Lentoyhtiöt saivat lievennyksen päästöohjelmaan, koronavuoden notkahdusta ei huomioida - Talous | HS.fi

Lentoyhtiöt saivat lievennyksen päästöohjelmaan, koronavuoden notkahdusta ei huomioida

Kansainvälisen lentoliikenteen kompensointijärjestelmässä päästöjä verrataankin vain vuoteen 2019. Koronakriisi on romahduttanut lentoalan päästöt.

Koronakriisi on pakottanut lentoyhtiöt perumaan reittejään matkailurajoitusten vuoksi. Airbusin A350-matkustajalentokoneet olivat pysäköitynä yhtiön tehtaan edustalla Ranskan Toulousessa kesäkuussa.

1.7.2020 21:20

YK:n alainen siviili-ilmailujärjestö Icao on päässyt sopuun lievennyksistä lentoyhtiöiden hiilidioksidipäästöjen kompensointijärjestelmään Corsiaan, kertovat uutistoimistot AFP ja Reuters.

Kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen kompensointijärjestelmä Corsia luotiin vuonna 2016. Aiemmin sovittiin, että järjestelmässä yhtiöt joutuvat kompensoimaan päästöt, jotka ylittävät vuosien 2019–2020 keskiarvon. Corsia-järjestelmän on ollut tarkoitus käynnistyä ensi vuonna.

Tiistaina Icao äänesti muutoksesta, jonka mukaan päästöjä verrataan vain vuoden 2019 tasoon. Koronakriisi ja sen myötä asetetut rajoitukset ovat johtaneet lentoliikenteen rajuun vähenemiseen. Sen myötä myös päästöjä on vähemmän.

Kansainvälisen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen taso oli viime vuonna noin 70 prosenttia korkeampi kuin vuonna 2005. Ennen koronapandemiaa Icao arvioi päästöjen kasvavan yli 300 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Jos kompensointiohjelma sidottaisiin tähän vuoteen, jolloin päästöt ovat merkittävästi normaalia alemmat, kompensointi tulisi lentoyhtiöille kalliiksi.

”Vuoden 2019 päästöjen arvoa tullaan käyttämään myös vuoden 2020 kohdalla, jotta vältämme tarpeettoman taloudellisen rasituksen ilmailualalle”, Icao toteaa tiedotteessaan.

Icaon mukaan Corsiaan voidaan vielä tehdä hienosäätöä jatkossa.

Ilmailualan ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä ICSA ei vakuuttunut päätöksestä.

”Corsia oli jo valmiiksi vähemmän kuin mitä vaaditaan välttääksemme ilmastokatastrofin”, ICSA kertoo tiedotteessaan ja korosti, että järjestelmän kunnianhimon tasoa lasketaan, vaikka hallitukset jakavat miljardeja euroja pelastaakseen lentoyhtiöitä.

Tutkijat ja ympäristöjärjestöt varoittivat jo aiemmin kompensoinnin sudenkuopista.

Lue lisää: Lentoyhtiöt alkavat pian kompensoida päästöjä satojen miljoonien tonnien edestä – tutkijat ja ympäristöjärjestöt varoittavat kompensoinnin sudenkuopista

Kompensoinnilla tarkoitetaan sitä, että omien päästöjen leikkaamisen sijaan henkilö, yritys tai valtio rahoittaa jonkun muun päästövähennyksiä tai hiilen sidontaa. Rahoitus tapahtuu niin, että markkinoilta ostetaan päästövähennysyksiköitä, joilla rahoitetaan päästövähennyksiä tuottavia hankkeita, esimerkiksi metsitystä tai teollisuuskaasujen talteenottoa.

Jos kansainvälinen lentoliikenne olisi valtio, sen päästötaso nostaisi sen kymmenen saastuttavimman valtion joukkoon, AFP kertoo.