Sähköpotkulautojen voitto Berliinissä: Suunniteltu luvanvaraisuus ei toteutunut - Talous | HS.fi
Talous

Sähköpotkulautojen voitto Berliinissä: Suunniteltu luvanvaraisuus ei toteutunut

Pyöräilijöiden turvallisuuteen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen tähdännyt liikenneohjelma hyväksyttiin Saksan liittoneuvostossa perjantaina.

Lontoolainen Georgie Waterman käyttää sähköpotkulautaa muissa kaupungeissa kuin kotikaupungissaan ja toivoo, ettei niiden käyttöä rajoiteta. Kuva: Lidia Tirri

Julkaistu: 15.2. 2:00, Päivitetty 15.2. 10:50

Berliini.

Saksassa aiotaan nyt panostaa liikenteen päästöttömyyteen ja pyöräilijöiden turvallisuuteen isolla uudistuksella. Muun muassa sakkojen korotuksilla ja uusilla liikennemerkeillä parannetaan pyöräilijöiden asemaa.

Samalla harkinnassa oli mobiilisovelluksella toimivien sähköpotkulautojen voimakas rajoittaminen, sillä kaduilla lojuvien potkulautojen katsotaan haittaavan pyöräilyä.

Perjantaina selvisi, että sähköpotkulautoja ei kuitenkaan aiota kieltää ennakkopeloista poiketen.

Berliinissä, yhdessä Euroopan vilkkaimmista sähköpotkulautakaupungeista raportoitiin viime vuonna olevan tien päällä arviolta 9 000 kulkupeliä, joita vuokraa kuusi firmaa: amerikkalaiset Bird, Lime ja Uber Jump sekä eurooppalaiset Circ, Tier ja Voi.

Tierin toimitusjohtaja Lawrence Leuschner iloitsi päätöksestä Linkedinissä julkistamassaan kannanotossa.

”Olemme tyytyväisiä siitä, että sähköpotkulautojen käyttö säilyy vapaana ilman erillistä lupaa”, hän kirjoitti.

https://www.linkedin.com/posts/lawrence-leuschner-8112776_bundesrat-escooters-bicycles-activity-6634094275330088960-nfwv

Perjantaina Saksan osavaltioiden hallitusten edustajista koostuva liittoneuvosto käsitteli Saksan liikenneministerin Andreas Scheuerin ajamaa liikenneuudistuspakettia.

Uudistuspaketin tavoitteena on lisätä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta ja samalla torjua ilmastonmuutosta.

Viime keväänä Saksassa kiellettiin sähköpotkulautojen käyttö jalkakäytävillä ja niiden alaikärajaksi asetettiin 14 vuotta.

Nyt osa poliitikoista ajoi kaupungeille oikeutta lisätä sähköpotkulautoja koskevaa sääntelyä ja mahdollisesti jopa kieltää ne kokonaan.

Sähköpotkulautoja vuokraavien firmojen kanta voitti: ne näkevät toimintansa osana ilmastonmuutosta torjuvaa liikennesysteemiä, ja ne saavat nyt jatkaa toimintaansa ennallaan.

Berliinissä pyöräily on jo nyt erittäin vahva liikkumismuoto julkisen liikenteen ohella, ja sähköpotkulautoja käyttävät erityisesti Berliinissä vierailevat.

Espanjalainen Raul Rodriguez on yksi heistä. Rodriguezilla on useita mobiiliapplikaatioita eri sähköpotkulautayhtiöille, sillä hän matkustaa työnsä takia paljon ja käyttää sähköpotkulautaa aina kun voi.

Raul Rodriguez käyttäisi moottoripyörää, jos sähköpotkulautaa ei olisi tarjolla. Kuva: Lidia Tirri

”Tutustuin sähköpotkulautoihin Singaporessa pari vuotta sitten, ja pidän näistä erittäin paljon”, hän kertoo.

Rodriguez on viilettämässä Spree-joen ylittävää Friedrichsbrücke-siltaa pitkin, kun hän pysähtyy selaamaan puhelintaan.

Singaporen jälkeen hän on ajanut sähköpotkulaudalla Lontoossa, Pariisissa, Italiassa, kotikaupungissaan Barcelonassa ja nyt Berliinissä. Parhaat edellytykset sähköpotkulaudalla ajoon on hänen mielestään Barcelonassa ja huonoimmat Pariisissa, missä pyöräkaistoja on vähän.

Rodriguez on Berliinissä työmatkalla, ja nyt hän on menossa asiakastapaamiseen.

”En halua pyöräillä.” Pyöräillessä tulee hiki – ainakin Barcelonassa. Rodriguez siirtyisi takaisin moottoripyörän käyttöön, jos sähköpotkulautaa ei olisi tarjolla.

Berliiniin Lontoosta tulleet turistit Georgie Waterman ja Tom Judd hurauttavat vastaan Museuminselillä. Lontoossa he eivät ole sähköpotkulautoja käyttäneet, vaan liikkuvat metrolla.

”Me todella pidämme näistä. Olisin surullinen, jos näitä ei olisi”, Georgie Waterman sanoo. Hän on käyttänyt sähköpotkulautaa myös Oslossa ja Amsterdamissa. Liikenneturvallisuus huolettaa Watermania aika ajoin, mutta vauhdinhurma ja helppokäyttöisyys painavat enemmän vaakakupissa.

Oslossa asuva saksalainen Kristen McAdam ei sen jäisi kaipaamaan sähköpotkulautoja, vaikka ne häviäisivät kokonaan katukuvasta. Hän arvelee, että ihmiset käyttävät niitä kävelyn sijasta. ”Itselleni kävely sopii hyvin, ja potkulautoja lojuu todella epämääräisissä paikoissa”, hän sanoo.

Seuraa uutisia tästä aiheesta