Taistelu metsästä - Talous | HS.fi

Taistelu metsästä

Toisille amerikkalaisen sähköautotehtaan jätti-investointi itäiseen Saksaan on kuin lottovoitto, mutta osa asukkaista sekä monet aktivistit pelkäävät ympäristön tuhoa.

Julkaistu: 24.2. 2:00, Päivitetty 24.2. 6:54

Olemme taas täällä! Kaksi parikymppistä naista twiittaa perjantaiaamuna runsaan kuuden metrin korkeudelta männystä, jonne he ovat yön pimeydessä kiivenneet.

Männyt kasvavat parinkymmenen kilometrin päässä Berliinistä kaakkoon Grünheide-nimisellä pikkupaikkakunnalla Brandenburgin osavaltiossa.

Metsäkoneet kaatavat mäntyjä aktivistien valtaamien puiden ympäriltä täyttä häkää, sillä tämän metsän tilalle aiotaan pikavauhtia rakentaa amerikkalaisen Teslan sähköautotehdas. Tuotannon on tarkoitus käynnistyä jo kesällä 2021.

Jos vain puidenvaltaajat saadaan ensin alas puista. Naiset ovat kiivenneet puihin jo toistamiseen, vaikka kaadettavaksi tuomittu metsä on aidattu ja alueella on paljon poliiseja. Aktivistit lojuvat riippumatossa, jonka he ovat virittäneet puiden väliin, kuten metsän suojelua vaativia lakanoitakin.

Metsäkoneet kaatavat puita tulevan Tesla-tehtaan tontilla Grünheidessa, Berliinin lähellä. Keskellä kuvaa näkyy puihin kiivenneiden aktivistien lakanat. Aktivistit yrittävät pysäyttää tehtaan rakentamisen. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Kylmä tuuli huojuttaa mäntyjä, joiden päivät ja tunnit ovat luetut.

Ilmastolle oikeudenmukaisessa maailmassa ei ole sijaa yksityisliikenteelle, aktivistit julistavat Twitterissä riippumatostaan käsin. Autoja ei pidä valmistaa, vaan lisätä julkista joukkoliikennettä, he sanovat ja vastustavat samalla ylipäätään kapitalismia.

Tesla ei saa heiltä synninpäästöä, vaikka sähköautoa pidetään päästöjen kannalta ilmaston kannalta parempana valintana.

Tämä ei ole Saksassa poikkeuksellista. Suoraa toimintaa kohdistuu jatkuvasti suuryrityksiä vastaan, ja sillä on Saksassa pitkät perinteet. Ydinvoiman rakentamista aktivistit pystyivät menneillä vuosikymmenillä estämään, ja samaa yritetään nyt myös Uniperin hiilivoimalaa vastaan.

Puissa kiipeilyn ja aktivistien haun erikoiskoulutuksen saaneet poliisit valmistautuvat hakemaan naiset alas puista. Yli kymmenen metsätyökonetta huhkii alueella. Seuraamme valokuvaajan kanssa uuvutustaistelua usean tunnin ajan monien muiden toimittajien tavoin monen sadan metrin päässä aktivisteista, aidan takaa, vartijoiden tuimien katseiden alla.

Aktivistit kiipesivät puihin estääkseen niiden kaatamisen. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Poliisi Roland Kamenz ja järjestyksenvalvoja Klaus-Peter Schulz valvoivat järjestystä Teslan tulevan tehtaan alueella. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

”Yritämme ensin saada heitä puhumalla alas puista”, poliisin edustaja Roland Kamenz kertoo.

Vastahakatun puun tuoksu leijuu ilmassa, ja kaatuvat puut rysähtelevät maahan. Poliisiautot ajavat edestakaisin ja kaksi ambulanssiakin on varmuuden vuoksi paikalla.

Saksassa on ehditty Teslan tehtaan jarrutuksen takia jo huolestua ympäristövalitusten vaikutuksesta maan talouteen. Onko Saksalla varaa investointien jarruttamiseen nykyisen laajuisilla ympäristövalitusoikeuksilla?

Kyse ei ole vain puihin kiipeävistä aktivisteista. Täällä tulevan tehtaan tontilla hakkuut keskeytettiin viikko sitten lauantaina oikeuden päätöksellä, valitusten seurauksena.

”Päätös osoitti, että Tesla ei ole lain yläpuolella”, Brandenburgin Grüne Liga -ympäristöjärjestön puheenjohtaja Heinz-Herwig Mascher linjaa. Syy Grüne Ligan jättämään valitukseen oli hänen mukaansa se, että hakkuut oli käynnistetty ennen kuin kaikki vaadittavat luvat olivat kunnossa.

Mascherin mukaan on ongelmallista, jos viranomainen sallii rakennustöiden alkavan ennen muodollisuuksia ja vain luottaa siihen, että kaikki on kunnossa eikä odota laillisen prosessin etenemistä loppuun asti.

Torstaina tuli uusi oikeuden päätös, joka salli tehtaan valmistelun jatkamisen. Metsätyökoneet käynnistyivät heti. Se oli tietysti Mascherille pettymys. Grüne Ligalla ei ole mitään tekemistä puihin kiipeävien aktivistien kanssa, Mascher kertoo, kun tapaamme perjantaina.

Hän ei pidä suoraa toimintaa ainakaan tässä tilanteessa rakentavana, vaan kannattaa ympäristön ja demokratian puolustamista oikeusteitse.

Mascherille Grünheide-valituksessa oli kyse oikeusvaltiosta. Ei-demokraattisessa maassa valtavia tehtaita voidaan pystyttää virkamiesten siunaamana pikavauhtia, mutta Saksassa niin ei pitäisi tapahtua, hän sanoo. Sille, että lupien saaminen kestää, on hyvät perusteet: oikeusvaltio.

Heinz-Herwig Mascher Brandenburgin Grüne Liga -ympäristöjärjestöstä on huolissaan pohjaveden riittävyydestä Grünheidesta, koska Teslan tehdas kuluttaa paljon vettä. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Tesla-tehtaan rakennusvauhti hirvittää Mascheria. Aluksi puhuttiin tehtaan käynnistämisestä vuoden 2021 loppuun mennessä, nyt jo kesästä 2021.

Yksi huolenaihe on se, että sähköautojen valmistukseen tarvitaan paljon vettä, ja Grüne Liga pelkää, että pohjavesi ei tule riittämään alueella. Ennakkotietojen mukaan tehdas käyttäisi yli 370 kuutiota vettä tunnissa.

”Kesät ovat viime aikoina olleet hyvin kuivia. Puilla on jo nyt vaikeuksia saada vettä maaperästä”, Mascher sanoo.

Teslan johtajan Elon Musk on torjunut pelkoja tehtaan tuhoisasta vaikutuksesta. Hänen mukaansa tehdas toimii kestävällä tavalla. Tätä juttua varten HS ei saanut Teslalta kommentteja.

Huoli ilmastonmuutoksesta on Saksassa kova. Nytkin aktivistit kiipeävät puihin tavallisessa ”talousmetsässä” eli ”mäntyplantaasilla”, koska jokainen puu on hiilinielu. Myös puiden istuttaminen on suosittu bränditeko. Kun ajamme kuvaajan kanssa Grünheideen, matkalla paikallinen radioasema kertoo istuttavansa puita.

Teslakin on luvannut istuttaa puita Brandenburgiin! Jopa kolminkertaisen määrän kaatamiensa puiden määrään nähden. Alueelta on luvattu jopa siirtää hyönteisiä turvaan, jotta ekosysteemi ei häiriinny.

Ja hakkuut lopetetaan helmikuun loppuun mennessä, koska lintujen pesimäkausi alkaa virallisesti maaliskuussa. Juuri siksi metsätyökoneilla onkin nyt niin kiire.

Puuta kaadettiin ja kerättiin nopeaan tahtiin perjantaina tulevan Tesla-tehtaan tontilta. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Tesla-merkkinen auto poistui hakkuualueelta perjantaina. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Grünheiden pormestari Arne Christianikin on kiireinen, mutta ehtii tapaamaan meidät työhuoneessaan hallinnoimansa pikku taajaman raatihuoneella. Viime päivinä täällä on rampannut toimittajia eri puolilta maailmaa, ja kyselylista on pitkä, pormestari kertoo.

Grünheidessa on muutama risteys, pari ravintolaa, yksi kahvila ja torilla yksinäinen koju, jossa myydään tuoreita kananmunia. Edessä oleva kasvu on kova. Tänne tulee pian 12 000 uutta työpaikkaa, pormestari sanoo. Grünheidessa on tällä hetkellä asukkaita runsaat 7 000.

Investointi on Brandenburgin historian suurin, Christiani kertoo. Mahtaa olla historiallinen olo!

”Kyllä, tämä on luonnollisesti kuin lottovoitto”, hän sanoo.

Ja kyllä – kouluja ja päiväkoteja on valmistauduttu rakentamaan lisää, vaikka osa työntekijöistä todennäköisesti pendelöi Berliinistä, Frankfurt an der Oderista tai muualta lähiseudulta.

Uusien työpaikkojen tulo on kaupungissa erityisen suuri ilon aihe, sillä täällä itäisessä Saksassa vastaavia potkuja talouteen ei ole helppoa saada aikaan.

Christiani sanoo, että Saksa on tähän asti nukkunut sähköautojen kehitysvaiheessa, eikä niitä näy Saksan teillä paljon. Tätä pidetään myös koko Saksan tämänhetkisten ongelmien syynä. ”Nyt se muuttuu”, Christiani sanoo.

Grünheiden pormestari Arne Christiani kuvailee Teslan tuloa lottovoitoksi alueelle. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN

Berliinin läheisyys, rautatie ja moottoritie sekä tämän vuoden lopussa vihdoin valmistuva Berliinin uusi lentokenttä olivat syitä, miksi Grünheide voitti Elon Muskin Eurooppaan keväällä 2019 julistaman kilpailun, jossa sadat eurooppalaiset paikkakunnat mainostivat itseään Teslalle saadakseen tulevan tehtaan.

Viime marraskuussa Grünheide julistettiin kisan voittajaksi. Myös Vaasa oli mukana kisassa, mutta joutui noin kolmensadan muun eurooppalaisen paikkakunnan tavoin pettymään.

Grünheidessa oli valmiina autotehtaalle suunniteltu tontti, Christiani kertoo. 2000-luvun alussa samaan mäntymetsään haviteltiin uutta BMW:n tehdasta, mutta sillä kertaa Leipzig vei voiton.

Mutta entä ne ympäristöhuolet? Voiko Teslan lupauksiin esimerkiksi puiden istutuksesta luottaa? ”Totta kai, siitä on sitova sopimus”, pormestari sanoo. Huoli pohjaveden riittävyydestä on hölynpölyä, hän arvioi. Vesijohto vedetään tehtaalle kauempaa.

Toki pormestari ymmärtää, että asukkaat ovat jakautuneet niihin, jotka iloitsevat hankkeesta, ja niihin, joita arveluttaa. Thomai Typsion on muuttanut Berliinistä Grünheideen viitisen vuotta sitten, ja häntä mietityttää, mitä luonnolle tapahtuu.

”Toivoisin, että tämä pysyy luonnonläheisenä lomakylänä”, hän sanoo.

Grünheiden asukkaat ovat jakautuneet tehtaan puolesta ja vastaan. Thomai Typsionia tehdas arveluttaa, Dietmar Witt pitää sitä tervetulleena. Kuva: CHRISTIAN T JØRGENSEN

Dietmar Wittin mielestä Teslan tulo on selkeästi hyvä uutinen. Työpaikat ovat tervetulleita, ja ympäristöstä kyllä pidetään huolta, hän uskoo. ”Ostan varmasti itsekin sähköauton, kun auto pitää vaihtaa parin vuoden päästä”, Witt sanoo.

Metsässä, tulevalla tehdasalueella Klaus-Peter Schulz on Grünheiden kunnan puolesta valvomassa järjestystä.

”Itselläni ei kyllä ole ymmärrystä aktivisteille. He eivät ole edes täältä kotoisin. Omat lapseni ovat muuttaneet työn perässä länteen. Täällä ei ole liikaa työpaikkoja”, Schulz sanoo.

”Me saksalaiset olemme kyllä hassuja. Missään muualla ei ole tällaista teollisuusvihamielisyyttä”, yksi muutamista paikalle tulleista kyläläisistä sanoo.

Vasta illalla aktivistit saadaan alas puista. Alueella pitää raivata myös toisen maailmansodan aikaisia pommeja, mikä osaltaan hidastaa työtä. Seuraavana aamuna heidän tililleen Twitteriin ilmestyy viesti, jonka mukaan kaksi ihmistä on vapautunut putkasta – ”taistelu jatkuu”, he vakuuttavat.

Teslan tehtaan tonttia raivatataan Grünheidessa. Kuva: CHRISTIAN T. JØRGENSEN