Autojen yhteiskäyttöpalvelu Drive Now lopettaa toimintansa Helsingissä helmikuussa - Talous | HS.fi
Talous

Autojen yhteiskäyttöpalvelu Drive Now lopettaa toimintansa Helsingissä helmikuussa

Palvelu loppuu tai keskeytyy samaan aikaan monissa kaupungeissa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Julkaistu: 30.1. 13:14, Päivitetty 30.1. 15:24

Suomen suurin autojen yhteiskäyttöpalvelu Drive Now kertoo lopettavansa toimintansa Helsingissä. Yhtiö tiedottaa asiakkailleen, että sen viimeinen operointipäivä on 29. helmikuuta 2020.

Drive Now on osa kansainvälistä konsernia, ja Suomessa palvelua pyörittää finanssikonserni OP. Palvelu käynnistyi Helsingissä toukokuussa 2017.

”Olemme jo jonkin aikaa seuranneet palvelun tilannetta, ja valitettavasti emme löytäneet palvelun jatkamiselle sopivia vaihtoehtoja”, sanoo Drive Now’n toiminnasta OP:ssä vastaava Lauri Tolvas.

Tolvas ei halua yksityiskohtaisemmin avata sitä, millaisiin vaikeuksiin palvelu kaatui. Hänen mukaansa Helsinki on autojen yhteiskäyttöpalveluille lupaava markkina, ja Drive Now’n vastaanotto oli hyvä. Yhtiöllä on Helsingissä 30 000 asiakasta ja 150 autoa.

Drive Now on alunperin saksalaisen autovalmistajan BMW:n ja autovuokraamo Sixtin perustama yhteiskäyttöpalvelu. Palvelu käynnistyi Lontoossa vuonna 2014.

Viime vuonna BMW:n Drive Now yhdistyi toisen saksalaisen autovalmistajan Daimlerin Car2go-palvelun kanssa, jolloin palvelu sai nimen Share Now. Se on maailman suurin autojen yhteiskäyttöpalvelu. Viime keväänä yhtiö kertoi, että sillä oli noin neljä miljoonaa asiakasta ja yli 20 000 autoa 30 kaupungissa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Sittemmin yhtiö on kuitenkin joutunut supistamaan toimintaansa ja pohtimaan, missä sen toiminta on kannattavaa.

Syksyllä palvelu loppui muutamassa kaupungissa Yhdysvalloissa. Joulukuussa BMW ja Daimler kertoivat, että Share Now vetäytyy kokonaan Pohjois-Amerikan markkinoilta. Palvelu loppuu viidessä Yhdysvaltain ja Kanadan kaupungissa helmikuun lopussa.

Euroopassa yhtiö kertoi keskeyttävänsä palvelun toiminnan Lontoossa, Firenzessä ja Brysselissä.

Yhtiö kertoi keskittyvänsä kaupunkeihin, joissa se näkee eniten mahdollisuuksia kannattavalle kasvulle.

Palvelu toimii siten, että käyttäjä näkee mobiilisovelluksesta, mihin lähin vapaa auto on pysäköity. Auton käytöstä maksetaan tunti- tai minuuttikohtainen maksu, ja auton voi jättää minne tahansa palvelun toiminta-alueella.

Tolvaksen mukaan Drive Now on alallaan selkeästi suurin palvelu Suomessa.

Autojen yhteiskäyttöpalveluja tarjoavat markkinoivat palvelua sillä, että se vapauttaa ihmiset auton omistamiseen liittyvistä kiinteistä kuluista. Yhteiskäyttöpalveluista on toivottu myös helpotusta liikenteen päästöongelmiin ja ruuhkiin.

Auton voi panna tuottamaan sen sijaan että se seisoisi tyhjän panttina – ”Autojen Airbnb” on laajentunut myös Suomeen, ja näin se toimii

Ruotsissa yhteiskäyttöautoilu päästelee toistuvia kuolonkorahduksia, Suomessa kysyntä kasvaa – ”Itse asiassa yritämme nyt selvittää, saisimmeko Tukholmasta autoja”

Seuraa uutisia tästä aiheesta