Kirjallinen vahvistus kaupasta ja etukäteen pyydetty lupa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto haluaa suitsia puhelinmyyntiä - Talous | HS.fi
Talous|Puhelinmyynti

Kirjallinen vahvistus kaupasta ja etukäteen pyydetty lupa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto haluaa suitsia puhelinmyyntiä

Valtaosa kuluttajista suhtautuu puhelinmyyntiin erittäin kielteisesti.

Puhelinmyyjä työssään vuonna 2006.

Julkaistu: 16.6. 10:48

Puhelinmyynnistä on enemmistölle kuluttajista runsaasti haittaa, ja vain harva hyötyy siitä, käy ilmi Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksestä.

Virasto vaatiikin, että puhelinmyynnin sääntelyä on kiristettävä.

Yhdeksi keinoksi KKV ehdottaa, että asiakkaan pitäisi saada kirjallinen vahvistus puhelimessa tehdystä sopimuksesta. Tämä voisi viraston mukaan toisaalta nostaa puhelinmyyntiyrityksen kustannuksia, mutta toisaalta se saattaa vähentää reklamaatioita.

Toiseksi keinoksi virasto ehdottaa mallia, jossa puhelinmyynti olisi sallittu vain niille kuluttajille, jotka ovat antaneet siihen etukäteen luvan. Malli on jo nyt käytössä sähköposti- ja tekstiviestimarkkinoinnissa.

KKV arvioi, että malli voisi haitata yritysten myynti- ja markkinointimahdollisuuksia sekä markkinoille tuloa. Tästä ei ole viraston mukaan kuitenkaan luotettavaa tutkimustietoa.

Tällä hetkellä puhelinmyynti on sallittu henkilöille, jotka eivät ole erikseen kieltäneet sitä.

Sääntelyllä on kuluttajien vankka tuki.

Viraston selvityksen mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista kannatti sitä, että puhelinmyyntiin pitäisi olla heidän lupansa, ja melkein neljä viidesosaa kannatti ehdotusta siitä, että puhelimessa tehdylle sopimukselle pitäisi tehdä kirjallinen vahvistus.

”Puhelinmyynti aiheuttaa kuluttajille niin paljon haittoja, että tätä ei voida sivuuttaa sääntelyä arvioitaessa. Valtaosa kuluttajista ei halua puhelinmarkkinointia. Heillä pitäisi olla oikeus päättää, minkälaista suoramarkkinointia he haluavat vastaanottaa”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Viraston selvityksen mukaan kuluttajat suhtautuvat puhelinmyyntiin erittäin kielteisesti: yli 80 prosenttia KKV:n kyselyyn vastanneista kertoi, ettei pitänyt puhelinmyyntiä mieluisena tai hyödyllisenä ostotapana.

Lähes kolme neljäsosaa koki, että puhelinmyynti häiritsee heidän yksityisyyttään ja puhelinmyyjät painostavat heitä ostamaan palveluita tai tuotteita. Noin kaksi kolmasosaa vastaajista kannatti puhelinmyynnin kieltämistä kokonaan.

Lisäksi puolet vastaajista oli huolissaan, että puhelinmyyjä saattaa huijata heitä.

Esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi alkuvuodesta, että Elisan puhelinmyyjät olivat myyneet laajakaistaan lisänopeutta keksityllä tarinalla.

KKV arvioi tiedotteessa, että negatiivinen suhtautuminen puhelinmyyntiin saattaa johtua siitä, että lähes puoleen puhelinmyyntitilauksista oli liittynyt kuluttajien mielestä ongelmia tai epäselvyyksiä. Kuluttaja oli esimerkiksi saattanut luulla tilanneensa kerta- tai määräaikaisen sopimuksen, mutta sopimus olikin osoittautunut jatkuvaksi.

Lisäksi kuluttajat kokivat, että sopimuksen tekeminen puhelimessa on hankalaa, koska puhelimessa vaihtoehtojen vertaaminen on vaikeaa ja sopimukseen ei ehdi perehtymään tarpeeksi.

Yritykset suhtautuvat nihkeämmin sääntelyyn.

Neljäsosa yrityksistä kertoi KKV:lle luopuvansa puhelinmarkkinoinnista kokonaan, jos puhelinmyynti edellyttäisi ennakkosuostumusta. Kuitenkin lähes yhtä moni kertoi, että jatkaisi markkinointiaan samaan tapaan.

Lisäksi virasto kertoo, että alan yritykset uskovat, että sääntely vaikuttaa negatiivisesti alan työllisyyteen sekä sanoma- ja aikakausilehtien tilausmyyntiin. KKV:n mukaan sääntelyn vaikutuksesta yrityksiin pitäisi tehdä vielä lisätutkimusta.

Kuluttajien suhtautuminen puhelinmyyntiin oli muuttunut kielteisemmäksi sitten vuonna 2017 tehdyn KKV:n samankaltaisen selvityksen.

Tutkimuksen aineiston keräsi Suomen Online Tutkimus, joka lähetti kuluttajille verkkokyselyn viime lokakuussa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 2 168 kuluttajaa, jotka edustavat 18–84-vuotiaita suomalaiskuluttajia iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

Elisan myyjät valehtelivat asiakkaille taloyhtiön nettiyhteyden hidastelleen – Viranomainen haluaisi puhelinmyyntiin järeämmän eston

Viranomaisille tullut yli 550 valitusta puhelin­myynti­yrityksestä, joka sitoo asiakkaat väkisin pitkään tilaus­jaksoon

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous