Ei enää perjantaita töissä – Näin mainos­toimisto yrittää siirtyä neli­päiväiseen työ­viikkoon - Talous | HS.fi
Talous

Ei enää perjantaita töissä – Näin mainos­toimisto yrittää siirtyä neli­päiväiseen työ­viikkoon

Mainostoimisto kokeilee, mitä siitä seuraa, kun työntekijät siirtyvät kahdeksi kuukaudeksi nelipäiväiseen työviikkoon täydellä palkalla.

Wörks-yhtiön Saku Pönkänen ja Mia Hindsberg tekevät ainakin kahden seuraavan kuukauden ajan neljän päivän työviikkoa. Kuva: Sami Kero / HS

Julkaistu: 29.2. 2:00, Päivitetty 29.2. 10:28

Viime marraskuussa mainos- ja markkinointitoimisto Wörksin omistajat yllättäen kutsuivat kaikki työntekijät koolle. Oli vähän asiaa: Yhtiössä siirrytään maaliskuun alusta nelipäiväiseen työviikkoon.

Edessä eivät olleet mitkään yt-neuvottelut. Kyseessä olisi kahden kuukauden kokeilu, ja jokaisen palkka säilyisi ennallaan. Omistajien toiveena oli, että nelipäiväisestä työviikosta voisi tulla pysyvä.

Niinpä eilen sitten Wörksissä vietettiin toistaiseksi viimeistä perjantaita töissä.

Päivä alkoi aamiaisella. Moni myönsi, että jännittää.

Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri on yksi yhtiön neljästä omistajasta. Piri on myös ainoa, jolla on kolmenkymmenen ihmisen työpaikassa johtajan titteli.

Wörks perustettiin vuonna 2011, ja tuolloin mallia haettiin avoimesti konsulttitoimisto Reaktorista. Perusajatuksena oli, että asiantuntijaorganisaatiossa tarvitaan vähän hierarkiaa mutta paljon itsenäisyyttä.

Aluksi Wörkissä oli tapana, että työntekijät voivat käyttää kaksikymmentä prosenttia työajastaan ”itsensä kehittämiseen”.

Sen kulttuuriin on aina kuulunut, ettei ylitöitä tehdä eikä sähköposteihin tarvitse vastata iltaisin kotisohvalta. Tämän tietävät myös yrityksen asiakkaat.

Toimitusjohtaja Jussi Piri aikoo ensi perjantaina juoda aamukahvin rauhassa ja kävellä sen jälkeen kuntosalille. Kuva: Sami Kero / HS

Piri aloitti Wörksin toimitusjohtajana puolitoista vuotta sitten, ja aluksi hänellä oli haastetta tottua kahdeksan tunnin työpäiviin. Aikaisemmin hän oli ollut kansanvälisessä organisaatiossa, jossa iltayhdeksältä alkoi usein uusi työpäivä.

Nyt Piri aikoo itsekin pitää kiinni nelipäiväisestä työviikosta. Ensi perjantaina hän juo aamukahvin rauhassa ja kävelee sen jälkeen kuntosalille. Sitten on vuorossa lounas ja ehkä elokuva tai kirja.

”Jokainen saa käyttää ylimääräisen vapaapäivän ihan miten itse haluaa. Me myymme asiakkaillemme taitoa ajatella. Jos aivot saavat levätä vähän enemmän kuin ennen, sen pitäisi tuottaa parempaa jälkeä.”

Pirin mukaan nyt ei downshiftata vaan muotoillaan uudelleen työn rakenteita.

Vapaapäiväksi valikoitui perjantai, koska viikonlopusta haluttiin pitempi. Maanantai taas on monelle asiakkaalle viikon tärkein päivä.

Yritykset ovat ennenkin tutkineet lyhennetyn työviikon vaikutuksia. Viime syksynä amerikkalainen ohjelmistoyhtiö Microsoft kertoi kokeilleensa Japanissa nelipäiväistä työviikkoa laskematta palkkoja.

Yhtiön mukaan myynti kasvoi kokeilun aikana lähes 40 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan edellisenä vuonna. Microsoftin mukaan työntekijöistä 92,1 prosenttia kannatti jatkossakin lyhyempää työaikaa.

Suomessa keskustelu nelipäiväisestä työviikosta oli kiihkeää vielä viime kesänä. Tuolloin liikenne- ja viestintäministerinä toiminut Sanna Marin (sd) pohti puolueensa 120-vuotisjuhlissa, voisiko Suomessa olla tavoitteena neljän päivän työviikko ja kuuden tunnin työpäivä.

Marinin vision tyrmäsivät niin Elinkeinoelämän keskusliitto kuin monet poliitikot ja yrittäjätkin.

Eläketurvakeskuksen tutkimuksesta vastaava johtaja, ekonomisti Jaakko Kiander muistutti, että Euroopassa työaika ei ole lyhentynyt sitten 1980-luvun ja Yhdysvalloissa se on jopa kasvanut. Kiander sanoi kuitenkin pitävänä Marinin avausta yleisellä tasolla mielenkiintoisena.

Saku Pönkänen ja Mia Hindsberg Wörksin tiloissa Helsingin Aleksanterinkadulla. Kuva: Sami Kero / HS

Ja nyt on sitten pienen suomalaisen mainostoimiston vuoro yrittää.

Vastaava tuottaja Mia Hindsberg oli mukana Wörksin työryhmässä valmistelemassa kokeilua. Hän sanoo olevansa innoissaan mutta myöntää yhä miettivänsä, miten kaikki työt hoituvat neljässä päivässä.

”Minun roolissani pitää huomioida paljon erilaisia asioita. Osaanko varmasti tehdä vaadittavat järjestelyt riittävän hyvin?”

Ensimmäisenä vapaana perjantaina Hindsberg aikoo lähteä kolmen koiransa kanssa pitkälle kävelylle metsään.

”Kerrankin sinne pääsee arkipäivänä!”

Visuaalisena suunnittelijana työskentelevä Saku Pönkänen on myös tehnyt suunnitelmia. Hän on juuri ostanut avovaimonsa kanssa mökin. Jatkossa mökkireissulle lähdetään jo torstai-iltana.

”Isäni oli yrittäjä, ja olen itsekin tehnyt joskus paljon töitä, pahimmillaan kaksitoistatuntisia päiviä. Nyt jännittää, ehdinkö tehdä työviikon neljässä päivässä. Pitääkö minun olla tehokkaampi, vai pystynkö kehittämään omia työprosessejani?”

Wörks tekee yrityksille mainontaa ja markkinoinnin suunnittelua. Vielä kaksi vuotta sitten työntekijöitä oli 15, nyt 30.

Samassa ajassa liikevaihto on kasvanut 3,2 miljoonasta eurosta noin neljään miljoonaan. Yritys on hyvin tuottava: liikevoittoprosentti on Pirin mukaan ”20–30 prosenttia”.

Wörksin tapauksessa haasteena on erityisesti se, miten lyhentynyt työaika vaikuttaa sen liikevaihtoon. Työntekijät ovat asiantuntijoita, jotka laskuttavat ajastaan asiakkaita, kuten Keskoa, DNA:ta ja yrityksille koulutusta tarjoavaa Aalto-yliopiston executive educationia.

Pirin mukaan lyhentyneestä työviikosta kuultuaan yrityksillä oli aina sama kysymys: ”Miten tämä vaikuttaa meihin?”

Kokeilun aikana Wörks pyytää asiakkailtaan säännöllistä palautetta. Myös omilta työntekijöiltä odotetaan samaa.

Kolmas seurattava asia on yrityksen laskutus. ”Olemme valmiita tinkimään tuloksesta, mutta vain sen verran, ettei yrityksen jatkuvuus vaarannu.”

Piri sanoo jo nyt tietävänsä, että nelipäiväinen työviikko merkitsee muutoksia yrityksen rutiineihin. Nyt on ollut tapana pyhittää tietyt päivät tietyille asiakkaille, ja perjantaisin on ollut aikaa omien prosessien kehittämiselle.

”Jos tästä seuraa katastrofi, ainakin opimme samalla paljon.”

Kuuden tunnin työ­päivä saattaisi ahdistaa tieto­työläistä, sanovat asiantuntijat

Kuuden tunnin työpäivä, neljä työ­päivää viikossa: Mitä seuraisi Sdp:n Sanna Marinin ”utopian” toteutumisesta?

Microsoft lyhensi Japanissa työviikon nelipäiväiseksi: myynti kasvoi 40 prosenttia

Seuraa uutisia tästä aiheesta