Yhä useampi suomalainen pitää itseään edistyksellisenä kuluttajana, mutta onko se totta? ”Ensin muuttuvat ajatukset, sitten sanomiset ja vasta sen jälkeen tekemiset” - Talous | HS.fi
Talous

Yhä useampi suomalainen pitää itseään edistyksellisenä kuluttajana, mutta onko se totta? ”Ensin muuttuvat ajatukset, sitten sanomiset ja vasta sen jälkeen tekemiset”

18–29-vuotiaista aikuisista jo lähes puolet ja viisikymppisistäkin neljäsosa pitää itseään edistyksellisinä kuluttajina. Työelämäprofessori Pekka Mattilan mukaan ensin muuttuvat asenteet ja vasta sen jälkeen käyttäytyminen.

Tilaajille

Yksilöllisessä kuluttamisessa on tavallaan kyse illuusiosta, sillä massakulttuuri ohjaa Suomessakin kulutusta yhä enemmän, sanoo sosiologian professori Terhi-Anna Wilska. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Julkaistu: 9.1. 2:00, Päivitetty 9.1. 6:26

Yhä useampi suomalainen on mielestään kuluttajana edelläkävijä. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuluttajan valinnat poikkeavat hänen mielestään valtavirrasta. Tämä paljastuu tutkimusyhtiö Kantar TNS:n kyselytutkimuksista, joilla asiaa on selvitetty jo kymmenien vuosien ajan. Varmimpia omien valintojen edistyksellisyydestä ovat olleet yleensä nuoret.