Lidl otti käyttöön oman kanta-asiakasjärjestelmänsä – Näin se eroaa muiden kauppojen etuohjelmista - Talous | HS.fi
Talous|Vähittäiskauppa

Lidl otti käyttöön oman kanta-asiakasjärjestelmänsä – Näin se eroaa muiden kauppojen etuohjelmista

Lidl teki vuosien ajan pilkkaa muiden kauppojen kanta-asiakasohjelmia. Miksi se otti nyt käyttöön omansa?

Lidl teki pitkään pilkkaa muiden kauppojen asiakasjärjestelmistä.

Julkaistu: 25.6. 15:54

Jo 18 vuotta sitten Suomessa aloittanut saksalainen Lidl on antanut joissain asioissa periksi.

Alussa Lidlin kassatiskit olivat suomalaisille vieraat. Ostokset olisi pitänyt pakata saman tien kassan vielä raksuttaessa, koska tavallista laajaa kaukaloa ei ollut. Nopeasti Lidl muutti tiskit muotoon, johon suomalaiset ovat tottuneet.

Torstaina Lidl aloitti myös kanta-asiakasohjelman, vaikka aiemmin se piti kauppojen kanta-asiakasjärjestelmiä todellisia hintoja hämärtävänä.

Uskollisuuteen perustuvat kanta-asiakasjärjestelmät palkitsevat sitä enemmän, mitä enemmän asiakas keskittää ostojaan. Lidlin mukaan se hämärtää hintojen vertailtavuutta, ja voi heikentää kaupan kilpailua.

Viestiään Lidl on tehostanut aika ajoin kampanjoilla, joissa Lidleistä on saanut alennusta millä tahansa kortilla, vaikka postikortilla.

Lidlin torstaina käyttöön ottama kanta-asiakasohjelma on hyvin erilainen kuin S-ryhmän bonus- tai Keskon plussa-ohjelma. Siinä ei ole ostojen määrään sidottua elementtiä ainakaan toistaiseksi lainkaan, vaan asiakas saa kännykkäsovellusta käyttämällä alennuskuponkeja.

”Maailma muuttuu ja päädyimme siihen, että nyt on aika tarjota tällainen lisäpalvelu kuluttajille. Se tuo muiden tarjousten lisäksi vielä lisätarjouksia”, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström sanoo.

Kanta-asiakasohjelmassa ei ole korttia, vaan se edellyttää kännykkäsovelluksen lataamista. Ottamalla sovelluksen käyttöön asiakas antaa Lidlille oikeuden kerätä tietoa ostoistaan. Myöhemmin Lidlin on tarkoitus alkaa suunnata tarjouksia ostoshistorian mukaan.

”Jos vaikka olet ostanut usein kissanruokaa, voimme päätellä, että kissanruokatarjoukset voivat kiinnostaa sinua”, Forsström sanoo.

Aina kaupassakäynnin jälkeen sovellukseen tulee houkutukseksi esiin raaputettava uusi tarjous.

Järjestelmään ei ainakaan vielä liity ostojen määrään sidottuja etuja.

”Toistaiseksi sellaisia ei ole, mutta järjestelmää kehitetään koko ajan.”

Koska Lidlin järjestelmään ei liity ostoihin perustuvaa hyvitystä, sen rahallinen vertaaminen muiden isojen kaupparyhmien järjestelmiin ei onnistu.

HS kävi kuitenkin läpi, miten kuluttaja muiden kauppojen etuohjelmista hyötyy.

S-ryhmän bonusten saaminen edellyttää liittymistä jonkun 19 alueosuuskaupan jäseneksi. Liittyminen maksaa 100 euron suuruisen osuusmaksun. Maksun saa takaisin, jos joskus päättää erota.

Osuuskaupat ovat jäsentensä omistamia. Niinpä jäsenet voivat saada osuuskaupastaan bonusten lisäksi muitakin etuja, kuten osuuspääoman korkoa. Korkoa maksoi viime vuonna kuusi osuuskauppaa. Pääkaupunkiseudun Hok-Elanto ei viime vuodelta korkoa maksanut.

Esimerkiksi 500 euron kuukausiostoilla S-ryhmä maksaa bonusta kolme prosenttia ostosten loppusummasta eli 15 euroa. Vähintään 900 euron ostoilla bonusta saa viisi prosenttia kuukausiostojen loppusummasta eli tuhannen euron ostoista 50 euroa. Bonus maksetaan rahana S-pankin tilille, ja sen voi käyttää miten haluaa.

Jos maksaa ostokset S-ryhmän kortilla, saa vielä 0,5 prosenttia lisäbonusta. Bensan hinnasta saa ABC-asemilla alennuksen, joka on sidottu ryhmän liikkeissä tehtyjen ostojen määrään.

S-kortilla tai S-ryhmän mobiilisovelluksen kupongeilla voi myös saada alennusta monista S-ryhmän tuotteista ja palveluista.

Keskon Plussa-järjestelmän painopiste on jäsenille suunnatuissa tarjouksissa, joita Kesko on neuvotellut myös monien yhteistyökumppanien kanssa. Plussa-kortti ei maksa mitään ja Plussa-ominaisuuden voi liittää myös Nordean, OP:n tai Danske Bankin maksukorttiin.

K-ryhmällä on myös mobiilisovellus, jossa voi seurata omia ostoja ja johon voi saada halutessaan ostohistoriaan perustuvia tarjouksia.

Ostoista kertyy plussapisteitä kaikista K-ryhmän kaupoista yksi piste euron ostoa kohti. Lisäksi K-ruokakaupoista ja Citymarketeista tehdyistä ruokaostoista kertyy niin sanottuja palkintopisteitä niin, että 500 euron ostoista plussapisteitä saa yhteensä 7,50 euron edestä.

Tuhannen euron ruokaostoilla plussapisteitä saa 27,50 euron edestä.

Ostoista kertyneen edun voi käyttää K-ryhmän liikkeissä alennuksena oston yhteydessä.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous