Facebookin Suomen-maajohtaja kommentoi yritysten mainos­boikottia: ”Kunnioitamme jokaisen brändin päätöstä” - Talous | HS.fi
Talous|Sosiaalinen media

Facebookin Suomen-maajohtaja kommentoi yritysten mainos­boikottia: ”Kunnioitamme jokaisen brändin päätöstä”

Joukko mainostajia on kertonut vetävänsä mainontansa pois Facebookin alustoilta, ellei se tee jotakin vihapuheelle ja rasismille. Yhtiön Suomen- ja Ruotsin-johtajan Sam Rihanin mukaan boikotti ei ole paras tapa viedä asiaa eteenpäin.

Facebookin Suomen- ja Ruotsin-johtajan Sam Rihanin mukaan Facebookin vihapuhekäytäntö on suoraviivainen: se kieltää kaiken väkivaltaisen ja epäinhimillistävän puheen.

Julkaistu: 30.6. 17:40

Isot mainostajat vetävät mainontaansa pois Facebookista ja sen omistamasta Instagramista. Yritysten tavoitteena on painostaa Facebookia ottamaan tiukempi ote vihapuhetta vastaan.

Stop Hate for Profit -kampanjan ovat panneet alulle yhdysvaltalaiset kansalaisjärjestöt, ja tällä viikolla kampanja on levinnyt Yhdysvalloista Eurooppaan.

Maanantaina saksalainen Adidas kertoi keskeyttäneensä maailmanlaajuisesti heinäkuun ajaksi kaiken mainostamisen Facebookissa ja Instagramissa. Tiistaina joukkoon liittyi toinen tunnettu saksalaisbrändi Puma. Mukana ovat myös Ford, teknologiayhtiö HP ja Adidaksen omistama Reebok-brändi.

HS kysyi Facebookilta kommentteja laajenevaan boikottiin. Facebookin Suomen- ja Ruotsin-johtaja Sam Rihani vastasi kysymyksiin yhtiön viestinnän välityksellä.

Mitä Facebook yhtiönä ajattelee boikotista?

”Kunnioitamme jokaisen brändin päätöstä. Siitä huolimatta emme usko, että boikotti on paras tapa saada aikaan muutosta yhdessä. Keskitymme jatkossakin tärkeään työhön vihapuheen poistamiseksi ja tarjotaksemme kriittistä äänestysinformaatiota”, Rihani kertoo sähköpostitse.

Rihanin mukaan Facebookin vihapuheeseen liittyvät käytännöt on tarkoitettu suojelemaan ihmisiä hyökkäyksiltä muun muassa etnisyyteen, uskontoon ja kansallisuuteen liittyen.

”Kaikki väkivaltainen ja epäinhimillistävä puhe on täysin kielletty, kuten myös kommentit liittyen toisten huonommuuteen, halveksunnan tai inhon ilmaisu toisia kohtaan ja pyrkimykset sulkea ihmisiä pois näiden tekijöiden perusteella.”

Rihani muistuttaa, että Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi viime viikolla yhtiön mainontakäytäntöjen päivittämisestä vihapuheeseen liittyen. Rihani toistaa Zuckerbergin lausunnon siitä, että Facebook aikoo laajentaa vihapuhekäytäntöjään niin, että ne suojelisivat paremmin maahanmuuttajia, siirtolaisia, pakolaisia ja turvapaikanhakijoita epäsopivilta sisällöiltä.

”Olemme investoineet enemmän ja tulleet paremmiksi siinä, miten loukkaavaa sisältöä, mukaan lukien vihapuhetta, voidaan havaita proaktiivisesti”, Rihani sanoo.

Rihanin mukaan Facebook kykeni vuonna 2017 poistamaan vain 23 prosenttia loukkaavasta sisällöstä ennen kuin siitä tehtiin yhtiölle ilmoitus. Viimeisimpien tietojen mukaan nykyisin yli 90 prosenttia Facebookin omien sääntöjen vastaisesta sisällöstä poistetaan ennen yhtäkään ulkopuolista ilmoitusta, hän sanoo.

Rihani kertoo, että yhtiö on myös alkanut hyödyntää enemmän teknologiaa sisältöjen tarkastamisessa. Nykyisin huomioon otetaan esimerkiksi sisällön leviämisen tahti. Tarkoituksena on jatkossa kehittää toimintaa niin, että sisältöjä tarkistavat ihmiset voisivat keskittää aikaansa tapauksiin, joissa vaaditaan kontekstin ja keskustelun vivahteiden tuntemusta päätöksenteossa.

”Jatkossa aiomme hyödyntää teknologiaa myös sisältöihin liittyvissä toimissa, kuten automaattisessa päivitysten poistamisessa”, Rihani sanoo.

Boikottikampanjan seurauksena Facebookin osakkeen arvo on laskenut selvästi. Viime perjantaina se romahti yli kahdeksan prosenttia, kun Unilever kertoi keskeyttävänsä mainostamisen yhtiön kautta.

Lue lisää: Mainostajat yrittävät ”kirkastaa brändiään” boikotilla: Facebookin markkina-arvosta katosi 50 miljardia euroa

Suunta kuitenkin kääntyi maanantaina, jolloin Facebookin osakekurssi kallistui runsaat kaksi prosenttia.

Onko boikotilla merkittäviä taloudellisia vaikutuksia?

”Tällä hetkellä meillä ei ole tähän asiaan kommenttia, koska talousasiamme esitellään osavuosikatsauksissa”, Rihani sanoo.

Facebookin mainostulot ovat olleet kasvussa koko 2010-luvun ajan. Viime vuonna yhtiölle kertyi mainonnasta noin 70 miljardin dollarin eli noin 62 miljardin euron tulot.

Sosiaalinen media|Nimekkäät brändit keskeyttävät mainonnan Facebookissa, taustalla kansalaisjärjestöjen boikotti

Sosiaalinen media|Kampanja Facebookia vastaan levisi myös Eurooppaan: Adidas ja Puma keskeyttävät mainostamisen sosiaalisen median jättiyhtiössä

Sosiaalinen media|Starbucks liittyi suuryhtiöiden toimiin vihapuhetta vastaan ja keskeytti mainostamisen sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media|Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous