Sanoman toimitusjohtaja: Juttuja voidaan jakaa lehtien välillä, säästöjä haetaan muualta kuin toimituksista - Talous | HS.fi
Talous

Sanoman toimitusjohtaja: Juttuja voidaan jakaa lehtien välillä, säästöjä haetaan muualta kuin toimituksista

”Tässä ei ole kyse toimitusten yhdistämisestä”, Susan Duinhoven sanoo.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven. Kuva: Laura Ukkonen / Lehtikuva

Julkaistu: 11.2. 10:23, Päivitetty 11.2. 12:03

Sanoman päätös ostaa Alma Median aluelehdet voi johtaa siihen, että Helsingin Sanomien juttuja saattaa ilmestyä myös Aamulehdessä ja muissa Almalta Sanomalle siirtyvissä lehdissä.

”Päätoimittajat ovat edelleen täysin itsenäisiä. Mutta jos esimerkiksi Aamulehden päätoimittaja näkee kiinnostavaa sisältöä STT:ltä tai Helsingin Sanomilta ja haluaa käyttää sitä, hän voi niin tehdä”, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven.

Helsingin Sanomia julkaiseva Sanoma ilmoitti tiistaiaamuna, että se ostaa Alma Medialta 15 maakunta- ja paikallislehteä 115 miljoonalla eurolla.

Mahdollisuus jakaa sisältöjä ei ole yrityskaupan keskeinen syy, Duinhoven sanoo.

Hänen mukaansa yrityskauppa ei myöskään itsessään aiheuta tarvetta irtisanomisiin toimituksissa, mutta hän muistuttaa, että media-alan säästötarpeet eivät myöskään katoa minnekään.

”Tämä kauppa itsessään ei aiheuta isoja uudelleenjärjestelyjä. Toimitukset pysyvät itsenäisinä. Lännen Median tai STT:n sisällön jakaminen ei ole iso muutos, mutta totta kai meidän täytyy löytää ratkaisut näiden yksilöiden kohdalla. Mutta on tärkeää ymmärtää, ettei tässä ole kyse toimitusten yhdistämisestä.”

Duinhoven sanoo, että yrityskaupan vaikutukset uutistoimisto STT:n tai Lännen Median kannalta selviävät myöhemmin. Lännen Media on useiden maakuntalehtien muodostama yhteinen valtakunnanpolitiikan toimitus, jonka uutisia julkaisevat myös Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Sanoma osti STT:stä enemmistön kesällä 2018, ja nykyiset sopimukset eivät anna Aamulehdelle lupaa käyttää sen sisältöjä.

Tiistaina julkistettu kauppa oli Sanomalle eräänlainen U-käännös, sillä kuusi vuotta sitten yhtiö myi pois maakuntalehtensä Kaakkois-Suomessa.

”Se, mikä on sittemmin muuttunut, on se, että näemme, mihin digitaalinen tulevaisuus kehittyy”, Duinhoven sanoo.

Sanoma perustelee kauppaa merkittäväksi investoinniksi Sanoman uutismedioiden digitaalisen tilaajamäärän kasvattamiseen.

”Helsingin Sanomien ja Aamulehden esimerkki osoittaa, että digitaalisessa tulevaisuudessa mittakaava on tärkeä. Digitaalisten tilausten kasvu on päällimmäinen syy kiinnostukseemme”, Duinhoven sanoo.

Aamulehdessä digitaalisten tilausten määrä kasvoi viime vuonna 60 prosenttia. 14 prosenttia heidän kaikista tilauksistaan on nyt puhtaasti digitaalisia. Helsingin Sanomilla osuus on 27 prosenttia.

Hänen mukaansa eritoten Aamulehden ydinalueella on potentiaalia kasvulle.

”Tampere on kasvava yliopistokaupunki, jossa on nuoria ihmisiä. Uutismedialle on tärkeää saada kiinni nuoremmasta yleisöstä. He ovat vaativampia sen suhteen, kuinka käyttävät uutisia ja miltä käyttöliittymä näyttää. Siksi mittakaava on tärkeä.”

”Yleisöpohja on olemassa, ja on nyt meidän tehtävämme houkutella etenkin nuorempaa, vaativampaa yleisöä.”

Sanoma odottaa kaupan tuovan 13 miljoonan euron synergiaedut eli säästöt.

Duinhovenin mukaan säästöistä vain pieni osa tulee toimitustyöstä. Käytännössä puolet säästöistä tulee hallinnosta, puolet erilaisista operationaalisista synergioista eli esimerkiksi yhteisestä teknologian kehittämisestä, myynnistä ja hankinnoista.

Pörssitiedotteessa Duinhoven sanoo, että Sanomalla on vastuu uutisjournalismin tulevaisuuden varmistamisesta tuleville sukupolville. Duinhoven kuitenkin tähdentää, ettei yrityskaupassa ole kyse hyväntekeväisyydestä.

”Emme tee tätä vain siksi, että haluamme tehdä hyvää. Tälle on hyvät taloudelliset syyt.”

Oikaisu 11.2. kello 12.00: Lännen Median yhteistoimituksessa on mukana Alma Median lisäksi myös muiden yhtiöiden kustantamia maakuntalehtiä.

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja muut Alman aluelehdet