Lidl tekemässä täyskäännöstä: Valmistelee omaa etuohjelmaa vastaukseksi S-etukortille ja Plussa-kortille - Talous | HS.fi
Talous

Lidl tekemässä täyskäännöstä: Valmistelee omaa etuohjelmaa vastaukseksi S-etukortille ja Plussa-kortille

Lidlin etuohjelmaan osallistuttaisiin sähköisellä etukortilla, jolla voisi kassalla lunastaa alennuksia.

Ruokakauppaketju Lidl ei ole ennen käyttänyt etujärjestelmää, johon sen kilpailijat S-ryhmä ja Kesko ovat panostaneet voimakkaasti. Kuva: Petri Blomqvist

Julkaistu: 18.2. 15:34

Ruokakauppaketju Lidl on edennyt pitkälle oman etuohjelmansa valmistelussa Suomessa.

Lidl Plus -etuohjelma on Suomessa parhaillaan testivaiheessa. Jos testi sujuu hyvin, Lidl ottaa etuohjelman käyttöön kevään aikana.

Etuohjelman käyttöönotto olisi Lidlin vastaus kilpailijoidensa S-ryhmän ja Keskon S-etukortille ja Plussa-kortille. Lidlin mallissa etukortti on sähköinen ja sitä käytetään kännykkäsovelluksella. Sovelluksen kautta voi kassalla käyttää esimerkiksi kuponkialennuksia.

Sähköisen etukortin käyttöönotto merkitsisi selvää muutosta Lidlin toimintamallissa. Tähän saakka Lidlillä ei tietoisesti ole ollut omaa etukorttijärjestelmää. Se on vedonnut toimintatapansa ”suoraviivaisuuteen” ja todennut, että etukortteihin liittyy erilaista hallinnointia.

Lidl on ajoittain myös irvaillut muiden kauppojen etukorteille. Se on järjestänyt esimerkiksi omia kampanjoita, joissa yli 25 euron ostoksista on saanut kymmenen prosentin alennuksen millä tahansa kortilla, esimerkiksi postikortilla tai kuntosalikortilla.

Nyt Lidl näyttää kuitenkin tekevän täyskäännöstä etukorttistrategiassaan.

Kansainvälisesti sähköistä Lidl Plus -korttia on voinut käyttää aiemmin ainakin Itävallassa, Tanskassa, Puolassa ja Espanjassa.

Ruokakauppa-alan lehti ISM Magazine kertoi viime kesänä, että Lidl testasi digitaalista etukorttia myös kotimaassaan Saksassa paikallisesti. Lehden mukaan Saksan-laajuista lanseerausta suunnitellaan vuodelle 2020.

Suomessa Lidlin etuohjelman osallistumisehdot ja kuluttajaohjeet ilmestyivät verkkoon julkisesti saataville äskettäin.

Ohjeiden mukaan Lidl Plus -sovellus tarjoaa säännöllisiä etuja erilaisten kuponkien muodossa. ”Mitä enemmän käytät, sitä enemmän säästät ja saat uusia etuja”, Lidl kirjoittaa.

Ehdoissa kerrotaan, että ohjelma sisältää muun muassa ”sinulle räätälöityjä etuja, osallistumis­mahdollisuuksia arvontoihin, erikoistarjouksia sekä muita kampanjoita”.

Etukortin käyttäjäksi pääsee lataamalla maksuttoman sovelluksen kännykkään ja rekisteröitymällä sovelluksessa omilla tiedoilla. Vielä sovellusta ei ole saatavilla sovelluskaupoista.

Plus-kortin ehtojen mukaan Lidl pyrkii myös keräämään tietoa asiakkaistaan. S-ryhmä ja Kesko ovat bonuskorteillaan oppineet tuntemaan asiakkaansa ja ymmärtämään heidän käyttäytymistään paremmin. Asiakkaiden tunteminen mahdollistaa muun muassa kohdennetun markkinoinnin.

”Kun tunnistaudut myymäläkäynnilläsi kassalla, tallennamme tiedot myymälästä, ostamistasi tuotteista, tuotteiden määristä ja hinnoista, käyttämistäsi kupongeista, kuitin loppusummasta, maksutapahtuman ajankohdasta sekä käytetyn maksuvälineen tyypistä”, ehdoissa todetaan.

Lidlin toimitusjohtaja lähtee, oli yhtiössä Suomeen tulosta asti: ”Onnistuminen vetää kiitolliseksi ja nöyräksi”