Nimekkäät brändit keskeyttävät mainonnan Facebookissa, taustalla kansalaisjärjestöjen boikotti

Muun muassa ulkoilubrändit The North Face ja Patagonia ovat päättäneet keskeyttää mainonnan Facebookissa ja sen omistamassa Instagramissa. Some-yhtiön mainostulot ovat yli 60 miljardia euroa vuodessa.

Facebook on kohdannut rajua kritiikkiä kansalaisjärjestöiltä liittyen sen toimiin vihapuhetta ja väkivaltaa vastaan. Järjestöjen mielestä Facebook on tehnyt ”liian vähän liian myöhään” korjatakseen asiaa. Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg puhui sananvapauteen liittyvässä tilaisuudessa Georgetownin yliopistossa Washingtonissa syksyllä 2019.

23.6.2020 13:23 | Päivitetty 24.6.2020 9:07

Lukuisat amerikkalaisyhtiöt ovat keskeyttäneet mainonnan Facebookissa ja yhtiön omistamassa Instagramissa ottaakseen kantaa yhtiön toimiin vihapuhetta vastaan.

Maanantaina Suomen aikaa ulkoiluvaatebrändi Patagonia kertoi liittyvänsä Stop Hate for Profit -kampanjaan ja keskeyttävänsä mainonnan Facebookin alustoilla heti. Keskeytys jatkuu ainakin heinäkuun loppuun saakka.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita