Ravintolayhtiö Noho Partners ostaa Friends & Brgrs -ketjun, suunnitelmissa kymmeniä uusia ravintoloita ja tuhannen työntekijän rekrytointi - Talous | HS.fi
Talous

Ravintolayhtiö Noho Partners ostaa Friends & Brgrs -ketjun, suunnitelmissa kymmeniä uusia ravintoloita ja tuhannen työntekijän rekrytointi

Pörssiyhtiö Noho Partners ostaa enemmistöosuuden Friends & Brgrs -hampurilaisravintola­ketjusta. Yhtiö perustaa myös ravintolan, jossa ei ole yhtään asiakaspaikkaa, vaan kaikki ruoka kuljetetaan tilaajille.

Friends & Brgrs -ketjun toimitusjohtaja Peter Fagerholm. Kuva on otettu heinäkuussa 2019. Kuva: Outi Neuvonen / HS

Julkaistu: 12.2. 9:45

Ravintolayhtiö Noho Partners lähtee kilpailemaan Suomessa suurten pikaruokaketjujen kanssa. Yhtiö kertoi keskiviikkona ostaneensa enemmistöosuuden Friends & Brgers -hampurilais­ravintolaketjusta.

Nyt Friends & Brgers -ketjulla on kymmenen ravintolaa. Noho Partnersin mukaan tänä vuonna toimipisteitä tulee viisi lisää.

Yhtiö kertoo kasvattavansa hampurilaisketjua kolmen vuoden aikana niin, että ravintoloita on kaikkiaan 30–50. Noho Partnersin mukaan laajennusvauhti merkitsee noin tuhannen ihmisen palkkaamista. Nyt Friends & Brgrs -ketjulla on 220 työntekijää.

”Aluksi on tarkoitus kasvattaa ketjua pelkästään omin voimin, mutta myöhemmin mahdollisesti myös franchising-periaatteella”, kertoo Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Noho Partners on Helsingin pörssiin listattu yhtiö. Sillä on yhteensä noin 250 ravintolaa ja Suomen lisäksi toimintaa myös Norjassa ja Tanskassa.

Noho Partners kertoo tiedotteessaan haluavansa nousta ”Suomen johtavaksi hampurilaisbrändiksi”.

Pelkästään ravintoloiden määrässä laskettuna matkaa riittää vielä kurottavaksi, sillä hampurilaisketju Hesburgerilla on Suomessa 279 ravintolaa. Lisäksi Hesburger toimii myös muun muassa Baltian maissa ja Venäjällä.

Muista hampurilaisketjuista Burger Kingillä on Suomessa 54 ravintolaa ja McDonald’silla 63.

Friends & Brgrs on saanut alkunsa Pietarsaaressa 2014. Yrityksellä on nyt pääkaupunkiseudulla kolme ravintolaa ja yksi ulkomailla Hampurissa Saksassa.

Ketju kuvailee olevansa fast casual -ravintola. Tämä käsitetään niin, että se on pikaruokala, josta saa tavallista laadukkaampaa syötävää. Erikoispiirteenä on, että se valmistaa tuotteensa paikan päällä alusta loppuun itse.

Nyt-liite arvioi Friends & Brgrs -ketjun hampurilaiset, kun yhtiön ensimmäinen ravintola avattiin 2015 pääkaupunkiseudulla. Voit lukea arvion tästä.

Noho Partners arvioi, että sen panostus pikaruokaketjuun kasvaa lähivuosien aikana jopa kymmeneen miljoonan euroon. Kauppasummaa yhtiö ei paljasta.

”Olemme pitkään hakeneet sopivaa konseptia pikaruokamarkkinoille. Perinteisiä hampurilaisketjuja ei ole tarkoitus haastaa, vaan sijoitumme niiden ja artesaaniburgereita tarjoavien ravintoloiden väliin”, Vikström sanoo.

Friends & Brgrs -yhtiön liikevaihdon arvioidaan olevan tänä vuonna noin 15 miljoonaa euroa. Ketjun perustajat ja pääomistajat jatkavat yhtiössä osakkaina.

”Kaikki ketjun nykyiset toimipisteet ovat kannattavia”, Vikström sanoo.

Noho Partners kertoi keskiviikkona perustavansa myös pelkästään ruokaa kotiin tilaavia asiakkaita palvelevan ravintolan, jossa ei ole yhtään asiakaspaikkaa. Se on määrä perustaa Helsingin Teurastamon alueelle.

Joissakin Helsingin ravintoloissa jo kolmasosa myynnistä liikkuu ruokalähettipalveluiden eli Woltin tai Foodoran kautta. Vikströmin mukaan kova kysyntä on johtanut siihen, että esimerkiksi osa Friends & Burgers -ketjun ravintoloista ei nyt pysty ajoittain myymään lainkaan ruokaa lähettiyritysten kautta.

”Osa ravintoloista panee kiireisimpinä aikoina Wolt- tai Foodora-kanavan kiinni. Tulevaisuudessa voisimme valmistaa useiden ravintoloiden annoksia yhdessä tilassa ja myydä niitä sieltä keskitetysti ulos lähettipalveluiden kautta.”

Maailmalla on jo lukuisia esimerkkejä vastaavanlaisista ”haamukeittiöistä”.

Noho Partners antoi joulukuussa positiivisen tulosvaroituksen. Parantuneen arvion taustalla oli ravintolaliiketoiminnan loppuvuoden menestys ja päätös luopua henkilöstövuokrauksesta.

Uudessa tulosohjeistuksessa yhtiö arvioi kuluvan vuoden liikevaihdoksi 270 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaaliksi 11 prosenttia. Yhtiö julkistaa vuoden 2019 tuloksensa 5. maaliskuuta.

Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström. Kuva: Akseli Valmunen / HS

Ravintolayhtiö Noho Partnersilta positiivinen tulosvaroitus

Friends & Brgrs laajenee Saksaan – Talousjohtaja: ”Keski-Euroopassa on kymmeniä ketjulle sopivia kaupunkeja”

HS-analyysi|Nimi muuttuu mutta tavoitteena on yhä kasvaa Pohjois-Euroopan suurimmaksi – NoHo Partners uskoo, että kauppakeskusten ravintolamaailmat on nyt nähty

Luksusravintoloistaan tunnettu Royal Ravintolat yhdistyy pörssiyhtiö Restamaxin kanssa – tavoitteena olla ”2020 mennessä Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija”

Huippuravintolat Palace ja Savoy uudelle omistajalle – Osakkaiksi Saku Tuominen, julkkiskokkeja ja Lontoossa kolmen Michelin-tähden ravintolaa vetänyt suomalainen

Maailmalla parkkihalleihin iltaisin ilmestyvät ”haamukeittiöt” osoittavat, kuinka raivokkaasti ruuanjakeluyhtiöt kilpailevat asiakkaista

Tätä Wolt ja Foodora merkitsevät ravintolalle: asiakkaita tulee lisää mutta iso siivu tuotoista katoaa

Seuraa uutisia tästä aiheesta