Kilpailu kiihtyy Tallinnan satama-alueella – Valtio-omisteinen Tallinnan satama ja laivayhtiö Tallink rakennuttavat vierekkäin kahta tapahtumakeskusta - Talous | HS.fi
Talous

Kilpailu kiihtyy Tallinnan satama-alueella – Valtio-omisteinen Tallinnan satama ja laivayhtiö Tallink rakennuttavat vierekkäin kahta tapahtumakeskusta

Tallinnan satama-alue kehittyy voimakkaasti tulevina vuosina, kun sekä Tallinnan satama että laivayhtiö Tallink yhdessä Tallinnan kaupungin kanssa rakennuttavat rannikolle tapahtumakeskuksia. Tallink ilmoitti rakennuttavansa Linnahallin eteen myös oman matkustajasatamansa.

Tallink ja Tallinnan kaupunki aikovat rakentaa Linnahalliin uuden matkustajasataman, jonka yhteyteen tulee myös kokouskeskus, hotelli ja kauppakeskus. Kuva: Marko Mumm

Julkaistu: 27.2. 2:00, Päivitetty 27.2. 7:29

Tallinna

Tallinnan paraatipaikalla rapistuva massiivinen Linnahall saa uuden elämän, jos laivayhtiö Tallinkin, Tallinnan kaupungin ja Viron suurimman sijoitusyhtiön Infortar suunnitelmat toteutuvat. Ne paljastivat keskiviikkona allekirjoittaneensa aiesopimuksen historiallisen betonirakennelman kehittämisestä.

Tallink ja kaupunki aikovat rakentaa Linnahalliin uuden matkustajasataman, jonka yhteyteen tulee myös kokouskeskus, hotelli ja kauppakeskus.

”Kansainvälinen konferenssi- ja konserttikeskus yhdessä matkustajasataman kanssa piristää matkailualaa, yleistä taloutta ja luo työpaikkoja tulevaisuudessa”, Tallinnan pormestari Mihhail Kõlvart sanoo.

Päätökselle tarvitaan vielä Tallinnan kaupunginvaltuuston tuki. Uuden keskuksen arvioitu rakennusaika on kolme vuotta siitä, kun kaikki tarvittavat luvat on saatu ja kaikki vaadittavat sopimukset on allekirjoitettu.

”Viro tarvitsee 5 000-paikkaisen tilan suurten konferenssien ja korkealuokkaisten kulttuuritapahtumien tuomiseksi Tallinnaan. Tallinnan täytyy ottaa seuraava askel, jotta se voi menestyksekkäästi kilpailla Helsingin, Riian ja Tukholman kanssa”, Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

 

Osansa merellisten maisemien tuomasta kilpailuvaltista haluaa myös valtio-omisteinen Tallinnan satama, joka rakennuttaa aivan Linnahallin viereen uutta monitoimista satamarakennusta.

Rakennustyöt aloitettiin tammikuussa, ja valmista pitäisi olla toukokuussa 2021.

Uuden risteilyterminaalin on tarkoitus ottaa vastaan turisteja kesällä saapuvista risteilyaluksista. A- ja D-terminaalit palvelevat säännöllisesti kulkevia lauttoja.

”Tärkein syy terminaalin rakentamiselle on se, että tällä hetkellä risteilyterminaalissa ei ole isoa ja ajanmukaista satamarakennusta. Tallinna tarvitsee edustavan portin merelle”, kertoo Tallinnan sataman projektipäällikkö Riho Joala.

Linnahallin rujoista betonirakennelmista muokataan tapahtumakeskus. Kuva: Marko Mumm

Risteilykausi kestää vain muutaman kuukauden, joten Tallinnan satama on tilannut kolmekerroksisen rakennuksen, jota voi käyttää tapahtumien, konserttien ja kokousten järjestämiseen risteilysesongin ulkopuolella. Rakennukseen mahtuu noin 2 000 ihmistä.

”Terminaalilla on keskeinen sijainti ja kivat näköalat. Meidän toiveemme on, että ihmiset tulisivat käymään ympäri vuoden”, Joala sanoo.

Lisäksi terminaaliin rakennetaan koko laiturin mittainen kävelykatu, joka on avoinna kaikelle kansalle leikkipuistoineen ja kahviloineen.

”Olemme aina haaveilleet siitä, että tämä alue olisi avoinna ihmisille. Uuden terminaalin myötä satamasta tulee aidosti osa tätä kaupunkia”, Tallinnan sataman risteily- ja lauttaliikennetoiminnan johtaja Ingrid Berezin sanoo.

Tallinnan sataman suunnitelmissa on avata risteilyterminaali myös kaupunkilaisten käyttöön kävelykadun avulla. Kuva: Photo:Marko Mumm

Tallinnan sataman uuden risteilyterminaalin on suunnitellut virolainen arkkitehtitoimisto Salto architects, ja sen rakentaa suomalaisen YIT:n tytäryhtiö YIT Eesti. Terminaalin rakentaminen maksaa noin 13,5 miljoonaa euroa.

Energiatehokkuus ja kestävän kehityksen periaatteet ovat olennainen osa rakennussuunnitelmia. Terminaalin katto päällystetään aurinkopaneeleilla, ja lämmitys ja jäähdytys on tarkoitus hoitaa merivesilämpöpumpuilla.

Satamarakennus kävelykatuineen on rakennettava sukkelasti, jotta risteilykausille koituisi mahdollisimman vähän häiriötä, YIT Eestistä kerrotaan.

”Ensi kesästä tulee meille haastava, sillä risteilyaluksilta tulevat turistit kulkevat rakennustyömaan läpi. Meidän on huolehdittava sekä työmaalla työskentelevien että sataman läpi kulkevien matkustajien turvallisuudesta”, YIT Eestin toimitusjohtaja Margus Põim kertoo.

Tallinnan sataman risteily- ja lauttaliiketoiminnan johtaja Ingrid Berezin. Kuva: Photo:Marko Mumm

Myös rapistuva Linnahall sijaitsee aivan meren äärellä.

Linnahall on 1980-luvulla valmistunut kulttuuri- ja urheilukeskus, joka rakennettiin Moskovan kesäolympialaisia varten. Sisäänsä Linnahall kätkee muun muassa jääkiekkohallin ja majesteettisen, lähes 5 000-paikkaisen konserttisalin.

YIT Eestin Reimo Ehrstein ja Margus Põim esittelevät Tallinnan sataman uuden risteilyterminaalin suunnitelmia. Kuva: Photo:Marko Mumm

Virolaisten arkkitehtien suunnittelema, neuvostomodernismia edustava rakennus on seissyt jo kymmenisen vuotta tyhjillään, ja se on päässyt huonoon kuntoon.

Linnahallin kohtalosta on kiistelty jo vuosikausia. Rakennusta pelastavaa remonttia on yleisesti pidetty liian kalliina toteutettavaksi. Tallinnan kaupunki päätti kunnostaa rakennuksen jo vuonna 2015, mutta hanketta siirrettiin.

Nyt julkistetun hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 300 miljoonaa euroa.

Osapuolet perustavat yhteisyrityksen, jonka omistajuus jakautuu seuraavasti: Tallinnan kaupunki omistaa 34 prosenttia, Tallink-konserni 33 prosenttia ja Infortar 33 prosenttia.

Yhteisyrityksen perustamisen yhteydessä osapuolet sijoittavat yritykseen yhteensä miljoona euroa. Tallinnan kaupungilta ei odoteta sen jälkeen muita taloudellisia panostuksia hankkeeseen.

Linnahallin kehittämisestä järjestetään arkkitehtikilpailu. Hankkeen osapuolet sanovat ottavansa Linnahallin historiallisuuden huomioon, ja noudattavansa kunnostusta koskevia erityisvaatimuksia.

Laivayhtiö Tallink aikoo rakentaa Linnahallin edustalle oman matkustajasataman lauttoja varten. Aiemmin Linnahallin edustalla liikennöi Linda Line -varustamo.

Tallinkin toimitusjohtaja Nõgene sanoo, että Tallink ei aio vetäytyä Tallinnan sataman vastaremontoidusta D-terminaalista, vaan jatkaa yhteistyötä sataman kanssa. Samalla Nõgene kuitenkin mainitsee, että uusi matkustajasatama lisää kilpailua ja hyödyttää Viron taloutta.

Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm toivotti Linnahallin kunnostuksen tervetulleeksi, mutta hänen mielestään alueelle ei tarvita uutta matkustajasatamaa, sanomalehti Postimees kertoo.

Kalm ei kommentoinut Linnahallin hanketta tarkemmin, sillä siitä ei ole vielä tarjolla paljon tietoa. Kolme vuotta ei kuitenkaan ole hänen mielestään realistinen aikataulu Linnahallin kunnostamiselle.

Tallinnan tukkoiset liikennejärjestelyt ovat kipukohtana sekä Tallinnan sataman projekteille että Linnahallin kehittämiselle.

Pelkästään Tallinnan satamaan tulee huhtikuusta syksyyn kestävän risteilykauden aikana noin 340 risteilyalusta, Suomesta ja Ruotsista matkaavien lauttojen lisäksi.

Ruuhkaisimmillaan Tallinnan satama ottaa päivässä jo nyt jopa 10 000 matkustajaa vastaan, ja suurin osa heistä haluaa vanhaan kaupunkiin.

Mikäli Tallinkin Linnahalliin suunnittelema matkustajasatama todella toteutuu, lisää se alueen matkustajamääriä entisestään. Hankkeen vetäjät arvioivat, että uudistettu Linnahall voisi vetää jopa 10 miljoonaa vierailijaa vuodessa.

Nykyiset liikenneratkaisut eivät kuitenkaan riittäisi kasvavien ihmismassojen kuljettamiseen.

Julkinen liikenne ei ulotu kaupungissa satamaan asti, ja varsinkin kesällä sataman alue ruuhkautuu matkustajista, turistibusseista, takseista, raskaasta liikenteestä ja henkilöliikenteestä.

Tallinnan pormestari Kõlvart sanoi tiedotustilaisuudessa, että maanalaisen liikenneväylän rakentaminen Linnahalliin on lähes ainoa mahdollisuus, mutta eri vaihtoehtoja tutkitaan vielä.

Tallinnan satamassa toivotaan raitiovaunulinjojen laajentamista. Puhetta on ollut muun muassa sataman, Baltian läpi kulkevan junarata Rail Baltican lähtöaseman ja lentokentän yhdistävästä raitiolinjasta, Tallinnan sataman Joala kertoo.

Satamalla on myös muita ideoita tulevaisuuden varalle. Esimerkiksi A- ja D-terminaalit yhdistävän sillan rakentaminen saatetaan aloittaa jo tänä keväänä, jos kaikki menee hyvin, Joala sanoo.

Tähän mennessä A- ja D-terminaalin väliä kulkevien on pitänyt kiertää satama-allas, vaikka linnuntietä terminaalit ovat aivan vierekkäin. Silta helpottaisi myös tulevia liikennesuunnitelmia.

”Sillan avulla ei olisi väliä, tulisiko raitiolinja A- vai D-terminaalin eteen”, Joala sanoo.

Linnahallin amfiteatterimaisessa konserttisalissa on lähes 5 000 istumapaikkaa. Kuva: Alma Onali / HS

Linnahallin konserttisalin aulan naulakot ovat seisseet tyhjinä jo kymmenisen vuotta. Kuva: Alma Onali / HS

Laivayhtiö Tallinkin mukaan ainakin Ruotsista saapuvat laivat käyttävät jatkossakin Tallinnan sataman D-terminaalia. Suomesta tulevat lautat voitaisiin siis ohjata uuteen matkustajasatamaan Linnahalliin. Kuva: Photo:Marko Mumm

Tallinnan sataman uuden risteilyterminaalin työmaata. Kuva: Photo:Marko Mumm

Tallink aikoo rakentaa uuden sataman ja konserttikeskuksen Tallinnan Linnahalliin, kaupankäynti osakkeella keskeytettiin

Seuraa uutisia tästä aiheesta