Itseohjautuvaa bussia kehittävä suomalaisyritys sai miljoona­sijoituksen Japanista - Talous | HS.fi
Talous

Itseohjautuvaa bussia kehittävä suomalaisyritys sai miljoona­sijoituksen Japanista

Sensible 4 kehittää ohjelmistoa, jonka avulla robottiautot voivat liikkua säässä kuin säässä.

Sensible 4 suoritti testiajoja Espoon Otaniemessä marraskuussa 2017. Kuva: Rio Gandara / HS

Julkaistu: 28.2. 14:30

Itseohjautuvien autojen ohjelmistoja kehittävä suomalainen Sensible 4 on kerännyt kuuden miljoonan euron rahoituksen pääosin japanilaisilta sijoittajilta. Suurimmat rahoittajat ovat Japanin kehityspankin JBIC:n ja pääomasijoittaja Baltcapin yhteinen sijoitusrahasto Nordic Ninja VC sekä Japanin suurimpiin kauppayhtiöihin kuuluva Itochu.

Vuonna 2017 perustettu Sensible 4 pyrkii ratkaisemaan ison ongelman itseohjautuvien ajoneuvojen leviämisen tiellä: se kehittää ohjelmistoa, jonka avulla robottiautot voisivat liikkua kaikissa sääolosuhteissa. Huono sää ja rajallinen näkyvyys ovat pitkään olleet merkittävä haaste itseajaville ajoneuvoille.

Taannoisessa Helsingin Sanomien haastattelussa yrityksen perustajat kertoivat, että Sensible 4:n vahvuus on ohjelmistossa, joka osaa yhdistellä eri lähteistä kerättyä dataa, kuten karttoja, laser- ja tutkatietoja sekä kamerakuvaa niin, että ohjelmisto tunnistaa lumen, rännän ja loskan ja osaa ohjata autoa häiriöistä huolimatta.

”Maailmalla saatavilla olevien itsenäisesti ajavien autojen ratkaisut eivät ole sillä tasolla, että ne pystyisivät toimimaan lumisateessa, sumussa tai taifuunin riehuessa. Sensible 4:n teknologia nojaa laajaan tutkimustyöhön ja se on erilainen muihin olemassa oleviin toteutuksiin verrattuna”, Nordic Ninja VC:n toimitusjohtaja Tomosaku Sohara sanoo tiedotteessa.

Sensible 4:n teknologia pohjautuu parinkymmenen vuoden mittaiseen tutkimustyöhön. Perustajilla on pitkä kokemus robotiikassa, automaatiossa ja ohjelmistoissa. Toimitusjohtaja Harri Santamala työskenteli aiemmin Metropolia-ammattikorkeakoulussa ja oli mukana itseohjautuvien bussien kokeilussa Helsingissä.

Viime vuonna yritys julkaisi japanilaisen vähittäiskauppaketjun Mujin kanssa maailman ensimmäisen kaikkiin olosuhteisiin soveltuvan robottibussin, Gachan. Uuden rahoituksen turvin yritys jatkaa ohjelmistojen kehittämistä, kansainvälistymistä ja pystyy valmistamaan Gachan seuraavan kehitysversion.

”Rahoituksen avulla kaupallistamme kehittämäämme teknologiaa ja tuomme sen yhdessä ajoneuvovalmistajien kanssa osaksi ihmisten jokapäiväistä liikkumista”, Santamala sanoo tiedotteessa.

Espoon Otaniemeen ilmestyi omituinen liikennemerkki – Syy löytyy suomalaisesta robottiautosta, jonka valttikortti on lumi

Tämä sympaattinen kärry aikoo haastaa Googlen ja Teslan – suomalaisyritys kehittää lumipyryn kestävää robottiautoa