Talous

Harry ja Meghan perustivat oman tuotemerkin – Kuinka arvokas on hovin jättävien kuninkaallisten brändi?

Sussex Royal -sivusto ilmestyi verkkoon pari viikkoa sitten. Brändien arvonmuodostusta tutkinut Pekka Mattila ei usko, että herttuapari laskisi toimeentulonsa vain tulevan liiketoiminnan varaan.

Kuohunta Britannian kuninkaallisessa perheessä laantui sunnuntaina ainakin hetkeksi. Sussexin herttua Harry otti kantaa hänen ja herttuatar Meghanin päätökseen vetäytyä hovin ytimestä.

Harry totesi, ettei herttuaparilla ollut muuta vaihtoehtoa.

Myös kuningatar Elisabet ilmoitti, että hän kunnioittaa herttuaparin ratkaisua. Jatkossa he eivät ei enää edusta virallisesti kuningatarta, eivätkä he saa käyttää etuliitettä ”hänen kuninkaallinen korkeutensa”.

Nyt Meghan ja Harry pyrkivät taloudelliseen itsenäisyyteen. Julkinen rahoitus loppuu, mutta herttuaparilla on muita suunnitelmia.

Pari viikkoa sitten he avasivat Sussex Royal -verkkosivun, jossa vastataan yleisimpiin parin tulevaisuutta koskeviin kysymyksiin. Lisäksi kyseessä on rekisteröity tuotemerkki, joka koskee noin sataa tuotetta.

Eräs tapa pyrkiä taloudelliseen riippumattomuuteen olisikin luoda menestynyt yritys. Mutta miten monarkian suomalla asemalla tehdään rahaa?

Monet talousalan julkaisut tekevät säännöllisesti listoja maailman arvokkaimmista brändeistä. Esimerkiksi talouslehti Forbesin vuoden 2019 listalla kärkipaikoilla on Applen ja Microsoftin kaltaisia teknologiayrityksiä.

Kahdenkymmenen suurimman joukkoon mahtuu myös luksusmerkki Louis Vuitton ja urheiluvaatevalmistaja Nike, jotka arvioidaan runsaan 30 miljardin euron arvoisiksi.

Toisaalta useissa bränditutkimuksissa on todettu, että Britanniassa juuri kuninkaallinen perhe on maan tärkeimpiä brändejä. Esimerkiksi vuonna 2017 sen arvioitiin tuoneen yli kahden miljardin euron vaikutuksen maan talouteen turismin sekä erilaisten tuoteoikeuksien ja -suositusten kautta.

Monarkia on siis hyvin myyvä brändi, jonka tuomaa näkyvyyttä Harrylla ja Meghanilla on mahdollisuus hyödyntää. Sen todellista arvoa ei kuitenkaan tiedä vielä kukaan, sanoo työelämäprofessori Pekka Mattila Aalto-yliopistosta.

”Tarkkaa arvoa brändille ei voi mitata ennen kuin sen potentiaalia on koeteltu markkinoilla”, Mattila sanoo puhelimessa.

Harryn ja Meghanin liiketoimintasuunnitelmista tiedetään vielä vähän. Herttuaparin menestyksen puolesta puhuu se, että molemmilla on oma, vahva henkilöbrändinsä, jonka kuninkaallinen perhe sitoo yhteen.

Menestys ei silti ole itsestäänselvää, vaikka näkyvyyttä on paljon. Mattilan mukaan monia asia riippuu siitä, minkälaisia valintoja herttuapari tekee.

”Eräs oleellinen kysymys on, millä maantieteellisellä alueella he aikovat harjoittaa liiketoimintaa. Mikäli tähtäin on Pohjois-Amerikassa, uppoaa heidän brändinsä luultavasti kuluttajiin helposti. Sen sijaan kotimarkkinoilla Britanniassa heillä tuskin on valtavaa kaupallista potentiaalia”, Mattila sanoo.



Toinen hankala kysymys on liiketoiminnasta tuleva tuotto. Perinteisesti brittimonarkkien yritykset ovat lahjoittaneet ison osan voitoistaan hyväntekeväisyyteen.

Tässä kohtaa herttuapari joutuu tekemään vaikean ratkaisun siitä, mikä on kuninkaallisen roolin ja rahanteon suhde. Siinäkin on Mattilan mukaan kyse siitä, miten asiat esitetään.

”Mikäli he ovat taitavia, pystyvät he kertomaan tarinaa, jossa kaksi henkilöä onnistuu etuoikeutetusta asemasta huolimatta luomaan menestyvää bisnestä”, Mattila sanoo.

Hänen mukaansa Harrylla ja Meghanilla on jo nyt puolellaan tekijöitä, jotka tekevät heidän tarinastaan samaistuttavan: tarinassa kaksi elinvoimaista nuorta joutuu ”konservatiivisen perheen kynsiin ja kohtaa ilkeän median”.

Tarina vaikuttaa olevan monilta osilta totta: esimerkiksi The Guardian on nostanut esiin, kuinka Meghanin kohtelu poikkeaa Cambridgen herttuatar Catherinen saamasta huomiosta.

Etenkin osalle mediasta kuninkaalliset ovat tuottoisa kohde, joiden lähelle pyritään keinoja kaihtamatta. Daily Mirror- ja The Sun -lehdet ovat käyttäneet viime vuosina jopa satoja miljoonia euroja välttääkseen oikeusjutut puhelinten salakuuntelusta. Myös Harry on haastanut lehdet oikeuteen salakuuntelusta.

Virallisia edustusvelvollisuuksiaan vähentävällä herttuaparilla on tällä hetkellä puolellaan lähinnä hyvä tarina. Myöhemmin tarina saattaa muuttua rahaksi heidän yrityksensä kautta – tai sitten ei.

Mattilan mukaan kyse on pitkälti siitä, mihin yhteyksiin tunnettu nimi kytketään. Hän mainitsee esimerkkeinä muotisuunnittelija Pierre Cardinin ja presidentti Donald Trumpin.

”Trumpilla se taisi toimia vain kiinteistöissä ja golfissa, Cardin puolestaan tuhosi brändinsä lisensoimalla sen vääränlaisiin tuotteisiin”, Mattila sanoo.

Herttuaparin brändi saattaa hänen mukaansa olla jopa satojen miljoonien eurojen arvoinen, jos tehdyt ratkaisut ovat onnistuneita. Pelkän liiketoiminnan varaan Harry ja Meghan tuskin tulevaisuuttaan rakentavat, Mattila sanoo.

Harrylla on perittyä omaisuutta kymmenien miljoonien eurojen arvosta ja Meghanillakin useiden miljoonien eurojen ansiot näyttelijäuraltaan. Lisäksi taustalla on prinssi Charlesin mittava omaisuus, joka on tähänkin asti toiminut Harryn ja Cambridgen herttua Williamin taloudellisena selkänojana.

”En usko, että kyse on niinkään toimeentulon kapitalisoinnista. Enemmän tässä ratkeaa se, minkälaisen roolin ja paikan Meghan ja Harry ottavat jatkossa tässä maailmassa”, Mattila sanoo.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    2. 2

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    3. 3

      Tampereen yliopisto puuttui sen logosta tehtyyn pilaversioon ”uhittelevalla” kirjeellä – Some reagoi omilla versioillaan ”tuninaamasta”

    4. 4

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    5. 5

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    4. 4

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    5. 5

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää