Finlaysonin kuosit pääsivät kansainvälisen vaatejätin mallistoon - Talous | HS.fi
Talous

Finlaysonin kuosit pääsivät kansainvälisen vaatejätin mallistoon

Elefantti, Coronna ja seitsemän muuta kodintekstiileistä tuttua kuosia nähdään nyt ensimmäistä kertaa kansainvälisessä vaatemallistossa.

Uniqlo-ketjulla on noin 2000 myymälää ympäri maailmaa. Valtaosa niistä sijaitsee Aasiassa.

Uniqlo-ketjulla on noin 2000 myymälää ympäri maailmaa. Valtaosa niistä sijaitsee Aasiassa. Kuva: Kim Kyung Hoon / Reuters

Julkaistu: 20.2. 2:00, Päivitetty 20.2. 7:27

Kodintekstiilien valmistaja Finlayson aloittaa yhteistyön maailman suuriin muotiketjuihin lukeutuvan Uniqlon kanssa.

Japanilaisen Uniqlon maaliskuussa myyntiin tulevassa mallistossa tullaan näkemään yhdeksän Finlaysonin kuosia.

200 vuotta tänä vuonna täyttävän Finlaysonin kuosit koristavat yhteistyön myötä ensi kertaa kansainvälistä vaatemallistoa. Japanilainen Uniqlo on kohtuuhintaisesta muodista tunnettu ketju, jota on verrattu muun muassa ruotsalaiseen H&M:ään. Mallisto tulee myyntiin yli kahteen tuhanteen Uniqlon liikkeeseen ympäri maailman.

”Tällä on taloudellisesti iso vaikutus meille. Myös näkyvyys ja tunnettuus, jota tällä saadaan, on merkittävä”, sanoo Finlaysonin vientijohtaja Tiina Mikkonen.

Elefantti on yksi Finlayson kuoseista, joita Uniqlo käyttää uudessa mallistossaan.

Elefantti on yksi Finlayson kuoseista, joita Uniqlo käyttää uudessa mallistossaan.

Yhteistyö­mallistoon Uniqlon kanssa valikoi­tuivat Finlaysonin kuosit Elefantti, Omppu, Coronna, Pilkkuva, Pop, Anni, Ulpu, Ainikki ja Ajatus. Yhdeksästä kuosista vanhin on vuodelta 1958 ja uusin viime vuodelta.

Mikkosen mukaan Uniqlon edustajat kävivät vierailulla Suomessa viime vuonna.

”Veimme heidät Tampereelle tutustumaan vanhaan tehdasmiljööseen ja kävimme arkistossa, josta löytyvät meidän vanhat mallikirjat 1830-luvulta lähtien. He olivat varmaan vakuuttuneita meidän tarinasta ja perinnöstä ja myös siitä, miten vahvasti olemme yhä osa suomalaista arkea ja yhteiskuntaa”, Mikkonen sanoo.

Uniqlon Finlayson-mallisto sisältää 42 tuotetta, muun muassa naisten t-paitoja, vauvojen body-pukuja, lasten t-paitamekkoja sekä laukkuja.

Finlaysonin luovan johtaja Jukka Kurttilan aikakaudella yhtiö on herättänyt huomiota provokatiivisina pidetyillä mainoskampanjoilla.

Finlaysonin luovan johtaja Jukka Kurttilan aikakaudella yhtiö on herättänyt huomiota provokatiivisina pidetyillä mainoskampanjoilla. Kuva: Pete Aarre-Ahtio

Finlayson teki vuosina 2017–2018 huomattavia tappioita ja velkaantui. Myös yhtiön henkilöstömäärää on supistettu.

Finlaysonin myynti tulee valtaosin Suomesta, mutta se on pyrkinyt voimakkaasti hakemaan kasvua ulkomailta. Kasvu on tapahtunut yhteistyökumppanien avulla. Yhtiön brändimyynti ylitti viime vuonna 10 miljoonan euron rajan.

”Japani on ehdottomasti meidän ykkösmarkkina tällä hetkellä. Olemme aloittaneet pienestä, mutta pikkuhiljaa olemme alkaneet saada jalansijaa ja kasvaa merkittävämmin”, Mikkonen sanoo.

Kiinassa ja Hongkongissa Finlaysonilla on nyt yhdeksän liikettä ja yhdeksän myyntipistettä toisen kaupan sisällä. Kasvu alueella on ollut Mikkosen mukaan haastavaa.

Vuonna 2017 uutisoitiin, että Kiinaan perustetaan 40 liikettä ja joukko myyntipisteitä, mutta sellaiset lukemat eivät ole toteutuneet.

”On ollut kauppasotaa, mellakkaa ja viimeisenä koronavirus”, Mikkonen sanoo.

Finlaysonin muutama vuosi sitten yrittämä Ruotsin-valloitus epäonnistui, ja siellä sijaitsevat liikkeet suljettiin.

Asiakas teki ostoksia kasvosuojuksen kanssa Pekingissä helmikuun alussa, kun koronavirus levisi ympäri Kiinaa.

Asiakas teki ostoksia kasvosuojuksen kanssa Pekingissä helmikuun alussa, kun koronavirus levisi ympäri Kiinaa. Kuva: Reuters

Suomalaisyhtiöistä Uniqlo-yhteistyötä ovat aiemmin tehneet ainakin Ivana Helsinki, Muumit ja Marimekko.

Marimekon ensimmäinen Uniqlo-mallisto lanseerattiin keväällä 2018, ja toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kuvaa sitä menestyksekkääksi. Viime vuoden lopulla yhteistyö otettiin uusiksi.

Aasia on avainasemassa myös Marimekon kansainvälistymisessä, mutta suuri läpimurto on vielä tekemättä. Alahuhta-Kasko arvioi, että liikevaihto alueella kasvaa tänäkin vuonna, vaikka koronavirus luo epävarmuutta.

”Näemme kasvavaa kysyntää tuotteillemme tällä alueella etenkin pidemmällä aikavälillä.”

Oikaisu 20.2. 13.15: Jukka Kurttila on Finlaysonin luova johtaja eikä toimitusjohtaja, kuten jutun kuvatekstissä aiemmin kirjoitettiin. Yhtiöllä ei ole tällä hetkellä toimitusjohtajaa.

Uniqlo

Perustettu vuonna 1949 Japanissa.

Noin 2 000 liikettä yli 20 maassa. Ylivoimainen valtaosa liikkeistä sijaitsee Japanissa, Kiinassa, Hongkongissa, Taiwanissa ja Etelä-Koreassa. Suomea lähin liike sijaitsee Tukholmassa.

Yhtiön omistaa japanilainen muotialan ketjuja pyörittävä konserni Fast Retailing.

Uniqlon brändilähettiläistä tunnetuin on sveitsiläinen tennistähti Roger Federer, joka vaihtoi vuonna 2018 Niken vaatteista Uniqloon.

Seuraa uutisia tästä aiheesta