Koronavirus lisäsi ruoankuljetusyritysten kiireitä – ”Jos kaupunkeja Suomessa suljetaan, toivomme että kotiinkuljetukset sallitaan” - Talous | HS.fi
Talous|Kuljetuspalvelut

Koronavirus lisäsi ruoankuljetusyritysten kiireitä – ”Jos kaupunkeja Suomessa suljetaan, toivomme että kotiinkuljetukset sallitaan”

Monet ravintolat haluavat päästä kuljetus­yhtiöiden listoille, jotta ne saisivat lisää asiakkaita.

Woltin lähetti pyöräili Helsingin hiljaisilla kaduilla sunnuntaina. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Julkaistu: 22.3. 17:45

Koronaviruskriisi, lisääntynyt etätyö ja suljetut koulut. Kaiken järjen mukaan ruoanvälityspalveluilla pitäisi olla nyt poikkeuksellisen paljon kiireitä.

Toisaalta jotkin ravintolat esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa ovat jo rajoittaneet aukioloaikojaan toistaiseksi, kun asiakkaat ovat jääneet kotiin.

Woltin Suomen-johtaja Henrik Pankakoski sanoo, ettei yhtiö ole vielä nähnyt kuljetusten määrässä ”räjähdysmäistä kasvupyrähdystä”.

”Poikkeusolot sekä laajeneva ravintolatarjonta tuovat uusia käyttäjiä, mutta toistaiseksi määrä ei ollut mitenkään ennennäkemättömän suuri”, Pankakoski kirjoittaa sähköpostissaan.

Monet ravintolat ovat halunneet päästä mukaan kuljetusyhtiöiden listoille, jotta ne saisivat lisää asiakkaita.

Pankakosken mukaan suurin muutos Suomessa on, että alkuviikot muistuttavat myynniltään kriisiä edeltäviä viikonloppuja.

”Kokonaisuutena koronan vaikutusta on yhä vaikea arvioida. Tilanne on uusi ja ailahteleva.”

Woltilla on toimintaa jo noin kahdessakymmenessä maassa, muun muassa Puolassa, Tanskassa ja Tsekissä, joissa on otettu käyttöön liikkumisen rajoituksia.

”Jokaisessa suljetussakin kaupungissa ruoan kotiinkuljetukset ja noutotilaukset ovat sallittuja. Tätä toivomme myös Suomessa, jos kaupunkeja suljetaan.”

Hän muistuttaa, että kuljetukset vähentävät tarvetta poistua kodista ja auttavat ravintola-alaa selviytymään.

Foodoran Suomen-johtaja Shilei Zhang on myös varovainen arvioidessaan kriisin vaikutusta yhtiön toimintaan. Hän muistuttaa, ettei voi kertoa tarkkoja lukuja, koska emoyhtiö Food Delivery Hero on Saksassa listattu pörssiyhtiö.

Pörssikurssista voi tehdä jonkinlaisia päätelmiä. Food Delivery Heron osakekurssi laski muiden mukana koronaviruskriisin vaikutuksesta ja oli keväällä matalimmillaan 16. maaliskuuta 51,30 euroa. Viime perjantaina osake oli jo kallistunut 66 euroon.

”Kaiken kaikkiaan olemme nähneet muutokset kuluttajakäyttäytymisessä ja yleisesti ottaen tarve on lisääntynyt palvelullemme”, Zhang vastaa sähköpostissa.

Hän sanoo olevansa tietoinen siitä, että monet ravintolat ovat jo pulassa. ”Valitettavasti vaikuttaa siltä, että monet ravintolakumppanimme menettävät kävijöitä.”

Monet ravintolat Helsingissä kannustavat asiakkaita sosiaalisessa mediassa hakemaan lounasannoksia mukaan, toiset ovat myös ryhtyneet itse kuljettamaan asiakkaille.

Sekä Wolt että Foodora kertovat saavansa runsaasti yhteydenottoja kuljetuspalvelusta kiinnostuneilta ravintoloilta. Molempien listoille on jo tullut uusia yrittäjiä.

”Pyrimme ottamaan uusia ravintoloita Woltiin mukaan niin nopeasti, kuin se vain on mahdollista”, Pankakoski kertoo.

Molemmille yhtiöille on elintärkeää, että mahdollisimman moni ravintola pystyisi jatkamaan toimintaansa kriisin yli. Jos ravintolaruoan tarjonta supistuu, se heijastuu kuljetusten määrään.

Foodora kertoo, ettei se tällä hetkellä peri uusilta yrittäjiltä aloitusmaksua.

Wolt kertoo poistaneensa kuukauden ajaksi ravintoloilta noutotilausten välityspalkkion. Yhtiö kertoo myös käynnistäneensä kampanjan, jossa se mainostaa sosiaalisen median käyttäjille paikallisia ravintoloita.

Toisaalta koronaviruksen leviäminen on tuonut myös kuljetusyhtiöille uusia haasteita.

Esimerkiksi Woltissa kaikki muu toiminta lähettejä lukuun ottamatta hoidetaan etätyönä. Matkustaminen yhtiön toimipisteiden välillä on pantu jäihin.

Lisäksi ne ovat kehittäneet yhdessä ravintoloiden kanssa uusia toimintatapoja, jotta virus ei leviäisi kuljetusten mukana.

Molemmilla yhtiöillä asiakkaat voivat verkossa pyytää lähettejä jättämään ruoan ruoan oven taakse.

”Ravintolat ovat pystyttäneet erillisiä kontaktittomia noutopöytiä läheteille. Olemme myös suositelleet, että ravintoloiden henkilökunta käyttää hanskoja pakatessaan tilauksia”, Pankakoski kirjoittaa.

Lisäksi yhtiöt suosittelevat asiakkaitaan maksamaan tilaukset etukäteen verkossa.

Verkkosivuillaan Wolt kertoo odottavansa, että tarjolla olevien lähettien määrä vähentyy.

Viime viikkoina välityspalveluyhtiöiltä on kysytty myös muita tuotteita kuin ruokaa. Wolt välittää Helsingissä Clas Ohlsonin tuotteita rajoitetusti.

Pankakoski kertoo, että eniten tiedusteluja tulee esimerkiksi käsihuuhteista.

”Käsidesi voi olla valikoimissa jo ensi viikolla. Valikoiman laajentamisessa on paljon pohdittavaa. Kuinka paljon ostoksia lähetti pystyy kuljettamaan kerralla, miten kylmäketjusta pidetään huolta tai miten ruokakaupassa voidaan kerätä tuotteita kauppakasseihin?”

Korjaus 23.3. klo 19.40. Jutussa luki Woltin huomanneen lähettien määrän vähentyneen kriisin myötä. Lause muutettu muotoon, että Wolt odottaa lähettien määrän vähentyvän.

Yritykset|Poikkeusolojen yllättävä seuraus Helsingissä: Ravintola joutui värväämään lisää työntekijöitä

Helsinkiin perustetaan ravintola, johon ei voi mennä syömään – Näin toimii ”haamukeittiö”

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous

Luetuimmat

Uusimmat