”Käsittämätöntä” – Matkailu­alalla kummastellaan hallituksen matkustus­rajoitus­linjauksia - Talous | HS.fi
Talous|Rajoitukset

”Käsittämätöntä” – Matkailu­alalla kummastellaan hallituksen matkustus­rajoitus­linjauksia

Matkailuyritykset odottivat matkustusrajoitusten keventyvän tiistaina ilmoitettua nopeammalla aikataululla.

Finnlinesin matkustaja-alus M/S Finnlady Vuosaaren satamassa maaliskuussa.

Julkaistu: 23.6. 20:53, Päivitetty 23.6. 23:03

Matkailualalla hallituksen uudet linjaukset matkustusrajoitusten purkamisesta otettiin tiistaina vastaan ristiriitaisissa tunnelmissa.

Monet alan toimijat odottivat rajoitusten höllenevän jo heinäkuun alussa. Tiistaina sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) ja ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) kuitenkin kertoivat, että sisärajavalvonnan piiristä poistuvien maiden lista kasvaa nykyisestä 13. heinäkuuta alkaen.

”Matkailuyritykset odottivat hallitukselta tänään myönteisiä uutisia rajojen pikaisesta avaamisesta, mutta joutuivat taas pettymään”, Suomen matkailualan liitto tiedotti tiistaina tilaisuuden jälkeen.

”Käsittämätöntä”, sanoo Finnlines-varustamon matkustajaliiketoiminnan johtaja Kielo Vesikko. Yhtiön rahtilaivat kuljettavat Helsingin ja Saksan Travemünden välillä myös matkustajia.

”Ihmettelen suuresti. Tähän asti hallituksen riskiarviot ovat perustuneet siihen, että katsotaan taaksepäin. Nyt yhtäkkiä katsotaan eteenpäin, otettiin tällainen kahden viikon aikalisä.”

Tarkka maiden joukko ei ole vielä tiedossa, sillä hallitus päättää niistä tulevien viikkojen tautitilanteen perusteella 10. heinäkuuta mennessä. Rajat avataan ja karanteenivaatimukset poistetaan sillä perusteella, että valtion alueella koronaviruksen ilmaantuvuus on vähemmän kuin kahdeksan 100 000 henkilöä kohti.

Tämänhetkisen tilanteen perusteella hallituksen asettaman raja-arvon alittavat Schengen-maista Saksa, Italia, Itävalta, Kreikka, Sveitsi, Slovakia, Slovenia, Unkari ja Liechtenstein ja Schengen-alueen ulkopuolisista EU-maista Kroatia, Kypros ja Irlanti.

Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa toteaa, että aiemmat päätökset rajoitusten purkamisesta ovat tulleet voimaan nopeammin.

”Tässä otetaan tällainen laskennallinen kaava, jota seurataan ja katsotaan. Totta kai se tuo tähän lisää epävarmuutta niiden asiakkaiden kannalta, jotka haluavat noudattaa matkustussuosituksia”, Kousa sanoo.

”Oikeaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa.”

Aurinkomatkat aikoo aloittaa matkat Kreikkaan ja Kroatiaan aiotun mukaisesti elokuun alussa. Sen sijaan epävarmuutta on siinä, miten matkanjärjestäjä aikoo toimia elokuun alkuun ajoittuvien Espanjan- ja Turkin-matkojen kanssa. Kousan mukaan yhtiö arvioi asiaa lähipäivinä.

Päivitystä voi olla luvassa myös lentoyhtiö Finnairin toukokuussa julkistettuun reittisuunnitelmaan.

Yhtiön viestintäjohtaja Arja Suomisen mukaan se on tehty oletuksella, että lennoille on kysyntää. Suominen kertoo Finnairin analysoivan lähipäivinä sitä, minkälainen vaikutus rajoitusten mahdollisella poistamisella olisi yhtiön liikenteeseen.

Viime vuoteen verrattuna Finnair lentää tällä hetkellä viiden prosentin kapasiteetilla. Heinäkuun alussa kapasiteettia on tarkoitus kasvattaa 30 prosenttiin ja vuoden loppuun mennessä 70 prosenttiin, Suominen kertoo.

Viivytyksestä huolimatta Suominen pitää myönteisenä sitä, että sisärajat avattaneen heinäkuussa suurelle joukolle maita.

Finnlinesin Vesikko hämmästelee sitä, ettei Suomi 13. heinäkuuta asti avaa rajojaan Saksasta tuleville matkustajille, kun suomalaiset voivat vapaasti matkustaa Saksaan.

Hän huomauttaa, että saksalaiset turistit ovat tärkeä joukko myös suomalaiselle matkailuelinkeinolle. Tilastokeskuksen majoitustilaston perusteella he olivat viime vuonna venäläisten ja ruotsalaisten jälkeen suurin yksittäinen matkustajaryhmä Suomelle.

Koska Finnlinesin pääasiallinen liiketoiminta on rahti, alusten varsinaiseen liikennöintiin hallituksen päätöksillä ei ole vaikutusta.

Oikaisu 23.6. klo 23.00: Finnairin on määrä kasvattaa kapasiteetti viimevuotiseen verrattuna 70 prosenttiin vuoden loppuun mennessä, ei heinäkuun aikana, kuten artikkelissa ja aiemmassa oikaisussa kerrottiin.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous