Finnair maksanut asiakkailleen perutuista lennoista 247 miljoona euroa – 140 000 korvaushakemusta yhä käsittelemättä - Talous | HS.fi
Talous|Lentoyhtiöt

Finnair maksanut asiakkailleen perutuista lennoista 247 miljoona euroa – 140 000 korvaushakemusta yhä käsittelemättä

Finnair saa yhä enimmillään jopa 1 500 korvaushakemusta päivässä.

Lentoyhtiö Finnairin matkustajakoneita Helsinki-Vantaan lentokentällä 18. toukokuuta.

Julkaistu: 6.7. 18:04

Lentoyhtiö Finnair kertoo käsitelleensä koronakriisin takia perutuista lennoista yhteensä noin 160 000 korvaushakemusta. Yhtiö on maksanut takaisin asiakkailleen yhteensä 247 miljoonaa euroa.

Finnairilla on edelleen käsittelemättä noin 140 000 hakemusta, ja lisäksi uusia palautuspyyntöjä tulee kiivaimmillaan jopa 1 500 päivässä, yhtiön viestinnästä kerrotaan.

Finnair ei halua vielä arvioida, miten kauan menee, ennen kuin kaikki hakemukset on käsitelty. Lopullista korvaussummaa se aikoo arvioida tulosjulkistuksen yhteydessä.

Yhtiö huomauttaa, että korvaussumman suuruus riippuu myös siitä, haluavatko asiakkaat siirtää lentojaan myöhempään ajankohtaan vai valitsevatko he takaisinmaksun.

Finnair kertoo, että asiakkaille on viestitetty kesän ja talven perutuista lennoista kesäkuun loppuun mennessä.

”Kun viesti on tullut, asiakas voi tehdä korvaushakemuksen, jos ei halua siirtää matkaansa. Hakemuksia siis tulee meille sitä mukaa, kun asiakkaat niitä tekevät”, Finnairista kerrotaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto moitti palautuksien viivästymistä jo kesäkuussa. Viraston mukaan kuukausitolkulla kestävät viivästymiset eivät ole hyväksyttäviä ”näissäkään olosuhteissa”.

Finnair puolustautuu palautusten suuresti kasvaneella määrällä. Sen mukaan muutamassa kuukaudessa on tullut hakemuksia enemmän kuin normaalisti yli kolmessa vuodessa.

Yhtiö kertoo lisänneensä ”merkittävästi resursseja” korvausten käsittelyyn. Sen mukaan hakemuksia käsittelee usean kymmenen ihmisen ryhmä.

Lisäksi käsittelyssä on mukana robotti, joka pystyy käsittelemään osan tapauksista. Robotti ei kuitenkaan pysty käsittelemään kaikkia maksutapoja tai lentoyhtiöiden lentoja yhdisteleviä lippuja.

Finnair kertoo antavansa jatkossakin asiakkaille mahdollisuuden poikkeuksellisesti muuttaa lentovarauksiaan.

”Olemme antaneet tässä tilanteessa poikkeuksellisen joustavuuden lippuihimme. Finnairin nettisivuilta tai asiakaspalvelusta ostettujen, 1.4.–31.8. tehtyjen varausten ajankohtaa voi muuttaa ilman muutosmaksua, vaikka lippu olisi sellainen, joka normaalisti olisi muutoskelvoton.”

Yhtiö kertoo, että varauksen voi perua ja hakea lipun hinnan takaisinmaksua, jos kohdemaan matkustusrajoitukset estävät matkan heinä–elokuussa.

Finnair ilmoittaa tällöin vaativansa asiakirjoja, joista käy ilmi, että kohdemaan viranomainen on estänyt matkan. Finnairin mukaan kohdemaan karanteenivaatimus ei kuitenkaan oikeuta matkan perumista ja takaisinmaksua.

”Jos asiakas haluaa perua matkan karanteenivaatimuksen tai muun syyn vuoksi, niin mahdollinen takaisinmaksu menee alkuperäisen lipun sääntöjen mukaisesti.”

Finnair lentää nyt vain noin neljänneksen normaaliaikojen lennoista. Yhtiö julkisti maaliskuuhun 2021 asti ulottuvan liikenneohjelman toukokuussa, mutta kertoo päivittävänsä sitä tilanteen mukaisesti. Muutoksiin vaikuttavat sekä matkustusrajoitteet että lentojen kysyntä.

Yhtiö esimerkiksi ei aloitakaan lentoja Japanin Nagoyaan ja Osakaan vielä heinäkuussa, kuten se alun perin ilmoitti.

Kreikan-lentojen aloitusta Finnair on aikaistanut elokuulta heinäkuulle. Yhtiö on myös lisännyt lentojaan Rodokselle.

Matkailu|Tamperelaisperhe on odottanut noin 10 000 euron matkarahojen palautusta jo kuukausia – Finnairin palvelu on ruuhkautunut pahoin korvaushakemuksista

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous