Kesän ajaksi tarjotut minileasing-autot vietiin käsistä ja loppuivat jopa kesken – Autojen myynti jäämässä silti pieneksi - Talous | HS.fi
Talous|Autot

Kesän ajaksi tarjotut minileasing-autot vietiin käsistä ja loppuivat jopa kesken – Autojen myynti jäämässä silti pieneksi

Hertz kertoo vuokra-autojen kysynnän olleen jopa kolminkertainen viime kesään verrattuna. Uusien autojen rekisteröinnit ovat lähteneet jälleen nousuun, mutta vuodesta on tulossa autokaupalle vaikea.

Markus Jones luovutti minileasing-auton Rolf Autiolle Länsiauton Herttoniemen palvelupisteessä.

Julkaistu: 7.7. 2:00, Päivitetty 7.7. 8:42

Kesäauton vuokraaminen kiinnostaa suomalaisia juuri nyt poikkeuksellisen paljon.

Kuukauden tai kahden kuukauden leasing-sopimukset ovat olleet niin suosittuja, että moni yritys kertoo myyneensä kalustonsa loppuun heinäkuun ajalta. Myös loppukesälle riittää kysyntää.

”Elo–syyskuulle asti on mennyt niin paljon autoja kuin on laitettu tarjolle”, kertoo toimitusjohtaja Matti Hänninen 24Rent-autovuokraamosta.

Yhtiön pääliiketoimintaa on lyhytaikaisten yhteiskäyttöautojen tarjoaminen minuuteista päiviin. Keväällä yhtiö päätti ottaa valikoimaansa niin sanotut minileasing-autot, joita tarjotaan asiakkaille 1–3 kuukaudeksi.

24Rentin suunnitelma oli laittaa 50–100 autoa pidempiaikaiseen vuokraukseen.

”Tällä hetkellä niitä on ajossa lähes 200. Meidän oli pakko käytännössä lopettaa kesäkuukausien myyminen, jotta autoja riittää myös muille asiakkaille. Lisäksi olemme ottaneet yhteistyökumppaneilta lisää kalustoa ajoon”, Hänninen sanoo.

Myös Hertz-autovuokraamo kertoo myyneensä minileasing-autot heinäkuulta loppuun useilla paikkakunnilla.

”Kyllä kesän suurimpaan kysyntään ollaan jouduttu myymään ei-oota. Mutta emme ole kuitenkaan koko kalustoa laittaneet minileasing-käyttöön”, sanoo Hertzin toimitusjohtaja Hannu Mikkonen.

Hänen mukaansa yhtiön omistamista autoista yli tuhat on heinäkuussa kuukausivuokraajien käytössä. Määrä on jopa kolminkertainen edelliseen kesään verrattuna.

Kovaa kysyntää selittää HS:n haastattelemien yrittäjien mukaan useampikin tekijä.

Esimerkiksi Hertz on tarjonnut autoja kuukaudeksi tai pariksi jo kymmenisen vuotta, mutta käyttäjät ovat olleet usein työmatkalaisia tai sijaisautoa tarvitsevia autonomistajia. Kesäautoilijoiden parissa suosio on lisääntynyt vasta viime vuosina.

Tämän kevään ja kesän osalta suosiota selittää etenkin koronaviruspandemia. Monella jäi ulkomaanmatkat tekemättä, ja kesän matkustus tapahtuu pitkälti kotimaassa. Kun samaan aikaan julkinen liikenne toimii edelleen rajoitetusti, nousee kesäloman ajaksi vuokrattava auto houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.

Ida Grönman (oikealla) ja Rolf Autio vuokrasivat kesäauton Enterpriselta.

Toinen syy kasvuun voi olla kuluttajien asennemuutos. Kesäautoksi ei haluta enää rämisevää vanhusta, vaan uudenkarhea vuokra-auto, jossa päästötkin ovat pienemmät.

Autonvuokraus on Suomessa pitkälti franchising-liiketoimintaa, jossa kotimainen yritys käyttää lisenssillä kansainvälisen vuokraamon tuotemerkkiä. Alan suurista toimijoista ainoastaan Europcar toimii itse Suomessa.

Maailman suurimpiin autovuokraamoalan yrityksiin kuuluva Enterprise tuli Suomeen keväällä 2019. Toiminnasta vastaa autokaupassa laajasti toimiva Länsiauto.

”Meillä on autoja ajossa tällä hetkellä 700, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan”, sanoo toimitusjohtaja Tommi Köninki.

Enterprise-brändillä vuokrattavista autoista noin 250 on tällä hetkellä minileasing-käytössä. Kiinnostus oli kasvussa jo ennen koronaa, ja Köninki uskoo, että nyt kesäksi auton vuokraavat asiakkaat saattavat jatkossa muodostaa kokonaan uuden käyttäjäryhmän.

”Perinteisesti kesäauton käyttäjät ovat aika pieni segmentti. Kun nyt huomataan, ettei vuokraus lopulta tule niin kalliiksi, jää moni tämän kesän käyttäjistä luultavasti vakioasiakkaiksi”, hän sanoo.

Sama on huomattu Hertzillä. Yhtiön omien tilastojen mukaan kerran vuokraavat asiakkaat palaavat myös uudelleen vuokraajiksi.

Korona vaikuttaa autokauppaan kuitenkin monella tavalla. Moni autotehdas toimii edelleen vajaateholla, ja vaikutukset ulottuvat myös tehtaiden komponenttitoimittajiin.

Vuokra-autoja tarjoavien yritysten näkökulmasta koronan vaikutukset ovat kaksijakoisia. Yksi ongelma liittyy autojen saatavuuteen: kesän vuokra-autot tilataan tavallisesti keväällä, ja nyt koronan vuoksi moni yritys on ottanut valikoimaansa aikaisempaa vähemmän autoja.

Yritykset joutuvat vastaamaan yllättäen kasvaneeseen tarpeeseen tavallista pienemmällä kalustolla. Esimerkiksi 24Rent aloitti yhteistyön autoalan verkkokaupan kanssa saadakseen tyydytettyä asiakkaiden tarpeita.

Alan suurista yrityksistä Hertz kertoo vielä keväällä odottaneensa normaalia pienempää kysyntää ja ottaneensa siksi tavallista vähemmän autoja kesäksi.

Suurempi koronan tuoma ongelma on kuitenkin turistien puute.

”Turistit tuovat normaalisti yli puolet alan kysynnästä. Nyt se puuttuu lähes kokonaan, eikä minileasingin kysyntä riitä paikkaamaan tuota vajetta”, sanoo Hertzin toimitusjohtaja Hannu Mikkonen.

Entä innostuvatko vuokra-autoilun makuun päässeet myös autonomistajiksi?

Korona-aikana autokauppa on käynyt nihkeästi. Esimerkiksi toukokuussa ensirekisteröitiin 53 prosenttia vähemmän henkilöautoja kuin edellisinä vuonna vastaavana aikana.

Kesäkuussa tilanne on hieman parantunut, kertoo Tilastokeskus. Henkilöautoja ensirekisteröitiin hieman yli 8 000, mikä on edelleen lähes 24 prosenttia edellistä vuotta vähemmän.

Uudet autot rekisteröidään siinä vaiheessa, kun ne toimitetaan asiakkaalle. Merkistä riippuen auton saattaa saada parin viikon päästä tilauksesta, mutta monilla merkeillä jono voi olla puoli vuotta.

Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin reilut 114 000 henkilöautoa. Alun perin määrän ennustettiin kasvavan tänä vuonna maltillisesti, mutta nyt alalla arvioidaan ensirekisteröintien määrän jäävän noin 85 000 uuteen henkilöautoon.

Se olisi pienin määrä sitten vuoden 1995. Jopa finanssikriisin aikana vuonna 2009 ensirekisteröitiin enemmän autoja.

Paras tilanne on ollut käytettyjen autojen kaupassa. Niitä myytiin kesäkuussa 13 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Länsiauto ja Enterprise tarjoavat myös uudehkoja vaihtoautoja minileasing-käyttöön.

Nykytilanteesta parempaa kuvaa antaa uusien autojen tilausmäärä.

Huhtikuussa tilausmäärät tippuivat pahimmillaan jopa 75 prosenttia normaalitason alapuolelle. Tällä hetkellä tilauksissa mennään reilut 20 prosenttia miinuksella normaaliin verrattuna, Autoalan keskusliitosta kerrotaan.

”Huhtikuussa oli yksittäisiä viikkoja, jolloin uusia tilauksia kirjattiin vain 500. Juhannuksen jälkeisellä viikolla määrä oli jo 1 700, mutta normaalisti sen pitäisi olla lähellä kolmeatuhatta uutta tilattua autoa viikossa tähän aikaan vuodesta”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autonvuokraus|Tänä kesänä kannattaa vuokrata auto: hinnat ovat edullisia ja valinnanvaraa riittää – HS vertaili vaihtoehtoja

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous