksiä, jotka antavat oppositiossa olevien perussuomalaisten ja kokoomuksen nousta tavallisten autoilijoiden puolustajiksi.

Yksi ratkaisu verokadon estämiseksi on polttoaineverojen korottaminen. Ensi vuoden elokuussa voimaan tuleva veronkorotus nostaa Veronmaksajien keskusliiton mukaan bensiini- ja diesellitrojen hintoja noin 6–7 senttiä.

Veronkorotus on kuitenkin lyhytikäinen ratkaisu. Bensiinin myynti litroina on vähentynyt jo pidempään, kun autojen polttoaineenkulutus on pienentynyt.

Lopulta päätökset ovat poliittisia. Keskeisin kysymyksistä on: pitääkö liikenteestä kerätä veroja niin huomattavia määriä kuin nykyään? Voisiko liikenneverot korvata muilla tuloilla?

Helppoa se ei tule olemaan. Tähän asti liikenne on ollut poliitikkojen valikoimassa enemmänkin alue, josta on saatu nyhdettyä enemmän ja enemmän tuloja.



Liikenteen kovaa verotusta on perusteltu sen haittavaikutuksilla, mutta ne vähenevät päästöjen vähentymisen myötä.

”Joudumme miettimään eri tulolähteitä ihan uusilta alueilta, joita en pysty vielä yksilöimään”, Rinne sanoi HS:n haastattelussa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    2. 2

      Väärä sipsipussi toi pahan mielen: Syntyi Vegaaniskanneri, jonka avulla helsinkiläisäiti osaa väistää ruokiin murskatut kirvat

    3. 3

      Loikka 1980-luvun Suomeen: USA:n demokraattipuolueessa on tapahtunut historiallinen käänne

      Tilaajille
    4. 4

      Yksi juoksukerta viikossa pidentää elinikää yhtä paljon kuin himokuntoilu, sanoo tutkija

      Tilaajille
    5. 5

      Eronnut nainen alkaa katsella nettipornoa, ja tv:ssä se näyttää sekä hauskalta että seksikkäältä – Kathryn Hahnista tuli keski-ikäisenä miehisen katseen rikkoja

      Tilaajille
    6. 6

      Romanikerjäläiset eivät ole tarjonneet huumeita lapsille – huumekauppiaat ovat

    7. 7

      Valehteluun suhtaudutaan Yhdysvalloissa eri tavalla kuin Suomessa

    8. 8

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    9. 9

      Antti Lindtman ei pyri ensi kesänä Sdp:n johtoon

    10. 10

      Chilestä Etelämantereelle matkalla ollut rahtikone ja sen 38 matkustajaa ovat kateissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    3. 3

      Anne ”Heinäsirkka” Taskinen on kuollut – Sleepy Sleepersin jäsenet muistelevat: ”Kun hän astui huoneeseen, se ei jäänyt huomaamatta”

    4. 4

      HS:n toimittajan twiitistä tuli kansainvälinen puheenaihe, myös arvostetut ulkomaiset mediat jakoivat kuvan Suomen hallituksen johtohahmoista

    5. 5

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    6. 6

      Maailman suosituimmat maiharit ovat niin jäykät, että niissä kävely on monelle tuskaa – Fysioterapeutti kertoo, miten ongelmat voi välttää

      Tilaajille
    7. 7

      Autoilun suosio kasvoi Espoossa länsimetron avautumisen jälkeen – ”Metron avautumista on katseltu ruusunpunaisilla laseilla”

    8. 8

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    9. 9

      Ulkoministeriön korkea virkamies: Haavisto on toiminut laillisesti kiistassa konsulipäällikön kanssa

    10. 10

      Vihreiden ja vasemmisto­liiton ministerit jatkavat samoilla salkuilla, kaikki Sanna Marinin hallituksen ministerit selvillä nyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    3. 3

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    4. 4

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    5. 5

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    8. 8

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    9. 9

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    10. 10

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    11. Näytä lisää