Tesla on nyt maailman arvokkain autovalmistaja - Talous | HS.fi
Talous|Autot

Tesla on nyt maailman arvokkain autovalmistaja

Teslan osakkeen hinta on viisinkertaistunut vuodessa. Keskiviikkona yhtiön markkina-arvo ohitti Toyotan.

Potentiaaliset asiakkaat kävelivät maskit yllään Teslan esittelytiloissa Shanghaissa toukokuussa.

Julkaistu: 1.7. 19:36, Päivitetty 1.7. 20:32

Amerikkalainen sähköautojen valmistaja Tesla on noussut markkina-arvoltaan maailman arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.

Asiasta kertovat muun muassa uutistoimisto AFP ja talouslehti Financial Times.

Kymmenen vuotta pörssissä ollut Tesla on siis ohittanut japanilaisen Toyotan arvokkaimpana autovalmistajana. Teslan osakkeen hinta on viisinkertaistunut vuoden aikana 230 dollarista eli noin 204 eurosta reiluun 1 100 dollariin eli noin 976 euroon. Teslan osakkeesta sai maksaa seitsemältä illalla Suomen aikaa 1 126 dollaria, kun se oli 4,3 prosentin nousussa.

Osakkeen arvon kohotessa yhtiön markkina-arvo on noussut 205 miljardiin dollariin eli noin 182 miljardiin euroon.

Yli 10 miljoonaa ajoneuvoa vuosittain valmistava Toyota on samaan aikaan markkina-arvoltaan 200 miljardia dollaria. Tokion pörssiin listatun autovalmistajan osake oli 1,5 prosentin laskussa keskiviikkoiltana hinnalla 6 656 jeniä eli noin 55 euroa. Tasan vuosi sitten Toyotan osake maksoi 7 024 jeniä. Kalleimmillaan osakkeen hinta on käynyt kesällä 2015, jolloin se oli 8 604 jeniä.

FT:n mukaan osa analyytikoista on Teslan kurssinoususta hämillään, koska yhtiö valmistaa tänä vuonna vain puoli miljoonaa ajoneuvoa ja on hädin tuskin voitollinen. Teslan tulos ei ole koskaan ollut plussalla neljää peräkkäistä neljännestä.

Toyotan autokauppa Britanniassa mainosti kesäkuussa noudattavansa turvavälejä.

Autokaupassa Teslan kanssa kilpailevat perinteisemmät toimijat ovat kärsineet pahasti koronakriisistä. Toyota on esimerkiksi sulkenut tehtaitaan ja myymälöitään ympäri maailmaa.

Keskiviikkona amerikkalaisyhtiö General Motors kertoi autokaupan hyytyneen huhti–kesäkuussa koronarajoitusten vuoksi. AFP:n mukaan GM:n myynti rysähti 34 prosenttia vuodentakaisesta ja yhtiö sai kaupaksi 492 500 ajoneuvoa.

Yhtiö joutui keskeyttämään autojen valmistamisen miltei kahdeksi kuukaudeksi rajoitusten ollessa tiukimmillaan. Tuotanto on kuitenkin palautumassa normaaliin useimmissa tehtaissa, GM kertoo.

Myös eurooppalainen Fiat Chrysler ja eteläkorealainen Hyundai kertoivat keskiviikkona toisen neljänneksen laskevista myyntiluvuista Yhdysvalloissa. Fiat Chryslerin myynti laski 39 prosenttia 367 000 ajoneuvoon Yhdysvalloissa ja Hyundain kauppa väheni 24 prosenttia 141 700 ajoneuvoon.

Fiat Chryslerin työntekijät osallistuivat vapaaehtoisina hyväntekeväisyystempaukseen, jossa he jakoivat maskeja, käsidesiä ja ruokaa Michiganin osavaltiossa Detroitissa kesäkuun lopulla. Yhtiö on rakentamassa alueelle uutta tehdastaan.

Reutersin mukaan analyytikot odottavat autokaupan supistuvan tänä vuonna eniten toisella neljänneksellä, koska tiukimmat koronarajoitukset, lomautukset ja irtisanomiset osuivat Yhdysvalloissa huhti–kesäkuuhun. Toukokuussa Toyota varoitti, että ajoneuvojen myynti voi laskea koronakriisin vuoksi ”enemmän kuin Lehman-kriisin aikaan”. Lehman Brothers -investointipankki kaatui vuonna 2008, mikä johti maailmanlaajuiseen finanssikriisiin.

Autoalan keskusliiton mukaan automarkkina ei ole Suomessa vielä toipunut koronaiskusta, vaikka uusien autojen kysynnässä on elpymisen merkkejä. Kesäkuussa Suomessa ensirekisteröitiin 23,9 prosenttia vähemmän henkilöautoja kuin vuosi sitten. Toukokuussa uusien autojen kysyntä romahti noin 53 prosenttia.

Automarkkinan odotetaan alkavan elpyä maailmalla asteittain myös valmistajien aloittamien alennusmyyntien vuoksi.

FT:n mukaan automyynnin odotetaan laskevan koko vuoden osalta 15 prosenttia. Samaan aikaan sähköautojen kysyntä edelleen kasvaa. Vaikka muutkin autovalmistajat ovat lähteneet mukaan sähköautokisaan, Teslan oletetaan kasvattavan myyntiään maailmanlaajuisesti.

Autot|Volvo kutsuu 68 000 autoa Suomessa korjaukseen turvavyön toimintaa koskevan riskin takia

Sähkö|Kun Jukka Heinonen ensimmäistä kertaa hyppäsi Teslan rattiin, hän alkoi haaveilla sähkö­omavaraisuudesta – nyt autokin latautuu aurinkoenergialla ja aggregaatilla

Autoteollisuus|Nykyautolla ei mahdu parkkiruutuun eikä autotalliin – HS selvitti, miksi henkilöautot ovat paisuneet niin suuriksi, etteivät ne mahdu enää kaupunkiin

Autot|Uusien autojen tilaukset romahtivat Suomessa

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous