Vaikeuksiin ajautunut Kalevala Koru karsii jälleen­myyjien määrän puoleen nykyisestä - Talous | HS.fi
Talous

Vaikeuksiin ajautunut Kalevala Koru karsii jälleen­myyjien määrän puoleen nykyisestä

Verkkokaupan murros sai Kalevala Korun muuttamaan tuotteidensa markkinointia ja jakelua. Tuotteita myydään jatkossa vain 150 myyntipisteessä valtakunnallisesti.

Kultaseppä Sari Kampman valmisti Kaikuja-kaulakorua Kalevala Korun tehtaalla. Kuva: Rio Gandara / HS

Julkaistu: 20.1. 14:40

Koruyhtiö Kalevala Koru karsii jälleenmyyntiverkostonsa noin puoleen nykyisestä.

Uudistus tehdään osana projektia, jossa talousvaikeuksista kärsineen korumerkin brändiä pyritään kirkastamaan ja myyntiä kasvattamaan.

Jatkossa Kalevala-koruja saa noin 150:stä myyntipisteestä valtakunnallisesti. Samalla yhtiö pyrkii lisäämään tuotteiden suoraa myyntiä muun muassa oman verkkokauppansa kautta.

”Keskittämällä jakelu noin 150 myymälään pystymme varmistamaan sekä asiantuntevan palvelun, että kattavan tuotevalikoiman jälleenmyyntipisteissä, säilyttäen samalla valtakunnallisen saatavuuden tuotteillemme”, sanoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari tiedotteessa.

Kalevala Koru valahti viime keväänä päättyneellä tilikaudella 2,4 miljoonaa euroa tappiolle, ja myös kuluvasta tilikaudesta on tulossa yhtiölle Paakkarin mukaan haastava.

Yhtiössä käytiin viime vuoden lopulla läpi yt-neuvottelut, joissa vähennettiin seitsemän toimihenkilöä ja uudistettiin tuotantohenkilöstön toimenkuvia. Yhteensä Kalevala Korussa työskentelee vajaat sata ihmistä.

Kalevala Koru sanoo aikovansa hakea kannattavaa kasvua seuraavien vuosien aikana niin kotimaasta kuin kansainvälisiltä markkinoilta. Yhtiö aikoo myös ”terävöittää” tuotevalikoimaansa ja samalla uudistaa jakeluaan palvelemaan paremmin tämän päivän kuluttajia.

Kaupan alan yleinen murros on ollut yksi tekijä korualan viime vuosien vaikeuksissa.

Verkko-ostamisen kasvu on osaltaan vaikuttanut myös siihen, miten Kalevala Koru haluaa myydä tuotteitaan fyysisissä myymälöissä. Yhtiön mukaan kivijalkakaupoissa korostuvat entistä vahvemmin laadukas palvelu ja elämyksellisyys.

”Uuden jakelustrategiamme kulmakivenä on kohdata kuluttajat siellä, missä he liikkuvat ja tarjota heille yhtenäinen Kalevala-maailma, niin verkossa kuin fyysisissä pisteissä”, Paakkari sanoo.

Osana brändin uudistamista Kalevala Koru luopuu toukokuusta 2020 alkaen Lapponia Jewelry -tuotemerkin käytöstä. Toiminta keskitetään uudistuvan Kalevala-brändin alle ja nykyiset Lapponia-tuotteet siirtyvät Kalevala-brändin alle.

Suomen kansainvälisesti tunnetuin korumerkki Lapponia lakkautetaan

Lahjakulttuurin muutos romautti Kalevala Korun tuloksen: ”Olemme miettineet, millä tavalla tässä tulevaisuudessa pärjätään”

Seuraa uutisia tästä aiheesta