Pietarissa myydään Rainbow-tuotteita luksus­tavaratalon alakerrassa – S-ryhmä aikoo kaksin­kertaistaa Prismojen määrän Venäjällä - Talous | HS.fi
Talous

Pietarissa myydään Rainbow-tuotteita luksus­tavaratalon alakerrassa – S-ryhmä aikoo kaksin­kertaistaa Prismojen määrän Venäjällä

Kesään mennessä Pietariin aukeaa jo kuudestoista Prisma. Tavoitteena on kaksinkertaistaa myymälöiden määrä viidessä vuodessa.

Tatjana Albova osti Au Pont Rougen Prismasta suomalaista lempijuomaansa. ”Rakastan suomalaisia tuotteita.”

Tatjana Albova osti Au Pont Rougen Prismasta suomalaista lempijuomaansa. ”Rakastan suomalaisia tuotteita.” Kuva: Nikolai Gontar

Julkaistu: 26.2. 2:00, Päivitetty 26.2. 6:42

Pietari

Suomessa on piirtynyt mieleen kuva Prismasta tuulipukuisen kansan ostoshallina. Se kuva karisee Pietarissa.

S-ryhmä on avannut Pietariin kahdessa vuodessa peräti kolme uutta Prismaa, joista yksi sijaitsee Au Pont Rouge -luksusmuotitavaratalon alakerrassa Pietarin historiallisessa keskustassa.

1900-luvun alun jugendtalon ylemmissä kerroksissa myydään hienoja vaatemerkkejä ja kallista kosmetiikkaa, kellarikerroksessa taas kerätään ostoskoreihin Rainbow-tuotteita.

Au Point Rouge -tavaratalo sijaitsee Moikajoen rannalla Pietarissa. Tavaratalon alakerrassa on Prisma.

Au Point Rouge -tavaratalo sijaitsee Moikajoen rannalla Pietarissa. Tavaratalon alakerrassa on Prisma. Kuva: Nikolai Gontar

Moskovalainen ekonomisti Nadežda on piipahtanut Pietarin-työmatkallaan ostamaan suosikkiaan Löfbergs-kahvia. Prisma valikoimineen on tullut tutuksi Suomen-lomamatkoilla, mutta kotikaupungista sitä ei vielä löydy.

”Terveisiä, että Moskovaankin saisi tulla Prisma.”

Moskovalainen ekonomisti Nadežda on piipahti Pietarin-työmatkallaan Prismassa ostamassa kahvia.

Moskovalainen ekonomisti Nadežda on piipahti Pietarin-työmatkallaan Prismassa ostamassa kahvia. Kuva: Nikolai Gontar

Venäjällä S-ryhmällä on vielä kasvunvaraa. Se investoi Pietariin miljoonia euroja. Tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa myymälöiden määrä viidessä vuodessa.

Suomessa S-ryhmä dominoi päivittäistavarakaupan markkinoita yli 46 prosentin osuudellaan, mutta Pietarissa Prisma on vielä pieni tekijä. Toistaiseksi sen osuus miljoonakaupungin kilpailluista markkinoista on 2 prosenttia.

Pääkilpailija on moskovalaiseen X5-ketjuun kuuluva Perekrjostok. X5-ketjun hallussa on 25 prosenttia Pietarin päivittäistavarakaupasta. Pietarissa S-ryhmä ei voi päästäkään samanlaiseen valta-asemaan kuin Suomessa, sillä Venäjän lain mukaan yrityksen alueellinen markkinaosuus ei saa ylittää 25:tä prosenttia.

Venäjän Prisman toimitusjohtajan Jarmo Paavilaisen mukaan tavoitteena on kaksinkertaistaa markkinaosuus viidessä vuodessa. Tähän pyritään kasvattamalla myymäläverkostoa ja kehittämällä sitä entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Opettaja Olga Borševa ostoksilla Prisman kalatiskillä.

Opettaja Olga Borševa ostoksilla Prisman kalatiskillä. Kuva: Nikolai Gontar

Nyt Pietarissa on viisitoista Prismaa. Kuudestoista, myyntipinta-alaltaan noin tuhannen neliön pieni supermarketti, aukeaa kesään mennessä Pohjois-Pietariin. Paavilaisen silmissä siintää viiden vuoden kuluttua vähintään 30 pietarilaista Prismaa.

Pietarissa Prisma on sulkenut lähiöiden isoja hypermarkettejaan sekä avannut keskustaan ja lähemmäksi ihmisten koteja minimarketteja ja pieniä supermarketteja. Venäjällä kohderyhmänä ei ole koko kansa vaan keskiluokka ja ylempi keskiluokka.

”Suomen hyvä maine ja korkealaatuiset tuotteet purevat parhaiten siihen asiakasryhmään”, Paavilainen sanoo.

Strategia on toiminut. Paavilaisen mukaan S-ryhmän liiketoiminta Venäjällä on kannattavaa. Prisman tulos parani viime vuonna merkittävästi edellisvuodesta mutta jäi vielä vähän miinukselle.

Tarkempia lukuja Paavilainen ei paljasta, mutta tuloksen koheneminen johtuu hänen mukaansa myymäläverkoston optimoinnista, valikoiman kehittämisestä ja toiminnan tehostamisesta, kuten itsepalvelukassojen lanseeraamisesta.

Pietarilaisen Prisman kyltit opastavat myös suomeksi.

Pietarilaisen Prisman kyltit opastavat myös suomeksi. Kuva: Nikolai Gontar

S-ryhmä porskuttaa Venäjällä vastakkaiseen suuntaan kuin kilpailijansa. Muut ulkomaiset toimijat ovat pakotteiden aikana poistuneet Venäjän vähittäiskaupasta lähes täysin.

Suomalainen Kesko myi vuonna 2016 Venäjän-ruokakauppansa venäläiselle Lenta-ketjulle, ja myös Stockmann on vetäytynyt kokonaan. Pietarissa vaikuttavat S-ryhmän lisäksi vielä ranskalainen Auchan ja saksalainen Metro.

Elintarvikkeiden tuontiyrityksen Raseborgin Pietariin perustanut Mikko Söderlund on asunut ja seurannut liiketoimintaa kaupungissa yli 25 vuotta. Hän sanoo, että tuontituotteisiin perustuneilla ulkomaisilla yrityksillä lähti yhdessä yössä pohja liiketoiminnalta, kun Venäjän vastapakotteet tulivat voimaan vuonna 2014. Ne kielsivät muun muassa meijerituotteiden, kalan ja lihan tuonnin Venäjälle EU-alueelta.

”Kilpailuetu häipyi, sillä mikä on ulkomaalaisen ketjun lisäarvo verrattuna venäläiseen, jos kaikki myyvät samaa Venäjällä tuotettua tuotetta”, Söderlund huomauttaa.

Hän arvioi Prisman pärjänneen, koska se on onnistunut tuomaan hyvin esiin omia tuotemerkkejään – Kotimaista, X-tra ja Rainbow – ja vahvistanut niiden avulla imagoaan. Ainoastaan Kotimaista-tuotteet on valmistettu kokonaan Suomessa, mutta suomalaisten tuotteiden imago on Pietarissa niin vahva, että ihmiset ovat Söderlundin mukaan valmiit maksamaan niistä jopa ylihintaa.

Esimerkiksi Prisman kilpailijan Perekrjostokin monessa supermarketissa on Suomen lipuin koristeltu hylly, jossa on esillä suomalaisia elintarvikkeita.

Myös Au Point Rougen Prismassa mainostetaan tuotteiden suomalaista alkuperää.

Myös Au Point Rougen Prismassa mainostetaan tuotteiden suomalaista alkuperää. Kuva: Nikolai Gontar

S-osuuskaupparyhmän ja pörssiyhtiö Keskon erilaisten Venäjän-strategioiden syyt löytyvät Söderlundin mukaan esimerkiksi siitä, että Kesko rakennutti Venäjälle omia kauppapaikkojaan, mikä teki taseesta raskaamman. Prisma on sen sijaan toiminut pääasiassa vuokratiloissa.

Söderlund sanoo, että Pietarissa käydään kovaa kilpailua hyvistä kauppapaikoista. Trendinä on perustaa keskustaan pieniä kivijalkamyymälöitä. Noin kuuden miljoonan asukkaan Pietarin keskusta on elävä ja vilkas, joten lähikaupoille on kysyntää, mutta vanhan rakennuskannan vuoksi sieltä ei löydy kovin suuria liiketiloja.

Prismakin on pienentänyt myymälöidensä kokoa. Se avasi vajaat kaksi vuotta sitten ensimmäisen minimarkettinsa kaupungin keskustaan Vladimirskajan metroaseman kupeeseen.

Uusille hypermarketeille on Söderlundin mukaan vaikeaa löytää Pietarista tontteja ja toisaalta kävijöitäkään. Kaupungin pahentuneissa liikenneruuhkissa autoilu lähiöiden jättimyymälöihin ei houkuttele, eikä esimerkiksi nuoriso edes hanki ajokortteja samaan tahtiin kuin vanhemmat sukupolvet.

”Globaali trendi on suosia lähikauppoja ja kotiinkuljetusta, joka on suorastaan räjähtänyt Pietarissa.”

Söderlund itse on kantanut koko perheen ostokset kotiin ruokakaupasta viimeksi pari vuotta sitten.

Tatjana Albova ostoksilla Au Point Rouge -tavaratalon Prismassa.

Tatjana Albova ostoksilla Au Point Rouge -tavaratalon Prismassa. Kuva: Nikolai Gontar

Suomalaisille tuotteille riittää Pietarissa kysyntää, ja niitä arvostetaan. Tämä näkyy muun muassa kauppojen ”valesuomalaisten” tuotteiden määrässä.

Hyllyiltä voi löytää esimerkiksi venäläisiä Hyvää huomenta -kananmunia ja Lapin yksinäistalo -pelmenejä, joiden merkit on kirjoitettu suomeksi.

Söderlund muistuttaa, että pakotteista huolimatta on edelleen paljon aitoja suomalaistuotteita, joiden tuonti Venäjälle on sallittua. Sanktiot eivät koske esimerkiksi viljatuotteita, makeisia, kahvia, marjahilloja, mehuja, kastikkeita, sinappia ja valmisruokia.

Niitä moni hakee Au Pont Rougen Prismasta. Myymälän varapäällikön Aljona Kolokšanskajan mukaan kysytyimpiä tuotteita ovat Marie-keksit ja Panda-suklaakonvehdit.

Keskustassa asuva ja työskentelevä kustannustoimittaja Tatjana Albova tekee kaikki ostoksensa Prismassa. Se on hänen lempikauppansa. Hieman kalliimmat tuotteetkin sopivat hänelle, sillä luottamus suomalaiseen laatuun on vankkumaton.

”Rakastan suomalaisia tuotteita. Luotan niiden laatuun. Uskon, että venäläisetkin tuotteet ovat Prismassa parempia.”

Kuvituskuva

Pietarilaiset surevat Prismojen lähtöä – S-ryhmä ilmoitti jälleen yhden hypermarketin sulkemisesta

HS-Analyysi|Keskolta loppui usko Venäjään