Digitaaliset markkina­paikat kiinnostavat Alma Mediaa, mutta toimitus­johtaja Telanne ei halua spekuloida Oikotien ostolla - Talous | HS.fi
Talous

Digitaaliset markkina­paikat kiinnostavat Alma Mediaa, mutta toimitus­johtaja Telanne ei halua spekuloida Oikotien ostolla

Alma Median liikevaihdosta häviää sanomalehtikaupan mukana vajaa kolmannes.

Digitaaliset markkinapaikat ovat tärkeä osa Alma Mediaa kasvun ja kannattavuuden näkökulmasta, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne. Kuva: Roni Rekomaa

Julkaistu: 11.2. 17:33

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo saaneensa tietää tiistaina muiden joukossa, että Sanoma harkitsee Oikotie-kauppapaikan myymistä. Digitaaliset markkinapaikat ovat olleet Almalle erittäin kannattava ja kasvava liiketoiminta-alue. Sen kehittämiseen Alma Media aikoo panostaa myös jatkossa vetäydyttyään alueellisesta sanomalehtiliiketoiminnasta.

”Tämä oli minulle uusi tieto, mitä tänään tuli Oikotiestä. En ole ehtinyt muodostaa minkäänlaista käsitystä tästä asiasta. Täytyy pohtia, olisiko kauppa mahdollinen ja olisiko siinä järkeä”, Telanne sanoo.

Vuonna 2018 Alma Median markkinapaikkojen oikaistu liikevoitto oli 34,4 miljoonan euroa, mikä oli 35,7 prosenttia liikevaihdosta. Itäisen Keski-Euroopan lisäksi yhtiöllä on alalla vahva jalansija myös kotimaassa: Toimitusjohtaja toteaa yhtiön olevan markkinapaikkojen johtaja Suomessa asuntokaupoissa ja toiseksi suurin autokauppojen markkinapaikka.

Telanne ei kuitenkaan halua spekuloida sillä, olisiko Oikotie tiistaina julkistetun liiketoimintakaupan kutistamalle mediatalolle houkutteleva ostos.

”Markkinapaikka­liiketoiminnat ovat yleisesti ottaen meille kiinnostava alue. Meillä on siinä erittäin hyvää, voimakasta osaamista ja menestyksekästä liiketoimintaa. Ei meidän sieltä ole järkeä ainakaan vetäytyä pois, päinvastoin, vaan me olemme sinne investoimassa lisää”, Telanne sanoo.

Tiistaina julkistetulla liiketoimintakaupalla Alma Media luopuu liiketoiminnoista, jotka toivat 28 prosenttia sen liikevaihdosta vuonna 2018. Sanoman hoteisiin siirtyvät maakuntalehdet Aamulehti ja Satakunnan Kansa, 13 paikallislehteä sekä Tampereella sijaitseva lehtipaino. Samalla mediatalo pienenee noin 355 miljoonan liikevaihtoa pyörittävästä yrityksestä 255 miljoonan euron yhtiöksi. Henkilöstön määrä supistuu 365 kokoaikaisen henkilön työpanoksen verran.

”Liikevaihdosta lähtee vajaa kolmannes, mutta liiketuloksesta ei lähde kuin kuudesosa. Alueellinen sanomalehti­liiketoiminta ei viime vuosina ole ollut niin kannattavaa kuin digitaalinen liiketoimintamme, vaikka se kannattavaa on ollutkin”, Telanne sanoo.

Kauppa vaatii vielä kilpailu­viranomaisen hyväksynnän, minkä Telanne toivoo tapahtuvan kesään mennessä. Sen jälkeen mediatalon liikevaihdon muodostuu paitsi markkinapaikat, myös Alma Talentin ammatti- ja talouslehdistä sekä kirjoista. Myös tunnettu ja suuria yleisöjä tavoittava Iltalehti jää osaksi yhtiön liiketoimintoja.

”Nyt laitetaan voimat ja paukut näiden toimintojen kehittämiseen”, Telanne sanoo.

Vielä yhtiö ei ole päättänyt, mitä se kaupasta saamillaan miljoonilla tekee: 115 miljoonaa euroa on helppo hukata, Telanne toteaa. Toimitusjohtaja kuvailee kauppaa win-win-tilanteeeksi, ja hän sanoo olevansa siihen tyytyväinen.

”Me saimme hyvän kauppahinnan hyvin terveestä liiketoiminnasta. Se on tietenkin hyvä asia. Meidän taseemme vahvistuu, ja investoinnit kasvavaan liiketoimintaan mahdollistuvat entistä paremmin.”

Päätoimittajalta: Yllätyksellisen Alma Media -kaupan perusteet ovat syvällä median murroksessa

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja muut Alman aluelehdet

Sanoma ostaa Aamulehden, Satakunnan Kansan ja joukon muita lehtiä – mikä muuttuu lukijoiden näkökulmasta?

Sanoman toimitusjohtaja: Juttuja voidaan jakaa lehtien välillä, säästöjä haetaan muualta kuin toimituksista

Seuraa uutisia tästä aiheesta