Uber tarjoaa 2,3 miljardia euroa ruokalähettiyritys Postmatesista - Talous | HS.fi
Talous|Yrityskaupat

Uber tarjoaa 2,3 miljardia euroa ruokalähettiyritys Postmatesista

Uberin oletetaan yhdistävän Postmatesin osaksi Uber Eats -ruokalähettipalveluaan.

Uber Eatsin lähetti Pariisissa huhtikuussa.

Julkaistu: 6.7. 11:54, Päivitetty 6.7. 15:43

Kuljetusyhtiö Uber tarjoaa ruokalähettiyritys Postmatesista 2,65 miljardia dollaria eli noin 2,36 miljardia euroa, kertoo uutistoimisto Reuters.

Kauppaa olivat ennakoineet useat mediat, muun muassa yhdysvaltalaiset New York Times ja Bloomberg.

Uberin oletetaan yhdistävän Postmatesin osaksi sen omaa Uber Eats -ruokalähettipalvelua.

Postmates arvioitiin tuoreimmalla rahoituskierroksellaan noin 2,4 miljardin arvoiseksi yhtiöksi. Viime syyskuussa yhtiö keräsi rahoittajiltaan 225 miljoonaa euroa.

Uber on siis valmis maksamaan noin kymmenen prosentin preemion.

Uberin mukaan molempien yhtiöiden hallitukset ovat jo hyväksyneet kaupan, kertoi uutistoimisto Reuters.

Postmates on ollut yksi Uber Eatsin kilpailijoista Yhdysvalloissa. Sanfranciscolainen Postmates perustettiin vuonna 2011. Se oli yksi ensimmäisiä mobiilisovellusta noutoruokien tilauksiin käyttävistä yrityksistä.

Viime vuosina Postmates on kuitenkin jäänyt suurempien yhdysvaltalaiskilpailijoidensa taakse. Sen alustalla toimii nettisivujen mukaan nykyisin reilu 500 000 kuljettajaa ja 600 000 ravintolaa.

Kaupat eivät sinänsä ole yllättävä liike Uberilta.

Sen ydinliiketoiminta eli asiakkaiden kuljettaminen paikasta toiseen on kärsinyt koronaviruspandemian aikana suuresti. Yhtiö on pitkin kevättä kertonut laajamittaisista irtisanomisista.

Sen sijaan ruokalähettipalveluilla on riittänyt pandemian keskellä kysyntää. Uber Eatsin liikevaihdon on kerrottu kasvaneen alkuvuonna yli 50 prosentilla.

Postmatesin ostamisella Uber panostaa noutoruoka­liiketoimintaan entistä voimakkaammin. Postmatesin ja Uber Eatsin arvioidaan kattavan yhdessä noin 37 prosenttia noutoruokien myynnistä Yhdysvalloissa, kertoo New York Times.

Noutoruokien kuljettamisesta on tullut viime vuosina varsin kilpailtu ala. Alustoja on useita, mutta niiden toimintalogiikka ei juuri eroa toisistaan.

Älypuhelinsovellus tai verkkosivusto yhdistää asiakkaan ja ravintolan, ruuan kuljettamisesta taas vastaavat keikkapohjaisesti työtään tekevät lähetit. Siitä, ovatko lähetit työntekijöitä vai yrittäjiä, on kiistelty useissa maissa. Myös Suomessa on keskusteltu ruokalähettien ja muiden alustatalouden tekijöiden asemasta.

Alalla on tapahtunut hiljattain muitakin ison mittaluokan kauppoja. Ruokalähettiyritysten omistus vaikuttaa nyt keskittyvän suurimmille toimijoille.

Kesäkuussa hollantilainen Just Eat Takeway ilmoitti ostavansa yhdysvaltalaisen Grubhubin 7,3 miljardilla dollarilla eli 6,5 miljardilla eurolla. Kaupan toteutumisen jälkeen Just Eat Takeway nousee maailman suurimmaksi noutoruuan kuljetuspalveluksi Kiinan ulkopuolella.

Just Eat Takewaylla ja Grubhubilla tulee olemaan yhdessä yli 70 miljoonaa aktiivista asiakasta, jotka tekevät vuodessa kaikkiaan liki 600 miljoonaa tilausta, arvioi BBC.

Myös Uberin kerrottiin alun perin olleen kiinnostunut Grubhubin ostamisesta.

Suomessa kilpailee käytännössä kaksi ruokalähettiyhtiötä: suomalainen Wolt sekä saksalaiseen Delivery Hero -yhtiöön kuuluva Foodora.

”Korean Wolt” myytiin ennätys­hintaan: ruoanvälitysyhtiö Delivery Hero ostaa korealaisen Woowan neljällä miljardilla dollarilla

Ruoka­lähetti­palvelu Deliveroo hävisi oikeusjutun Espanjassa: Lähetit ovat työntekijöitä, eivät yrittäjiä

Taksit|Uber leikkaa vielä 3 000 työpaikkaa, noutoruokaa kuljettava Eats on yhtiön ainoa valopilkku

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous