Talous

Bensa­kauppiaat syyttävät bio­polttoaineen jakelu­velvoitteen pakottavan heidät Nesteen asiakkaiksi

Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen takia bensanmyyjät joutuvat ostamaan uusiutuvaa dieseliä, koska tavalliseen bensa-autoon voi tankata etanolia vain rajallisesti.

Tänä vuonna polttoainekauppiaiden pitää sekoittaa fossiilisen polttoaineen joukkoon jo viidennes biopolttoainetta. 20 prosentin jakeluvelvoite koskee sekä dieseliä että bensiiniä. Kuitenkin tavalliseen bensa-autoon voi tankata etanolia bensan joukossa korkeintaan kymmenen prosenttia.

Tästä seuraa se, että bensakauppiaat joutuvat hankkimaan jostain puuttuvan osuuden uusiutuvaa dieseliä ja jakelemaan sen autoilijoille.

Eniten markkinoilla on vanhemman teknologian biodieseliä, joka ei tähän tarkoitukseen kelpaa. Käytännössä bensanjakelijat joutuvat ostamaan uuden sukupolven hvo-laatuista uusiutuvaa dieseliä. Hvo tarkoittaa vetykäsiteltyä kasviöljyä (Hydrotreated Vegetable Oil).

Suomalainen Neste yksin tuottaa maailman hvo-dieselistä noin puolet.


Suomessa myös metsäyhtiö UPM valmistaa mäntyöljystä Bioverno-nimellä uusiutuvaa dieseliä, mutta sen tuotanto ei riitä Suomen jakeluvelvoitteen täyttämiseen. Sitä paitsi UPM myy Biovernostaan merkittävän osan Ruotsiin.

Sekä St1 että Teboil kokevatkin, ettei vaihtoehtoja uusiutuvan dieselin ostamiseen juuri ole. Mutkista suoristettuna tilanteen voi siis nähdä niin, että laki pakottaa bensakauppiaat kilpailijansa Nesteen asiakkaiksi Nesteen määrittelemällä hinnalla.

Nesteeltä tämäntyyppiset väitteet tyrmätään. Hvo-dieseliä valmistaa esimerkiksi Eni Italiassa ja Total Ranskassa sekä pienempiä määriä Preem Ruotsissa. Yhdysvalloista voi ostaa Diamond Green Dieselin ja Renewable Energy Groupin tuotteita.

”Todellisia vaihtoehtoja ei ole. Pieniä eriä on ehkä välillä mahdollisuus ostaa muualta, mutta volyymit ja hinnat ovat sitten sen mukaisia. Koko Euroopan markkina vetää nyt paljon hvo:ta, kun kaikki maat yrittävät päästä EU:n sekoitevelvoitteisiin. Lisäksi erien kuljetus kauempaa maksaa. Käytännössä kannattavaa on ostaa Suomesta ja vielä Hollannista, missä Nesteellä myös on jalostamo”, sanoo kaupallinen johtaja Kari-Pekka Manni Teboilista.

Toisen haasteen asettaa Suomen ilmasto. Manni toteaa, että kelvollista talvilaatuista hvo-dieseliä ei niin vain Etelä-Euroopasta osteta. Samalla kannalla on St1:n yhteiskuntasuhdejohtaja Mika Aho:

”Tarjonta on oligopolistista ja talvilaadun suhteen monopolistista. Silloin hinta nousee korkeaksi.”

Oligopoli viittaa epätäydellisiin markkinoihin, joilla toimii vain muutama tietyn tuotteen tarjoaja. Monopolissa tarjoajia on vain yksi.

Mika Ahon mukaan Suomi, Ruotsi ja Norja yksin haukkaavat 40 prosenttia maailmassa tuotetusta hvo-dieselistä.

Taloustieteen tohtori, johtava asiantuntija Saara Tamminen Sitrasta huomauttaa, että osa ongelmaa on se, että hiilipäästöjä ei tässä tapauksessa vähennetä ”teknologianeutraalisti” eli useiden vaihtoehtojen mahdollistamisen sijaan on valittu valmiiksi yksi tietty vähennyskeino eli biopolttoaineet, tai oikeastaan vieläkin tarkemmin hvo-diesel.

Laajempaa keinovalikoimaa kaipaa myös St1:n Mika Aho: ”Nyt jakeluvelvoitetta ei voi täyttää biokaasulla eikä uusiutuvalla sähköllä, mikä on nurinkurista. Jos keinovalikoima olisi avoimempi, myös kustannustaso pysyisi järkevämpänä.”


Syytöksiä Nesteen määräävästä asemasta ei lievitä ainakaan se, että yhtiön suurin omistaja on Suomen valtio – eli sama taho, joka on asettanut polttoainejakelijoille sekoitevelvoitteen. Valtio hyötyy Nesteen menestyksestä osinkoina kymmenien miljoonien eurojen edestä. Vuonna 2025 jakeluvelvoite nousee 24 prosenttiin. Vuoteen 2030 mennessä jakeluvelvoite on kasvamassa jo 30 prosenttiin.

”Biopolttoaineosuuden tavoitteet on nostettu suuremmiksi kuin muut öljy-yhtiöt olisivat halunneet, ja siitä tietty hyöty menee kotimaiselle yhtiölle ja valtiolle”, Teboilin Manni sanoo.

St1:n Mika Aho sanoo, ettei jakeluvelvoitelakia tehdessä mietitty kilpailuoikeudellisia näkökulmia niin laajasti ja syvällisesti kuin yhtiö olisi toivonut.

Toisaalta Neste on ollut edelläkävijä, joka on aikanaan päättänyt investoida uusiutuvan dieselin kehittämiseen ja tuotantoon. Yhtiö hyötyy nyt strategiasta, jonka se on aikanaan uskaltanut valita.

”Neste on lähimenneisyydessä maksanut niistä investoinneista paljon. He ovat ottaneet sen riskin, ja nyt nähdään, että se on kannattanut”, myös Manni Teboilista sanoo.

St1 rakentaa parhaillaan omaa uusiutuvan dieselin jalostamoaan Göteborgiin Ruotsiin.

”Se vähentää riistohinnoittelupotentiaalia. Omaa tuotantoa käytämme omassa jakeluverkossamme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, joissa kaikissa on voimassa tiukat biopolttoaineiden jakeluvelvoitteet”, Mika Aho sanoo.

Jakeluvelvoite otettiin käyttöön Suomessa vuonna 2008. Sitä on asteittain kiristetty ja tänä vuonna sekoitusvelvoite nousi 20 prosenttiin.

Jakeluvelvoitteen määrittelemä 20 prosentin minimiosuus bio-osuutta on käytännössä muuttunut myös maksimiksi.

Toisin sanoen täysi tankki biopolttoainetta ei vähennä liikenteen päästöjä – vaan vapauttaa jonkun muun tankkaamaan saman määrän fossiilista polttoainetta. Asiasta voit lukea lisää täältä.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tampereen keskustassa on Suomen kovin kommuuni – ”Linnan” asukkaita yhdistää armoton harrastus

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Puolisottomuus on yleistynyt kolme­kymppisillä lyhyessä ajassa: ”Parisuhteiden dynamiikka vaikuttaa syntyvyyteen”, tutkija sanoo

    4. 4

      Lätkäjätkät edustavat kaikkea, mikä suomalaisessa miehisyydessä on pielessä, sanoo kirjailija Juhani Brander

    5. 5

      Kello on 10.40, wc:n roskakorissa on verisiä papereita ja puhdistus­lappuja – HS vietti päivän Oodissa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      En ole mies, mutta voin vilkaista

    4. 4

      Vihreiden Fatim Diarra uhkaa julkistaa kaikki saamansa peniskuvat: ”Se on seksuaalista häirintää”

    5. 5

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää