Starbucks liittyi suuryhtiöiden toimiin vihapuhetta vastaan ja keskeytti mainostamisen sosiaalisessa mediassa - Talous | HS.fi
Talous|Sosiaalinen media

Starbucks liittyi suuryhtiöiden toimiin vihapuhetta vastaan ja keskeytti mainostamisen sosiaalisessa mediassa

Kahvilaketju Starbucks kertoi sunnuntaina taistelevansa vihapuhetta vastaan keskeyttämällä mainostamisen sosiaalisessa mediassa.

Starbucks keskeyttää mainostamisen sosiaalisessa mediassa sen sisältämän vihapuheen takia.

Julkaistu: 29.6. 13:57

Yhdysvaltalainen kahvilaketju Starbucks ilmoitti sunnuntaina, että se keskeyttää toistaiseksi mainostamisen sosiaalisessa mediassa. Uutistoimisto Reutersin mukaan yhtiö kertoi tutkivansa nyt osaltaan tapoja lopettaa vihapuheen sosiaalisessa mediassa.

Seattlessa päämajaansa pitävä Starbucks pyörittää ympäri maailmaa tuhansia kahviloita. Reutersin mukaan yhtiö ilmoitti käyttävänsä nyt aikaa keskusteluihin sekä yhtiön sisällä että sen mediakumppaneiden ja kansalaisoikeusjärjestöjen kanssa.

Yhä useampi yritys on viime aikoina ilmoittanut vetävänsä mainosrahansa sosiaalisen median yhtiöistä. Esimerkiksi viime perjantaina juomavalmistaja Coca-Cola kertoi keskeyttävänsä mainontansa sosiaalisessa mediassa kolmeksikymmeneksi päiväksi.

Tulilinjalla on ollut erityisesti Facebook, joka kansalaisoikeusjärjestöjen mukaan ei ole ollut riittävän aktiivinen toimissaan vihapuhetta vastaan.

#StopHateforProfit -kampanjan seurauksena Facebookin pörssikurssi on laskenut, ja viime perjantaina osakekurssi romahti kahdeksan prosenttia.

Kampanjaan on liittynyt viikon aikana yli sata yritystä, muun muassa Unilever, Verizon, Patagonia ja North Face.

Unilever kertoi perjantaina, että se ei aio mainostaa Yhdysvalloissa Facebookin välityksellä loppuvuoden aikana. Unileverin arvioidaan käyttävän maailmassa noin 250 miljoonaa dollaria vuodessa mainostamiseen Facebookissa.

Yritysten tavoitteena on painostaa Facebookia ottamaan tiukempi ote vihapuhetta vastaan. CNBC:n mukaan yritykset ovat pyytäneet Facebookia ottamaan käyttöön uusia moderointikanavia, joihin voisi ilmoittaa, jos on joutunut vihapuheen uhriksi.

Lisäksi ne haluaisivat Facebookin kertovan, miten usein niiden ilmoitukset ovat esiintyneet vihapuhetta sisältäneen materiaalin yhteydessä. Tällöin yritykset voisivat saada ilmoituksistaan rahansa takaisin.

CNBC:n mukaan Facebook keräsi viime vuonna mainostuloja yhteensä lähes 70 miljardia dollaria.

Facebook myönsi sunnuntaina, että sillä on mahdollisuuksia parantaa toimiaan. Yhtiö kertoi tiivistävänsä yhteistyötä asiantuntijoiden ja kansalaisoikeusjärjestöjen kanssa. Yhtiön mukaan sen tekoälyyn perustuva valvonta poistaa jo nyt 90 prosenttia vihapuheesta, ennen kuin siitä ehtii tulla käyttäjiltä ilmoituksia.

Viime perjantaina Facebook ilmoitti kieltävänsä aiempaa enemmän mainoksia, joissa on vihamielistä sisältöä.

Yhtiön mukaan vihamielinen sisältö tarkoittaa sisältöä, jossa väitetään, että ihmiset tietyistä etnisistä ryhmistä, seksuaali- tai sukupuolivähemmistöistä, uskontoryhmistä tai kansallisuuksista olisivat vaaraksi turvallisuudelle tai terveydelle.

Starbucks ilmoitti, että se ei aio toimia osana isoa kampanjaa vaan käyttää jatkossakin sosiaalista mediaa hyväkseen yhteydenpidossa asiakkaidensa kanssa.

Starbucksilla itselläänkin on takavuosina ollut ongelmia toimissaan vähemmistöjen kanssa.

Kaksi vuotta sitten poliisi pani kaksi mustaa amerikkalaismiestä käsirautoihin Starbucksin kahvilassa ja vei heidät säilöön. Miehet eivät olleet ostaneet mitään, jolloin heitä pyydettiin poistumaan paikalta, mutta miehet kieltäytyivät.

Starbucks pyysi tapahtunutta anteeksi ja antoi kaikille työntekijöilleen Yhdysvalloissa koulutusta, jotta vastaava ei toistuisi.

Sosiaalinen media|Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous