Kosmetiikka­yhtiö L'Oréal korvaa tuotteistaan ”valkoisen” sanoilla hehkuva tai tasainen - Talous | HS.fi
Talous|Yritykset

Kosmetiikka­yhtiö L'Oréal korvaa tuotteistaan ”valkoisen” sanoilla hehkuva tai tasainen

Ranskalainen kosmetiikkayhtiö ei kertonut luopuvansa tuotteista, joita nykyisin markkinoidaan vaalentavina. Viestintään liittyvä muutos näkyy osassa tuotteista ja asteittain.

Isot brändit, kuten Unilever ja L’Oréal, muuttavat tuotteidensa ja brändiensä ulkoasua.

Julkaistu: 30.6. 21:43

Maailman suurin kosmetiikkayhtiö L'Oréal aikoo korvata tuotteissaan esiintyvät sanat vaalea ja valkoinen sanoilla hehkuva tai tasainen, uutistoimisto Reuters kertoo. Yhtiö aikoo poistaa vaaleuteen tai valkoisuuteen liittyvät sanat osasta tuotteitaan asteittain.

Ranskalaislähtöinen kauneusyhtiö ei kertonut kuitenkaan luopuvansa tuotteista, joiden ostotarkoituksena on tähän saakka ollut vaalentaa käyttäjänsä ihonsävyä.

L'Oréalin markkinoimiin kauneusbrändeihin kuuluvat esimerkiksi Maybelline, Essie, Redken, Lancôme ja Garnier, jonka Intian tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa miehille suunnattu PowerWhite-tuotesarja. Garnierin Intian verkkosivustolla on edelleen saatavilla tuotteita, joiden markkinoidaan vaalentavan ihoa.

L'Oréalin toimitusjohtaja Jean-Paul Agonin mukaan muutos liittyy erityisesti Aasian maissa, kuten Intiassa, myytäviin tuotteisiin, joiden tarkoituksena on Agonin mukaan suojella ihoa auringolta ja estää maksaläiskiä.

”Pitkän aikaa näitä tuotteita kutsuttiin valkaiseviksi tai vaalentaviksi. Nämä tuotteet herättävät yhä enemmän ristiriitoja ja niitä arvostetaan koko ajan vähemmän paikallisten kuluttajien keskuudessa”, Agon sanoo Reutersin mukaan.

L'Oréal kertoi aikeistaan poistaa tuotteistaan valkaisemiseen ja vaaleuteen liittyvät sanat viime viikolla. Päätöksen taustalla on nähty olevan rasismin vastainen liikehdintä ja mielenosoitukset maailmalla.

Toinen kuluttajatuotejätti Unilever oli myös aiemmin kertonut, että se vaihtaa Intiassa suositun Fair & Lovely eli Vaalea ja ihana -brändinsä nimen ja luopuu myös vaaleuteen ja valkoisuuteen liittyvistä sanoista pakkauksissa ja markkinoinnissaan.

Sekä Unilever että L'Oréal ovat markkinoineet ihoa vaalentavia tuotteitaan erityisesti Aasiassa, Afrikassa ja Karibian maissa.

Viime vuonna L'Oréalin liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia 30 miljardiin euroon. Unileverin liikevaihto oli 52 miljardia euroa, joista 21,9 miljardia euroa tuli kauneuteen ja henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvistä tuotteista.

Brändit|Kosmetiikkajätti L'Oréal poistaa tuotteistaan valkaisemiseen ja vaaleuteen liittyvät sanat

Brändit|Uncle Ben’s -pakkaus ja Eskimo-jäätelöt ovat muuttamassa muotoaan rasismikeskustelun vanavedessä: ”Yritykset haluavat päästää irti stereotypioista”

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous