Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja muut Alman aluelehdet - Talous | HS.fi
Talous

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja muut Alman aluelehdet

Lehdet jatkavat toimintaansa omien päätoimittajiensa johdolla. Kauppahinta on noin 115 miljoonaa euroa.

Sanoman suurimmat lehdet ovat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat. Alma Media Kustannuksen suurimmat lehdet ovat Tampereella ilmestyvä Aamulehti ja Porissa ilmestyvä Satakunnan Kansa.

Sanoman suurimmat lehdet ovat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat. Alma Media Kustannuksen suurimmat lehdet ovat Tampereella ilmestyvä Aamulehti ja Porissa ilmestyvä Satakunnan Kansa.

Julkaistu: 11.2. 8:00, Päivitetty 11.2. 19:14

Mediayhtiö Sanoma ostaa Alma Median aluelehtiä kustantavan Alma Media Kustannuksen. Yhtiö kustantaa Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa.

Kauppahinta on noin 115 miljoonaa euroa.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

Molempien yhtiöiden osakekurssit nousivat tiistaina. Sanoman osake kallistui noin 2,5 prosenttia ja Alman osake noin 4,7 prosenttia.

Sanoman tiedotteen mukaan lehdet jatkavat toimintaansa omien päätoimittajiensa johdolla.

Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoo Aamulehdelle, että lehti jatkaa itsenäisenä brändinä ja tekee omaa journalismiaan kuten tähänkin asti.

”Sanoma on tunnistanut hyvän osaamisemme ja ymmärtää omaäänisen journalismin merkityksen”, Tuulensuu sanoo.

Satakunnan Kansan vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi sanoo Satakunnan Kansassa, että omistajuuden vaihtuminen ei näy välittömästi mitenkään lehden lukijoille ja asiakkaille.

”Kauppa on kooltaan merkittävä ja osoittaa, että Sanoma uskoo alueellisen ja paikallisen journalismin tulevaisuuteen ja on valmis sitä kehittämään”, Lähdeniemi sanoo Satakunnan Kansalle.

Sanoma kuvaa kauppaa ”merkittäväksi investoinniksi Sanoman uutismedioiden digitaalisen tilaajamäärän kasvattamiseen ja kotimaisen, riippumattoman journalismin digitaaliseen tulevaisuuteen”.

Alma Medialta ostettavat lehdet ovat Sanoman tiedotteen mukaan vahvimmillaan paikallisuutisissa, kun taas Sanoman vahvuus on valtakunnallisessa ja kansainvälisessä sisällössä.

”Uutismediatoimialan keskittymisen hyötyjä on nähty jo monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Hollannissa – median moniäänisyyden kärsimättä”, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotteessa.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2019 oli noin 94 miljoonaa euroa ja liikevoitto 10 miljoonaa euroa.

”Alma Median alueellisilla sanomalehdillä on vahvat brändit ja tiiviit asiakassuhteet alueillaan, ja ne täydentävät erinomaisesti Sanoma Media Finlandin uutistarjoomaa”, sanoo Sanoma Median toimitusjohtaja Pia Kalsta tiedotteessa.

Yritysoston arvioidaan tuovan noin 13 miljoonan euron vuotuiset synergiat eli säästöt. Niiden odotetaan toteutuvan täysimääräisinä vuonna 2022.

Alma Media sanoo tiedotteessaan, että lehtien myynnin myötä digitaalisen liiketoiminnan osuus yhtiön liikevaihdosta nousee noin 67 prosenttiin.

”Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on jatkumoa aiemmille divestoinneillemme ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin, digitaalisiin mainos- ja markkinointiratkaisuihin sekä maksullisiin digisisältöihin”, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo tiedotteen mukaan.

Sanoma ilmoitti joulukuussa myyvänsä Sanoma Media Netherlandsin eli aikakauslehtitoimintansa Hollannissa ja Belgiassa DPG Medialle. Kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja oli 460 miljoonaa euroa.

”Myynnin jälkeen meillä on kaksi vahvaa liiketoimintayksikköä, Learning ja Media Finland, jotka ovat valmiina kasvuun, sekä 400 miljoonaa euroa käytettävissämme yritysostoihin”, Duinhoven sanoi perjantaina tulosjulkistuksen yhteydessä julkaistussa tiedotteessa.

Yrityskaupan julkistamisen yhteydessä Sanoma ilmoitti, että se harkitsee Oikotie-kauppapaikan myymistä.

Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kahteen miljoonaan euroon. Vuonna 2018 samaan aikaan liikevoitto oli viisi miljoonaa miinuksella.

Helsingin Sanomat on osa Sanoma-konsernia.

Sanomatalo Helsingin keskustassa.

Sanomatalo Helsingin keskustassa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Alma Median aluelehdet

Aamulehti

Satakunnan Kansa

Janakkalan Sanomat

Jämsän Seutu

Kankaanpään Seutu

KMV-lehti

Merikarvia-lehti

Nokian Uutiset

Rannikkoseutu

Suur-Keuruu

Sydän-Satakunta

Tyrvään Sanomat

Valkeakosken Sanomat

Vekkari

Jokilaakso

Sanoman operatiivinen liikevoitto kasvoi, HS:n tilausmyynti kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla