Supercell on tehnyt kahdella pelillään enemmän rahaa kuin mitä Star Warsin yhdeksän elokuvaa ovat keränneet lipputuloina yhteensä - Talous | HS.fi
Talous

Supercell on tehnyt kahdella pelillään enemmän rahaa kuin mitä Star Warsin yhdeksän elokuvaa ovat keränneet lipputuloina yhteensä

Suomalaisen mobiilipeliyhtiön kahden suosituimman pelin tuotot ylittävät yhdeksän Star Wars -elokuvan kaikki lipputulot, toimitusjohtaja Ilkka Paananen vertasi.

Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen puhui tiedotustilaisuudessa yrityksen pääkonttorilla tiistaina.

Julkaistu: 11.2. 12:32, Päivitetty 11.2. 17:40

Peliyhtiö Supercell teki 1,394 miljardin euron liikevaihdolla 517 miljoonan euron käyttökatteen vuonna 2019, yhtiö kertoi tiistaina. Se laski neljä prosenttia edellisvuodesta.

Toimitusjohtaja Ilkka Paanasen mukaan Supercellin viidestä menestyspelistä (Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royal ja Brawl Stars) neljä on tuonut kukin elinaikanaan yhtiölle jo yli miljardin dollarin liikevaihdon.

Viimeisin menestys on ensimmäisen täyden vuotensa pelimarkkinoilla ollut Brawl Stars, josta on tullut iso ilmiö Etelä-Koreassa.

”Uskokaa tai älkää, Brawl Starsia pelaa kymmenesosa koko maan väestöstä”, Paananen sanoi. Hänen mukaansa pelistä on tullut Etelä-Koreassa liki ”kansallisurheilua”.

Paanasen mukaan yksin Supercellin kaksi peliä (Clash of Clans ja Clash Royal) ovat keränneet yli kymmenen miljardia liikevaihtoa historiansa aikana. Hän kertoi verranneensa lukua yhdeksän Star Wars -elokuvan lipputuloihin, jotka ovat yhdeksän miljardia.

Supercellin enemmistön omistaa kiinalainen Tencent. Myös Supercellin perustajilla ja työntekijöillä on osuuksia yhtiöstä.

Supercellin pääkonttorissa Ruoholahdessa juhlittiin tiistaina kakkukahveilla sitä, että yhtiön perustamisesta tulee kuluneeksi tänä vuonna kymmenen vuotta.

Paananen muisteli, kuinka yhtiö lähti liikkeelle toukokuussa 2010 Espoon Niittykummussa 30 neliömetrin toimistossa kahden kunniahimoisen tavoitteen ohjaamana.

”Ihmiset pelaisivat pelejä pitkään ja ne jäisivät historiaan”, oli hänen mukaansa ensisijainen tavoite.

Toinen oli se, että Supercell olisi paras mahdollinen työpaikka pelintekijöille.

Siinä Paanasen mukaan keskeistä oli oivallus siitä, että pelintekijöitä kohdeltiin luovina taiteilijoina, joita yhtiön johto tai omistajat eivät määräile.

”Eihän levy-yhtiön toimitusjohtajakaan sano bändille, että tehkää tällainen biisi”, Paananen vertasi.

Kansainvälisen vertailun mukaan vain Supercellillä on kaksi peliä maailman kymmenen suosituimman mobiilipelin joukossa, Paananen kertoi. Näin siitä huolimatta, että Supercellin kilpailijat ovat tyypillisesti henkilöstömäärällä monta kertaa isompia yhtiöitä.

Paanasen mukaan Supercellin ainutkertainen menestys johtuu paljolti siitä, että yhtiön työntekijät tulevat yli 30 maasta ja erilaisista taustoista.

”Täysin globaalit tiimit tuovat aivan eri perspektiivit.”

Hän myös muistutti siitä, kuinka tiimit hylkäävät itse pitkänkin ajan kehittämiään pelejä, jos ne eivät usko niiden pitkäikäisyyteen.

Sen sijaan kuluttajatutkimuksia Supercell ei peliensä suunnittelussa juurikaan käytä.

”Emme ole ei millään tavalla dataohjattu firma. Ne tekevät sellaisia pelejä, mistä itse tykkäävät ja toivovat että muutkin tykkäävät.”

Paanasen arvion mukaan Supercell maksaa vuoden 2019 voitostaan yhteisöveroa samat noin sata miljoonaa euroa.

Hänen mukaansa yhtiön perustajat ja suomalaiset työntekijät ovat alusta alkaen pitäneet tärkeänä sitä, että Supercell maksaa hyvin veroja Suomeen.

Yllättäen myös ulkomaiset huippuosaajat ovat olleet otettuja siitä, että Supercell maksaa veronsa Suomeen.

”Tämähän on hienoa”, Paananen kertoi ulkomaalaisten tyypillisestä reaktioista.

Monissa globaaleissa teknologiayhtiöissä verojen minimointi on perin yleistä.

Paanasen laskujen mukaan Supercell on tuottanut Suomelle kymmenen vuoden olemassaolonsa aikana noin kaksi miljardia euroa, jos mukaan lasketaan yhtiön maksamat yhteisöverot, perustajien maksamat henkilökohtaiset verot ja se myyntivoittovero, jonka japanilainen Softbank joutui maksamaan Suomeen myydessään osuutensa yhtiöstä kiinalaisen Tencentin johtamalle konsortiolle.

Oikaisu 11.2. kello 12.56: Korjattu virheellinen lukema 1,319 miljardia euroa vuoden 2019 liikevaihdosta oikeaksi luvuksi, joka on 1,394 miljardia. Oikaisu 12.2. kello 10:36: Supercell julkisti 517 miljoonan euron käyttökatteensa (EBITDA), eikä liiketulostaan, niin kuin jutussa aiemmin virheellisesti luki.

Supercellin tulos romahti – Tällainen on yhtiön vuosia odotettu peli, josta on tulossa seuraava menestystarina

Seuraa uutisia tästä aiheesta