Turun telakka aloittaa yt-neuvottelut 450 työntekijän irtisanomisesta – risteilyalan kriisi iskee laivanrakennukseen nyt rajusti - Talous | HS.fi
Talous|Yt-neuvottelut

Turun telakka aloittaa yt-neuvottelut 450 työntekijän irtisanomisesta – risteilyalan kriisi iskee laivanrakennukseen nyt rajusti

Telakka teki viime vuonna tappiota. Toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan tilattujen laivojen valmistumistahtia hidastetaan.

Saksalainen toimitusjohtaja Jan Meyer johtaa Turussa sukunsa nimeä kantavaa telakkaa.

Julkaistu: 28.4. 12:48, Päivitetty 28.4. 13:21

Meyer Turun telakka aloittaa yt-neuvottelut 450 työntekijän irtisanomisesta.

Lisäksi 900 työntekijää on muiden toimien kohteena. Näitä toimia ovat muun muassa erilaiset työaika- ja tehtäväjärjestelyt, eripituiset lomautukset ja osa-aikaistamiset. Telakalla oli viime vuoden lopussa 2 386 työntekijää.

”Koronaepidemia on muuttanut tilanteen yllättäen ja totaalisesti. Risteilymatkustamisen tauon takia joudumme venyttämään tilauskirjamme useammalle vuodelle. Tämä uusi tilanne pakottaa meidät kivuliaisiin sopeuttamistoimiin, jotta voimme varmistaa risteilylaivojen rakentamisen tulevaisuuden Suomessa”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo tiedotteessa.

Meyerin arvion mukaan telakka joutuu hidastamaan laivojen tuotantotahtia asiakasyritysten vaikeuksien vuoksi. HS on aiemmin kirjoittanut maailman kahden suuren risteilyvarustamon ongelmista, kun risteilymatkustaminen koronaviruspandemian takia käytännössä loppui kokonaan.

”Olimme valmistautuneet tulevaisuuteen, joka on nyt yllättäen muuttunut. Tähän muuttuneeseen tulevaisuuteen meidän on nyt pakko sopeutua. Emme enää suunnittele kasvattavamme tuotantoamme edelleen tämänhetkisestä yhden suuren laivan vuosiluovutustahdista kahden suuren laivan tahtiin vuonna 2023. Sen sijaan arvio on tällä hetkellä se, että myös tulevaisuudessa Turun telakalta luovutetaan yksi suuri risteilylaiva vuodessa”, Jan Meyer sanoo.

Telakan tilauskirjoissa on seitsemän alusta, joiden aikataulu on nyt muuttumassa. Telakka julkaisi tiistaina viime vuoden talouslukujaan. Telakka tuotti tappiota 110 miljoonaa euroa lähinnä Costa Smeralda -aluksen viivästymisen vuoksi. Aluksen valmistuminen viivästyi telakan kasvuohjelman takia. Telakan liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa. Se on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina.

Meyerin suku osti vakavissa vaikeuksissa olleen Turun telakan vuonna 2015, ja hankki sille nopeasti uusia risteilyalustilauksia. Telakan menestyksestä riippuu myös laaja alihankkija- ja palveluyritysten verkosto. Meriteollisuus ry:n mukaan alalla toimii Suomessa noin 1 100 yritystä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin yhdeksän miljardia euroa.

Niissä on yhteensä 31 000 työntekijää. Hyvin iso osa alan yrityksistä palvelee Turun telakkaa.

Isoja aluksia rakennetaan Suomessa myös Rauma Marine Constructions -yrityksen telakalla Raumalla ja Helsinki Shipyardin telakalla Helsingissä.

Telakat|Risteilyjätit taistelevat nyt elämästään: Niiden kaatuminen veisi Suomen koko meriteollisuuden kriisiin ja toisi Finnveralle jopa miljarditappiot

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous