Kampanja Facebookia vastaan levisi myös Eurooppaan: Adidas ja Puma keskeyttävät mainostamisen sosiaalisen median jättiyhtiössä - Talous | HS.fi
Talous|Sosiaalinen media

Kampanja Facebookia vastaan levisi myös Eurooppaan: Adidas ja Puma keskeyttävät mainostamisen sosiaalisen median jättiyhtiössä

Bloombergin mukaan ohjelmistoyhtiö Microsoft keskeytti jo toukokuussa mainostamisen Yhdysvalloissa Facebookissa ja Instagramissa.

Facebookin toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg

Julkaistu: 30.6. 15:00

Isojen yritysten Facebookia vastaan käymä kampanja on levinnyt Yhdysvalloista Eurooppaan. Maanantaina saksalainen Adidas kertoi keskeyttäneensä maailmanlaajuisesti heinäkuun ajaksi kaiken mainostamisen Facebookissa ja Instagramissa. Tiistaina joukkoon liittyi toinen tunnettu saksalaisbrändi Puma.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Puma ilmoitti, että se haluaa päätöksellään painostaa Facebookia poistamaan sivuiltaan vihamieliset ja haitalliset sisällöt.

Usean kansalaisjärjestön käynnistämä #StopHateforProfit- kampanja on kerännyt mukaansa jo pitkän listan tunnettuja yhtiöitä. Yhtiöt ovat ilmoittaneet, että eivät aio mainostaa Facebookissa heinäkuun aikana.

Maanantaina mukaan ilmoittautuivat autovalmistaja Ford, teknologiayhtiö HP sekä urheiluvälineyhtiö Adidas ja sen omistama Reebok.

Amerikkalaisen CNBC:n mukaan yksikään listalle tulleista yhtiöistä ei kuitenkaan ole Yhdysvalloissa Facebookin sadan suurimman mainostajan joukossa.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan ohjelmistoyhtiö Microsoft keskeytti jo toukokuussa mainostamisen Yhdysvalloissa Facebookissa ja Instagramissa.

Viime vuonna Microsoft oli Facebookin kolmanneksi suurin mainostaja, ja Pathmatics-yhtiön mukaan se käytti kampanjoihin rahaa noin 116 miljoonaa dollaria eli runsaat 103 miljoonaa euroa.

Sunnuntaina kahvilaketju Starbucks kertoi keskeyttäneensä sosiaalisessa mediassa käynnissä olleet mainoskampanjansa toistaiseksi. Uutistoimisto Reutersin mukaan yhtiö kertoi tut­kivansa nyt osaltaan tapoja lopettaa vihapuhe sosiaalisessa mediassa.

Starbucks kuitenkin korosti, että päätöksestään huolimatta se ei ole virallisesti mukana kampanjassa Facebookia vastaan. Samoin toimi juomavalmistaja Coca-Cola.

#StopHateforProfit -kampanjan seurauksena Facebookin osakkeen arvo on laskenut selvästi. Viime perjantain se romahti yli kahdeksan prosenttia, kun Unilever kertoi keskeyttävänsä mainostamisen yhtiön kautta.

Suunta kuitenkin kääntyi maanantaina, jolloin Facebookin osakekurssi kallistui runsaat kaksi prosenttia.

Facebookin viestintäjohtaja HS:n haastattelussa: Facebook ei halua olla ”totuus­poliisi”

Yritysvastuu|Mainostajat yrittävät ”kirkastaa brändiään” boikotilla: Facebookin markkina-arvosta katosi 50 miljardia euroa

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous