Alusvaatebrändi Victoria’s Secretin enemmistö myydään uudelle omistajalle noin miljardilla eurolla - Talous | HS.fi
Talous

Alusvaatebrändi Victoria’s Secretin enemmistö myydään uudelle omistajalle noin miljardilla eurolla

Victoria’s Secretiin viime vuosina kohdistunut kritiikkiä suppean naiskuvan ylläpitämisestä.

Malli Elsa Hosk esiintyi marraskuussa 2018 Victoria's Secret muotinäytöksessä New Yorkissa. Kuva: Mike Segar / REUTERS

Julkaistu: 20.2. 18:41

Yhdysvaltalainen alusvaateketju Victoria’s Secret siirtyy yksityisomistukseen, tuotemerkin emoyhtiö L Brands tiedotti torstaina uutistoimisto Reutersin mukaan.

L Brands myy enemmistön Victoria’s Secretistä investointiyhtiö Sycamore Partnersille 1,1 miljardilla dollarilla eli hieman yli miljardilla eurolla. Emoyhtiön mukaan se aikoo jatkossa keskittyä kosmetiikkaa ja kylpytuotteita myyvään Bath & Body Works -tuotemerkkiinsä.

Jatkossa Sycamore Partners omistaa brändistä 55 prosenttia ja L Brands 45 prosenttia. Kaupan julkistuksen jälkeen L Brandsin osakkeen arvo laski 10 prosenttia ennen pörssin aukeamista käydyssä ennakkokaupassa.

Kaupan yhteydessä yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Leslie Wexner, 82, jättää tehtävänsä. Hän on osti Victoria’s Secretin vuonna 1982.

Leslie Wexner osti Victoria’s Secretin vuonna 1982. Hän jättäytyy yhtiön toimitusjohtajan paikalta kaupan myötä. Kuva: James D. DeCamp / ZUMA

Alusvaatejätin myynti on laskenut viime vuosina kilpailun lisäännyttyä. Yhtiön suurimmat haasteet liittyvät Reutersin mukaan etenkin nettimyynnin kasvuun.

Reutersin mukaan vuonna 2019 Victoria’s Secretin osuus oli lähes puolet yhtiön koko liikevaihdosta, mutta sen myynti on silti vähentynyt ainakin viimeisten neljän vuosineljänneksen ajan. The Guardian kertoi viime marraskuussa, että yhtiö on sulkenut vuoden 2019 aikana kymmeniä myymälöitään.

Marraskuussa yhtiö kertoi peruvansa vuosittaisen muotinäytöksensä. Muotinäytöksen perumista osattiin odottaa, sillä katsojaluvut ovat laskeneet vuosi vuodelta. Vuonna 2001 muotinäytöslähetystä seurasi 12 miljoonaa ihmistä, kun vuonna 2018 sen katsojaluvut ylsivät vain 3,3 miljoonaan katsojaan Yhdysvalloissa.

Vaikeuksista huolimatta yhtiö on pitänyt pintansa yhtenä merkittävimmistä alusvaatebrändeistä. Vuonna 2019 se oli Yhdysvaltain suurin alusvaatekauppias.

Victoria’s Secret on saanut viime vuosina osakseen paljon kritiikkiä. Suurin osa brändiin kohdistuneesta palautteesta liittyy alusvaatejätin ylläpitämään naiskuvaan. Brändi on tunnettu langanlaihoista malleistaan ja kapeasta, stereotyyppisestä naiskuvastaan. Kritisoijien mielestä yhtiö on vanhanaikainen ja auttamatta jäljessä kehopositiivisuuden aikakaudella.

Helmikuun alussa The New York Times kertoi laajassa artikkelissaan alusvaateketjun työntekijöihin ja malleihin kohdistuneesta laajamittaisesta häirinnästä ja kiusaamisesta.

Aiemmin emoyhtiö L Brandsin väistyvän toimitusjohtajan Leslie Wexnerin on kerrottu olleen tiiviissä yhteydessä elokuussa alaikäisiin kohdistuneista seksuaalirikoksista syytettyyn liikemies Jeffrey Epsteiniin.

Keskiviikkona The Guardian uutisoi, että Victoria’s Secret on jälleen joutunut kritiikin kohteeksi heitettyään roskiin suuria määriä alusvaatteita. Tuotteet löytyivät jäteastiasta vastikään suljetun liikkeen läheltä Coloradosta. Yhtiön tiedottaja on pahoitellut tapausta. Hänen mukaansa jäteastiasta löytyneet tuotteet olivat kaupan näytekappaleita.

Victoria’s Secretin perusti vuonna 1977 yhdysvaltalainen Roy Raymond. Yhtiön ensimmäinen liike avattiin Kalifornian Palo Altoon. Ketjuksi yhtiö laajeni 1980-luvulla siirryttyään L Brandsin omistukseen.

Yhtiöllä on ollut 40-vuotisen taipaleensa aikana yli tuhat myymälää eri puolilla maailmaa. Suomen ensimmäinen liike avattiin vuonna 2015 Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Yhtiö tunnetaan alusvaatteiden lisäksi kosmetiikastaan.

Oikaisu 20.2. kello 19:36: Victoria’s Secret myydään vähän yli miljardilla eurolla, ei vajaalla miljardilla, kuten uutisessa aiemmin virheellisesti kerrottiin.

Vanhanaikaiseksi syytetty alusvaatejätti Victoria’s Secret on palkannut ensimmäistä kertaa transsukupuolisen mallin

Alusvaatejätti Victoria’s Secret perui vuosittaisen muoti­näytöksensä

Nyt.fi|Victoria’s Secret on jälleen somemyräkän keskellä – tästä on kyse kuohunnassa, joka alkoi yhtiön pomon Voguelle antamista transkommenteista

Kolumni|Meneillään on alusvaatteiden taistelu, jossa vartalo­positiivisuudella ratsastava tulokas tekee silppua Victoria’s Secretistä

Suomen ensimmäinen Victoria's Secret avasi ovensa – sisään vain lentolipulla

Seuraa uutisia tästä aiheesta