Koronavirus lisäsi lentokonevalmistaja Boeingin vaikeuksia: edessä jälleen tuotannon leikkauksia ja irtisanomisia - Talous | HS.fi
Talous|Ilmailu

Koronavirus lisäsi lentokonevalmistaja Boeingin vaikeuksia: edessä jälleen tuotannon leikkauksia ja irtisanomisia

Yhtiö vahvisti lopettavansa legendaarisen jumbojetin eli 747-koneen tuotannon kahden vuoden sisään. Turmien takia lentokiellossa oleva 737 Max -malli ei pääse liikenteeseen vieläkään.

British Airwaysin Boeing B747-400 -kone laskeutumassa Heathrown lentokentälle Lontoossa. Kuva vuodelta 2006.

Julkaistu: 29.7. 19:03

Koronaviruspandemia on kurittanut vielä odotettuakin pahemmin lentokonevalmistaja Boeingia, joka kertoi kevään osavuosituloksestaan keskiviikkona.

Yhdysvaltalaisyhtiön tulos oli ennakkoarvioita huonompi. Yhtiö kertoi supistavansa tuotantoaan ja vahvisti myös sen, että yhtiön tunnetun 747-lentokonemallin tuotanto ajetaan alas ja lopetetaan kahden vuoden sisään.

747-koneiden suurin käyttäjä, lentoyhtiö British Airways, kertoi kesällä päättäneensä lopettaa koneilla lentämisen. Jumbojetit olivat aikoinaan käänteentekeviä lentoliikenteen kasvun ja yleistymisen kannalta, sillä kyytiin mahtui aiempaa enemmän matkustajia.

Boeingin tuotannon supistukset johtanevat irtisanomisiin, joista ei vielä keskiviikkona kerrottu tarkemmin. Yhtiö teki noin 470 miljoonan dollarin varauksen irtisanomiskustannusten varalta, mikä tarkoittaa sen mahdollisesti vähentävän noin kymmenen prosenttia kaikkiaan 160 000 työntekijästään.

Boeingin vaikeudet kertovat siitä, että lentoyhtiöt eivät vielä aikoihin odota lentoliikenteen palaavan ennalleen. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi tiistaina, että matkustajaliikenne palaa koronavirus­pandemiaa edeltävälle tasolleen aikaisintaan vuonna 2024. Liikematkustaminen voi vähentyä pysyvästi, IATA arvioi.

Pandemia on ajanut lentoyhtiöitä konkurssien partaalle ja pakottanut ne lykkäämään uusien lentokoneiden tilauksia.

Boeingilla oli riittämiin ongelmia jo ennen koronavirusta, sillä yhtiön 737 Max -lentokone on edelleen jo yli vuoden kestäneessä lentokiellossa vakavien onnettomuuksien takia.

Kahdessa erillisessä turmassa kuoli yhteensä 346 ihmistä. Ensimmäinen turmista sattui Lion Air -yhtiön lennolla lokakuussa Indonesiassa vuonna 2018. Toinen turmista tapahtui Ethiopian Airlinesin lennolla Etiopiassa vuonna 2019.

Lentokielto on maksanut Boeingille noin 20 miljardia dollaria, johtanut useiden johtajien eroon ja horjuttanut yhtiön koko alihankintaketjua, minkä lisäksi vireillä on useita tutkintoja ja oikeusprosesseja. Testilennot konemallin palauttamiseksi liikenteeseen ovat käynnissä.

Boeing leikkaa nyt 787-konemallin tuotantoa kuuteen koneeseen kuukaudessa ensi vuoden aikana. Vielä vuosi sitten kyseisen Dreamliner-mallin tuotantovauhti oli 14 konetta kuukaudessa.

Boeingin liikevaihto laski huhti–kesäkuussa 11,8 miljardiin dollariin. Yhtiön tappio samaan aikaan oli 2,4 miljardia dollaria.

Boeingin puolustus- ja avaruusliiketoiminta ei ole kärsinyt koronaviruspandemiasta matkustajalentokonetuotannon tavoin. Boeingin F/A-18 Super Hornet on yksi ehdokas Suomen seuraavaksi hävittäjäksi.

Ilmailu|Lentoyhtiöt uskovat liikenteen palaavan entiselleen vasta vuonna 2024 – liikematkustaminen voi jäädä pysyvästi alemmalle tasolle

Lentoyhtiöt|Lentoyhtiö Norwegian perui lähes sadan Boeing-koneen tilauksen

Lentoliikenne|Boeing 737 Max -testilennot aloitettiin maanantaina

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous