Leluyhtiö Lego liittyy Facebookin vastaiseen mainosboikottiin - Talous | HS.fi
Talous|Sosiaalinen media

Leluyhtiö Lego liittyy Facebookin vastaiseen mainosboikottiin

Mainostajien tavoitteena on saada Facebook muuttamaan toimintaansa vihapuheen ja rasismin estämiseksi sen alustoilla.

Tanskassa perustettu perheyhtiö Lego on nykyisin maailmanlaajuinen leluvalmistaja. Legolla on myymälä myös New Yorkin Rockefeller Centerissä.

Julkaistu: 1.7. 14:04

Tanskalainen leluvalmistaja Lego ilmoitti keskiviikkona keskeyttävänsä mainonnan sosiaalisessa mediassa ainakin kuukaudeksi.

Lego on viimeisin yritys laajenevassa joukossa mainostajia, jotka ovat liittyneet boikottiin ja kertoneet keskeyttävänsä mainonnan Facebookissa ja Instagramissa.

Sosiaalisen mainonnan keskeyttämisen lisäksi Lego on luvannut arvioida mainonnalle asetettavia vaatimuksia sekä sosiaalisen median alustoilla näkymistään.

Stop Hate for Profit -kampanjan ovat panneet alulle yhdysvaltalaiset kansalaisjärjestöt, ja tällä viikolla kampanja on levinnyt Yhdysvalloista Eurooppaan.

Aiemmin tällä viikolla saksalainen Adidas kertoi keskeyttäneensä maailmanlaajuisesti heinäkuun ajaksi kaiken mainostamisen Facebookissa ja Instagramissa. Tiistaina joukkoon liittyi toinen tunnettu saksalaisbrändi Puma. Mukana ovat myös Ford, teknologiayhtiö HP ja Adidaksen omistama Reebok-brändi.

Yritysten tavoitteena on painostaa Facebookia ottamaan tiukempi linja vihapuhetta, rasismia ja väkivallan lietsontaa vastaan.

Tiistaina Facebookin Suomen-maajohtaja Sam Rihani kommentoi HS:lle, että yhtiö kunnioittaa jokaisen brändin omaa päätöstä.

Lue lisää: Facebookin Suomen-maajohtaja kommentoi yritysten mainosboikottia: ”Kunnioitamme jokaisen brändin päätöstä”

”Siitä huolimatta emme usko, että boikotti on paras tapa saada aikaan muutosta yhdessä”, Rihani kommetoi.

Yritysvastuu|Mainostajat yrittävät ”kirkastaa brändiään” boikotilla: Facebookin markkina-arvosta katosi 50 miljardia euroa

Sosiaalinen media|Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan

Sosiaalinen media|Nimekkäät brändit keskeyttävät mainonnan Facebookissa, taustalla kansalaisjärjestöjen boikotti

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous