Airbusin toimitusjohtaja varoittaa yhtiön tulevaisuuden olevan vaakalaudalla - Talous | HS.fi
Talous|Ilmailu

Airbusin toimitusjohtaja varoittaa yhtiön tulevaisuuden olevan vaakalaudalla

Toimitusjohtajan mukaan yhtiö menettää rahaa ennennäkemätöntä vauhtia.

Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury yhtiön tulosjulkistustilaisuudessa helmikuussa 2020. Kuva: Regis Duvignau/Reuters

Julkaistu: 27.4. 21:47

Lentokonevalmistaja Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury varoittaa yhtiön olevan syvissä talousvaikeuksissa. Koronakriisi on iskenyt ilmailualaan kovaa, mutta Fauryn mukaan pahempaakin voi vielä olla luvassa.

Uutistoimisto Reutersin haltuunsa saamassa kirjeessä Airbusin työntekijöille Faury kirjoittaa, että yhtiö menettää rahaa ”ennennäkemätöntä vauhtia”.

”Airbusin tulevaisuus on vaakalaudalla, jos emme toimi nyt”, hän kirjoittaa.

Yhtiö on jo lomauttanut tuhansia työntekijöitä, mutta Faury varoittaa työntekijöitä, että edessä voi olla rajumpia vähennyksiä. Airbusilla on noin 135 000 työntekijää.

Aiemmin huhtikuussa Airbus ilmoitti, että vähentää kapearunkoisten koneidensa tuotantoa kolmanneksella. Myös laajarunkokoneiden tuotannossa saatetaan nähdä yhtä suuri tai jopa suurempi vähennys.

”Toisin sanoen olemme vain parissa viikossa menettäneet kolmanneksen liiketoiminnastamme. Ja rehellisesti sanoen tämä ei edes ole huonoin skenaario, jonka saatamme kohdata”, Faury kirjoittaa.

Uutistoimisto Reutersin lähteiden mukaan Airbus käy neuvotteluita joidenkin Euroopan maiden kanssa pelastuspaketista. Yhtiö on myös vaatinut vaikeuksissa olevien lentoyhtiöiden pelastamista.

Fauryn mukaan vielä on liian aikaista ennustaa, miten pitkä ja syvä koronakriisistä ilmailualalle tulee. Hyvässä tapauksessa talouden äkkijarrutusta seuraa voimakas ja nopea elpyminen, mutta edessä voi olla myös pitkä kriisi, jonka seurauksena lentokoneiden kysyntä palaisi kriisiä edeltävälle tasolle vasta 5–10 vuoden kuluessa.

”Valitettavasti ilmailuala siirtyy tähän uuteen maailmaan paljon heikompana ja haavoittuvaisempana kuin ennen.”

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous

Luetuimmat

Uusimmat