Marimekko avaa taas myymälöitään ensi viikosta lähtien – liikevaihto laski alkuvuonna, ja pahin on vasta edessä - Talous | HS.fi
Talous|Osavuosikatsaukset

Marimekko avaa taas myymälöitään ensi viikosta lähtien – liikevaihto laski alkuvuonna, ja pahin on vasta edessä

Marimekon verkkokauppa on ollut kasvussa, mutta sen katteet ovat kivijalkaa huonommat. Yhtiö avaa myymälöitään ensi viikosta alkaen.

Suurin osa Marimekon Suomen myymälöistä on toistaiseksi kiinni koronatilanteen vuoksi. Kivijalka on yhtiön suurin myyntikanava.

Julkaistu: 14.5. 8:18, Päivitetty 14.5. 9:21

Marimekon liikevaihto laski tammi–maaliskuussa kahdeksan prosenttia 24,9 miljoonaan euroon. Marimekon liikevoitto laski 53 prosenttia 1,2 miljoonaan euroon. Yhtiön mukaan tulosta laskivat myynnin väheneminen ja suhteellisen myyntikatteen heikentyminen.

Liikevaihdon laskuun vaikutti yhtiön mukaan erityisesti tukkumyynnin väheneminen ulkomailla. Aasian-Tyynenmeren alueella koronapandemia vaikutti tilausten saantiin.

Suomessa sen sijaan sekä vähittäis- että tukkumyynti kasvoivat vielä alkuvuonna. Suomen liikevaihto kasvoi kuusi prosenttia, mutta muiden markkinoiden liikevaihto väheni 21 prosenttia.

”Marimekon vuosi alkoi lupaavasti, mutta koronaviruspandemian nopea leviäminen maaliskuussa kaikille markkina-alueillemme vaikutti voimakkaasti koko ensimmäisen neljänneksen myyntiin ja kannattavuuteen”, Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo osavuosikatsauksessa.

Marimekon suurin markkina on edelleen Suomi, josta tulee noin puolet yhtiön liikevaihdosta. Aasia-Tyynimeri on toiseksi suurin markkina, josta varsinkin Japani on merkittävä.

Marimekko on koronaepidemian vuoksi sulkenut ison osan myymälöistään, ja osassa Suomen myymälöistä on tällä hetkellä lyhennetyt aukioloajat. Yhtiö kertoo avaavansa lisää myymälöistään uudelleen ensi viikolla.

”Katsauskauden jälkeen toukokuussa olemme vähitellen voineet avata myymälöitämme uudestaan tarkkoja terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä varotoimia noudattaen ja ryhtyä purkamaan määräaikaisia lomautuksia”, Alahuhta-Kasko sanoo tiedotteessa.

Japanin-myymälät ovat edelleen tilapäisesti suljettuina, mutta Manner-Kiinan ja Hongkongin-liikkeet avautuivat huhtikuussa.

Marimekon tavoitteena on edelleen avata noin kymmenen uutta Marimekko-myymälää ja shop-in-shopia tänä vuonna. Yhtiöllä on nyt kaikkiaan 149 myymälää.

Marimekkoa seuraava Inderesin analyytikko Petri Kajaani totesi ennen tulosjulkistusta, että yhtiön alkuvuosi ei kuvaa lähellekään sitä tilannetta, johon koronakriisi sen toisella neljänneksellä vie. Suomessa koronakriisi alkoi toden teolla vasta maaliskuun puolivälin jälkeen. Alkuvuoden luvuista ei pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

”Nyt eletään vielä toista neljännestä, ja tämä tulee olemaan todella huono kaikille alan firmoille”, Kajaani sanoi HS:n haastattelussa.

”Kaikki retail-firmat, joiden tuotteet ovat harkinnanvaraisia ostoksia ja iso osa myynnistä tulee kivijalasta, näkevät isoja vaikutuksia”, Kajaani kertoi.

Lue lisää: Koronakriisi kuritti vaatekauppoja ankarasti, ja nyt edessä voivat olla isot alennusmyynnit: ”Kevätsesonki jää kokonaan välistä”

Marimekon mukaan maaliskuussa sen verkkokaupan kysyntä ylitti selvästi odotukset. Verkkokaupan kasvu kuitenkin heikensi myyntikatetta, koska se lisäsi logistiikkakustannuksia.

Koronakriisi on kasvattanut merkittävästi muodin verkkokauppaa, mutta verkon osuus koko alan myynnistä on vain noin 10 prosenttia. Kajaanin mukaan myös Marimekon verkkokauppa on pientä. Yhtiö itse ei ole julkistanut sen osuutta koko myynnistä.

”Verkkokaupan kasvuluvut eivät millään pysty paikkaamaan kaikkea kivijalassa menetettyä myyntiä”, Kajaani toteaa.

Jotakin toisen neljänneksen tilanteesta vaatealalla kertoo se, että viikko sitten vaatejätti H&M julkaisi poikkeuksellisesti myyntitietoja koronaepidemian ajalta. Yhtiön Suomen myynti laski 49 prosenttia maaliskuun alun ja 6. toukokuuta välisenä aikana. Kaikilla markkinoilla myynti väheni yhteensä 57 prosenttia, mutta verkkokauppa kasvoi 32 prosenttia.

Isoin pudotus oli Italiassa, joka on kärsinyt koronapandemiasta pahasti ja myös asettanut tiukkoja liikkumisrajoituksia kansalaisilleen. Italiassa H&M:n myynti romahti 80 prosenttia.

Muoti|Koronakriisi kuritti vaatekauppoja ankarasti, ja nyt edessä voivat olla isot alennusmyynnit: ”Kevätsesonki jää kokonaan välistä”

Osavuosikatsaukset|Yrityssaneerauksessa oleva Stockmann pohtii Helsingin tavaratalon myyntiä

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous