Marimekko onnistui joulumyynnissä, kasvua erityisesti Suomessa ja Japanissa - Talous | HS.fi
Talous

Marimekko onnistui joulumyynnissä, kasvua erityisesti Suomessa ja Japanissa

Marimekko kertoi Japanin merkityksen kasvaneen entisestään.

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko. Kuva: Akseli Valmunen / HS

Julkaistu: 13.2. 9:07

Marimekko menestyi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä hyvin tärkeimmillä markkina-alueillaan eli Suomessa ja Japanissa.

Yhtiö kasvatti liikevaihtoaan 17 prosenttia 34,7 miljoonaan euroon verrattuna vuotta aikaisempaan. Sen liikevoitto oli kolme miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna samaan aikaan se oli 1,2 miljoonaa euroa.

Marimekon mukaan varsinkin joulusesonki kasvatti myyntiä hyvin. ”Vahvalla kotimarkkinallamme myynti nousi 20 prosenttia. Kansainvälinen myynti puolestaan kasvoi 12 prosenttia”, toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoi tiedotteessa.

Marimekko saa Suomesta noin puolet liikevaihdostaan. Yhtiö uskoo nyt myynnin Suomessa kasvavan edellisvuodesta.

”Vuoden 2020 tukkumyyntiin Suomessa vaikuttavat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset, joiden kokonaisarvo on viime vuotta merkittävästi suurempi. Toimitukset painottuvat voimakkaasti toiselle vuosipuoliskolle.”

Yhtiö kertoi myös Japanin merkityksen kasvusta.

”Japanissa on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto. Myynnin kasvua tukee olemassa olevien myymälöiden toiminnan kehittäminen, tuotevalikoiman optimoiminen ja verkkomyynnin lisääminen.”

Yhtiö muistuttaa, että koronavirus saattaa heikentää sen myyntiä, kannattavuutta ja globaalin hankintaketjun toimintavarmuutta. Noin 15 prosenttia Marimekon tuotteista valmistetaan Kiinassa.

Tällä hetkellä yhtiö kuitenkin uskoo liikevaihdon Aasian-Tyynenmeren-alueella kuluvana vuonna kuitenkin edelleen nousevan. Yhtiö näkee kasvavaa kysyntää tuotteilleen tällä alueella etenkin pidemmällä aikavälillä.

”Kasvun vetureita ovat verkkomyynti, olemassa olevien myymälöiden neliömyynnin kasvattaminen kaikilla markkinoilla sekä partnerivetoinen Aasian-vähittäiskauppa. Myös kertaluonteisilla kampanjatoimituksilla on merkittävä vaikutus yhtiön kasvuun.”

Yhtiön tavoitteena on avata noin kymmenen uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia vuonna 2020.

Tiina Alahuhta-Kasko hätkähti, kun pääsi legendaarisen brändimestarin oppiin – ”Velhokoulu” muutti hänen uransa ja näytti mikä on menestyksen salaisuus

Marimekko antoi positiivisen tulosvaroituksen, koska yhtiön myynti on sujunut ennakoitua paremmin Suomessa

Marimekon suuromistaja Mika Ihamuotila myi miljoonilla yhtiön osakkeita – Aikoo käyttää rahat startup-yrityksiin