Trumpin lentokielto iskee kovaa Suomen talouteen – matkustajakoneet kuljettavat arvokkaimmat vientituotteet, ja korvaavista rahtikoneista on pula

Lentorahdin kuljettaminen suurille vienti- ja tuontimarkkinoille Yhdysvaltoihin ja Kiinaan vaikeutuu merkittävästi.

Lentorahdissa kulkee tyypillisesti esimerkiksi tuotteita, jotka pilaantuvat nopeasti. Finnairin Cool-rahtiterminaalissa pakattiin rapuja.

13.3.2020 2:00 | Päivitetty 13.3.2020 6:33

Matkustajalentojen katkeaminen Suomesta Kiinaan ja Yhdysvaltoihin uhkaa aiheuttaa merkittäviä häiriöitä myös tavaraliikenteelle ja sitä kautta yritysten tuotannolle.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti torstaina kieltävänsä kaiken matkustamisen Schengen-alueelta Euroopasta Yhdysvaltoihin. Myös Suomi kuuluu maiden joukkoon. Trump perusteli kieltoa koronaviruksen leviämisen estämisellä. Kielto tulee voimaan lauantaina aamukuudelta Suomen aikaa.

”Kiellämme kaikki matkat Euroopasta Yhdysvaltoihin seuraaville 30 päivälle. Uudet säännöt tulevat voimaan perjantaina keskiyöllä. Näitä rajoituksia mukautetaan olosuhteiden mukaan”, presidentti sanoi suorassa lähetyksessä Valkoisesta talosta.

Kielto ei koske Yhdysvaltoihin oleskeluluvan saaneita eikä useimpia Yhdysvaltain kansalaisten lähimpiä perheenjäseniä tai muita erikseen yksilöityjä henkilöitä. Niiden ihmisten, joiden maahantulo sallitaan, on saavuttava tiettyjen lentokenttien kautta.

Finnair kertoi torstaina peruvansa kaikki lentonsa Yhdysvaltoihin 19. maaliskuuta ja 12. huhtikuuta välillä.

Matkustajalentojen katkeamisen vaikutus on suuri, sillä kaksi kolmasosaa Suomen lentorahdista kulkee matkustajakoneiden ruumassa.

Lentorahdissa kulkevat tyypillisesti arvokkaimmat tuotteet sekä tuotteet, joiden toimituksen täsmällisyys on tärkeää. Tämä tarkoittaa esimerkiksi komponentteja ja välituotteita, joita yritykset tarvitsevat tuotannossaan, mutta joita ei varastoida suuria määriä. Myös nopeasti pilaantuvat tuotteet kulkevat nopeinta reittiä eli lentämällä.

”Tämä vaikuttaa tavaraliikenteeseen tosi rajusti”, sanoo Suomen suurimpiin huolinta-alan yrityksiin kuuluvan CHS Groupin toimitusjohtaja Heikki Halmetoja. CHS toimii globaalisti ja sen asiakkaita ovat useimmat Suomen tärkeimmistä vientiyrityksistä.

Aiemmin Finnair ilmoitti peruvansa kaikki lennot Manner-Kiinaan maaliskuun loppuun saakka. Myös muut lentoyhtiöt ovat peruneet lentojaan Kiinaan.

Yhdysvallat ja Kiina ovat Suomen keskeisiä kauppakumppaneita. Viime vuonna Yhdysvallat oli Suomen kolmanneksi ja Kiina kuudenneksi suurin tavaroiden vientimarkkina. Tuonnissa Kiina on kolmanneksi ja Yhdysvallat kuudenneksi tärkein markkina.

Yritykset joutuvat nyt järjestelemään toimitukset uusia reittejä pitkin. Lentorahti voi kulkea Yhdysvaltoihin Britanniasta lähtevillä matkustajakoneilla, sillä lentokielto ei koske Britanniaa. Rahtikoneet kulkevat normaalisti niin Yhdysvaltoihin kuin Kiinaankin.

Ongelma on, että maailman lentorahtikoneet ovat jo kovassa käytössä, kertoo Suomen huolinta- ja logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen.

”Tulee haasteita löytää rahtikoneita paikkaamaan kysyntää”, Laitinen sanoo.

CHS:n Halmetojan mukaan Kiinan koronavirustilanteen vuoksi koneiden kysyntä on kasvanut ja hinnat nousseet jo kuukauden ajan. Hän ennustaa hintojen nousevan edelleen.

”Hinta ratkaisee, mikä lentää.”

Kuljetusreittien uudelleenjärjestelyn lisäksi yritykset voivat mukautua tilanteeseen siirtämällä tuotantoaan. Finnair Cargon toimitusjohtaja Mikko Tainio kertoo, että yritys on havainnut merkkejä tällaisesta Kiinan koronavirusepidemian seurauksena.

Finnairilla on iso rooli Suomen lentorahdin kuljettamisessa. Noin 70 prosenttia Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteestä kulkee yhtiön koneissa, ja samojen koneiden ruumassa kulkee myös rahti. Yhtiön kuukausitilastot kertovat, että helmikuussa lentorahdin määrä Aasian-reiteillä väheni 21 prosenttia.

Mannertenvälisiä kuljetuksia on myös hankala siirtää muihin kuljetusmuotoihin.

Rahtilaivojen kulkua ei toistaiseksi ole rajoitettu, mutta monelle yritykselle tuotteiden lähettäminen merikontissa ei käytännössä ole mahdollista. Yksi syy on huomattavasti pidempi toimitusaika. Merikontin matka Suomesta Kiinaan voi kestää kahdesta kolmeen kuukautta.

”Jos tavara on halpaa ja sitä tuotetaan jatkuvasti, se kulkee merirahdissa. Merirahti ei ole vaihtoehto sellaiselle tavaralle, jolla on jonkinlaista arvoa”, kuvaa CHS:n Halmetoja.

Lentorahdissa kulkevien tavaroiden arvosta kertoo se, että globaalisti arvioidaan, että lentorahdissa kulkee vain yksi prosenttia maailmankaupan volyymista, mutta noin kolmannes tavarakaupan arvosta.

Kiinasta Suomeen saapuneen konttijunan rahtia purettiin Vuosaaren satamassa torstaina.

Yksi voittaja tilanteessa on ollut suomalainen logistiikkayhtiö Nurminen Logistics, joka käynnisti puolitoista vuotta sitten konttijunayhteyden Suomesta ja Kiinaan. Juna kulkee joka toinen viikko Vuosaaren sataman ja Kiinan Hefein välillä. Junamatka kestää noin kaksi viikkoa.

”Kun lentorahti ei juurikaan kulje, junalle on tullut uutta kysyntää”, kertoo toimitusjohtaja Tero Vauraste.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita