Talous

Uber pyristelee irti huonoista uutisista ja kehittää lentäviä takseja: koelennot alkavat tänä vuonna kolmessa kaupungissa

Autonominen ajaminen etenee asteittain, kertoo Uberin Pohjois- ja Itä-Euroopan johtaja HS:n haastattelussa. Vuonna 2025 kaikkien Lontoon Uber-kuskien on määrä ajaa sähköautoa.

Lontoo

Uber-yhtiössä kaikki on isoa.

Uber-takseilla on jo yli sata miljoonaa asiakasta yli 700 kaupungissa. Kohta taivaskaan ei ole rajana: tänä vuonna alkavat lentävien taksien koelennot.

Mutta isoja ovat ongelmatkin. Uberin mainetta ovat mustanneet turvallisuusuhat, seksuaalinen ahdistelu, kuljettajien kohtelu ja aiemman johdon hyökkäävä asenne. Yhtiö on tehnyt miljarditappiota. Pörssikurssikin romahti heti listautumisen jälkeen.

Minne Uber on matkalla?

Ainakin se näyttää tajunneen, että nykyaikana isolta yhtiöltä edellytetään vastuullisuutta. Pahojen poikien yrityskulttuuri karkottaa yhteistyökumppanit.

Uberin uuden polven johtajistoon kuuluu Jamie Heywood, joka vastaa Pohjois- ja Itä-Euroopan toiminnoista. Vuoden 2018 keväällä Uberilla aloittaneelle Heywoodille kuuluu niin Britannia kuin Suomikin.

”Yhtiö ei ehkä aiemmin kuunnellut kaupunkeja, joissa se toimi”, Heywood arvioi HS:n haastattelussa Lontoossa.

Nyt Uber yrittää tehdä itsensä hyödylliseksi. Britanniassa yhtiö tarjoaa apuaan liikennesuunnittelijoille ja poliisille. Tarjolla on ilmaista dataa liikennevirroista – ja kymmeniätuhansia silmäpareja.

”Uberin 70 000 kuljettajasta voi olla poliisille apua, jos jotain hämärää on tekeillä.”

Tähän mennessä uutiset ovat kertoneet lähinnä päinvastaisesta.

Esimerkiksi vuonna 2018 pelkästään Yhdysvalloissa Uberin kyytien yhteydessä tapahtui 235 raiskausta ja yhdeksän ihmistä surmattiin. 58 kuoli liikenneonnettomuuksissa. Tiedot ovat peräisin Uberin omasta turvallisuusraportista.

Lontoossa taas Uberin toimilupa on jo toista kertaa katkolla. Ajot kuitenkin jatkuvat, sillä valitus on vireillä.

Viimeksi toimilupa meni, kun 43:n Uber-kuljettajan todettiin ajavan väärin henkilötiedon. Osalla ei ollut vakuutusta. Yhdeltä takavarikoitiin laittomia kuvia lapsista.

Heywoodin mukaan järjestelmän aukot on tukittu. Enää väärällä henkilöllisyydellä ajaminen ei kuulemma onnistu.

Mitä käy liikenneluvalle?

”Meistä Lontoon liikennelaitoksen päätös ei ollut oikea. Tavoitteemme on kuitenkin yhteinen eli entistä turvallisempi Lontoo.”


Turvallisuus onkin se avaintekijä, johon Uber yrittää nyt panostaa.

”Tähän on kaksi keinoa. Ensinnäkin paikallisia sääntöjä pitää ehdottomasti noudattaa. Tämän lisäksi teknologialla turvallisuutta voi parantaa vielä entisestään.”

Esimerkiksi Pohjoismaissa on otettu käyttöön kuljettajien kasvojen tunnistamismenetelmä. Gps-tietoja käytetään riskitilanteiden huomaamiseen. Jos vauhti on pysähtynyt kuin seinään, voi kyseessä olla onnettomuus.

”Jos taas auto viettää pitkän tovin syrjäisessä paikassa, voi se olla merkki siitä, että jotain outoa on tekeillä.”

Silloin Uber ottaa yhteyttä sekä kuljettajaan että asiakkaaseen. Turvatoiminto on nimeltään ”ride check”.

Yhdysvalloissa Uberin julkistamat luvut ahdistelu- ja väkivaltatapauksista vuosina 2017 ja 2018 tyrmistyttivät. Toisaalta yhtiön uusi avoin linja keräsi kiitosta.

Vielä muutama vuosi sitten yrityskulttuuri oli tyystin toinen. Intiassa yhtiö tavoitteli jopa Uber-raiskauksen uhrin potilastietoja.

Yhdysvalloissa yhtiön sisäisten ahdistelutapausten hyvittelemiseksi on perustettu yli neljän miljoonan euron rahasto. Uber pesee kasvojaan.

Uusi linja näkyy myös ympäristöasioissa. Britanniassa Uberilla on jo 50 miljoonan punnan ”puhtaan ilman rahasto”, josta kuljettajia avitetaan kohti sähköautoja.

”Olemme sitoutuneet siihen, että kaikki kulkuneuvomme Lontoossa ovat sähköisiä vuoteen 2025 mennessä. Silloin 45 000 kuljettajaa ajaa sähköautolla”, Heywood sanoo.


Sähköisiä tulevat olemaan myös yhtiön lentävät taksit. Niitä Uber kehittää yhdessä eteläkorealaisen Hyundain kanssa, joka on maailman viidenneksi suurin autoyhtiö.

Lentävien taksien projekti maksaa yli miljardi euroa. Koelennot alkavat jo tänä vuonna. Pilottikaupunkeja ovat Dubai, Melbourne ja Las Vegas.

Kaupalliset taksilennot on määrä aloittaa vuonna 2023. Ihan joka paikkaan ei lentotaksilla pääse.

”Ne sopivat parhaiten pitkille välimatkoille, esimerkiksi lentokentältä keskustaan.”

Pisin lento on noin sata kilometriä ja alustava huippunopeus 290 kilometriä tunnissa. Neljää asiakasta kuljettavan lentävän taksin on määrä viilettää 300–600 metrin korkeudessa.

Sääntely tosin on vielä kesken. Sitä ennen liiketoimintakaan ei pääse alkamaan.


Autonomisten autojen koeajot sen sijaan ovat jo hyvässä vauhdissa. Kehitystyö jatkuu Pittsburghissa Yhdysvalloissa.

Paha takaisku koettiin maaliskuussa 2018, kun ilman kuljettajaa kulkenut Uberin auto tappoi naisen Arizonassa.

Heywood muistuttaa, että autonomisessa ajamisessa on turha odottaa äkkinäistä läpimurtoa: ”Ei tule olemaan mitään yhtä päivää, kun kaikki on valmiina.”

Realistisempaa on hidas ja vaiheittainen kehitys.

Ilman kuljettajaa ajaminen sopii aluksi vain paikkoihin, joissa liikenne on helppoa ja sääolosuhteet hyvät. Kaupunkien keskuksiin ja jalankulkijoiden lomaan autonomisia autoja ei voi panna opettelemaan.

Globaalina yhtiönä Uberin toimintaympäristö vaihtelee suuresti.

Kaliforniassa uusi laki laajentaisi Uberin velvollisuuksia kuljettajia kohtaan. Laki lukisi kuljettajat työntekijöiksi, mitä yhtiö ei halua.

Ukrainan Kiovassa tunnelmat ovat paremmat. Uber lanseerasi siellä viime toukokuussa Uber-bussit, joita on jo yli 2 000 kappaletta.

”Kiovan pormestari, entinen raskaan sarjan nyrkkeilijä Vitali Klitško oli tyytymätön paikallisiin busseihin. Niinpä loimme uuden tekniikan, jolla paikalliset voivat varata paikan ja maksaa etukäteen.”

Mikä siinä muka on niin ihmeellistä?

”Jokainen saa nyt istumapaikan ja turvavyön. Aiemmin monet joutuivat seisomaan.”

Lontoossa Uberin kanssa kilpailee noin 21 000 perinteistä ”mustaa taksia”, joiden kyyti on turvallista mutta kallista. Etukäteen varattavia minicab-takseja on noin 88 000.

Uberin kaltaista kuljetusta tarjoavat muun muassa virolainen Bolt sekä ranskalainen Kapten. Bolt sai äskettäin Euroopan investointipankilta (EIB) 50 miljoonan euron pääomaruiskeen.

Heywoodin mukaan isoin kilpailija on kuitenkin yksityisauto. Hän ennustaa, että 15–20 vuoden kuluttua yksityisautoilu on vähentynyt selvästi.

”Ihmiset tulevat matkaamaan pääosin jaetuissa kulkuneuvoissa. Entistä harvempi ajaa itse.”

Ennen kuin Amazonilta tullut Heywood aloitti nykyisessä työssään, ryhtyi hän kahdeksi viikoksi Uber-kuljettajaksi. Asiakkaiden kuskaaminen Suur-Lontoossa toi tuntumaa kuljettajan arkeen.

”Useimmat asiakkaat eivät halua puhua kuljettajalle. Heille kuski on anonyymi hahmo.”

Työmatkansa Pohjois-Lontoosta keskustaan Heywood kulkee polkupyörällä. Yhteen suuntaan menee 35 minuuttia. Uber-kyydin hän ottaa, jos on iltamenoa.

Kerrotko kuljettajille kuka olet?

”En koskaan.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Uber täyttää jo kymmenen vuotta


 Uber on amerikkalainen kuljetuspalveluyhtiö, joka tunnetaan parhaiten Uber-takseistaan. Pääkonttori on San Franciscossa.

 Uber aloitti toimintansa toukokuussa 2010. Se toimii nyt yli 60 maassa ja yli 700 kaupungissa.

 Uber-taksia käytti viime vuonna yli 100 miljoonaa asiakasta. Lontoossa käyttäjiä on 3,5 miljoonaa.

 Yhtiö listautui pörssiin keväällä 2019. Kurssi vajosi heti listautumishinnasta.

 Uber kehittää lentävää taksia sekä automatisoitua ajamista. Yhtiö kuljettaa myös ruokaa sekä harjoittaa sähköpyörä- ja bussiliikennettä.

 Helsingissä Uberilla on yli 20 000 aktiivikäyttäjää ja yli 500 kuskia.

 Uberin perustajiin kuulunut miljardööri Travis Kalanick erosi yhtiön johdosta 2017 ja hallituksesta 2019. Uberia johtaa nyt Dara Khosrowshahi.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    2. 2

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    3. 3

      Tampereen yliopisto puuttui sen logosta tehtyyn pilaversioon ”uhittelevalla” kirjeellä – Some reagoi omilla versioillaan ”tuninaamasta”

    4. 4

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    5. 5

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    4. 4

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    5. 5

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää