Yli 1 100 mainostajan Facebook-boikotti päättyy tänään, mutta moni tunnettu yhtiö pysyy yhä poissa - Talous | HS.fi
Talous|Yritysvastuu

Yli 1 100 mainostajan Facebook-boikotti päättyy tänään, mutta moni tunnettu yhtiö pysyy yhä poissa

Mainostajien boikotin tarkoituksena on ollut saada Facebook toimimaan vihapuhetta vastaan. North Face, Puma, Heineken ja Pernod Ricard katsovat, että askelia eteenpäin on otettu.

Applen, Amazonin, Googlen ja Facebookin toimitusjohtajat olivat keskiviikkona kuultavina Yhdysvaltain kongressissa Washingtonissa videoyhteyden kautta.

Julkaistu: 31.7. 16:17

Yli 1 100 yhtiötä päätyi liittymään Facebookin vastaiseen boikottiin ja lopettamaan mainostamisen yhtiön alustoilla heinäkuun ajaksi.

Nyt heinäkuu on lopuillaan ja myös osa boikoteista päättyy. Esimer­kiksi urheiluvaatteita valmistava North Face kertoo palaavansa mainoksineen Facebookin alustoille elokuussa, kertoo Wall Street Journal (WSJ).

Usean järjestön käynnistämän #StopHateforProfit-kampanjan tavoitteena on ollut painostaa Facebookia ottamaan tiukempi ote vihapuhetta vastaan. North Face kommentoi, että Facebook on saanut aikaan alustavaa edistystä parantaakseen tilannetta.

”Tiedämme, ettei muutos tapahdu yhdessä yössä”, North Facen edustaja sanoo WSJ:lle.

Panimoyhtiö Heineken, urheiluvälinebrändi Puma ja juomatalo Pernod Ricard olivat myös mukana boikotissa, mutta palaavat nyt mainostamaan Facebookin alustoille.

Osa mainostajista sen sijaan jatkaa boikottiaan ainakin elokuulle. Nämä brändit haluavat teollaan osoittaa, ettei Facebook ole toiminut tarpeeksi tehokkaasti vihapuhetta vastaan. Boikottiaan jatkavat WSJ:n mukaan ainakin yhdysvaltalaiset J.M. Smucker, Beam Suntory, Eddie Bauer, SAP ja Boston Beer.

Muun muassa Unilever, Coca Cola ja Verizon eivät alun perinkään antaneet tarkkaa päivämäärää boikottinsa päättymiselle. Nämä yhtiöt myös sanovat, etteivät ne ole vielä valmiita palaamaan Facebookiin.

Juomayhtiö Coca Cola veti heinäkuun alussa mainontansa pois kaikista sosiaalisen median kanavista. Elokuun alkaessa se aikoo palata Googlen omistamaan Youtubeen sekä Linkediniin, mutta ei Facebookiin, Instagramiin tai Twitteriin.

Boikotin seuraukset näkyivät kesäkuussa myös Facebookin pörssikurssissa. Suurimman osakkeenomistajan, yhtiön perustajan Mark Zuckerbergin omaisuudesta lähti runsaat seitsemän miljardia dollaria sen jälkeen, kun Unilever ilmoitti boikotistaan.

Silti mainostajien toimilla ei toistaiseksi ole ollut näkyvää vaikutusta yhtiön kasvulukuihin.

Facebook kertoi torstaina osavuosikatsauksessaan tehneensä 15,8 miljardia euroa liikevaihtoa ja 4,4 miljardia euroa voittoa huhti–kesäkuussa. Lisäksi Facebookin kuukausikäyttäjien määrä kasvoi neljänneksen aikana 2,7 miljardiin.

Facebookin mukaan sen mainosliikevaihto kasvoi heinäkuun kolmen ensimmäisen viikon aikana kymmenen prosenttia, mikä on miltei yhtä paljon kuin viime vuonna. Yhtiö kuitenkin odottaa, että kesällä alkaneet boikotit heikentävät heinä–syyskuun liikevaihtoa.

Tulosjulkistuksen yhteydessä Zuckerberg kommentoi yhtiön arvostavan kaikkia yli yhdeksää miljoonaa mainostajaansa. Samalla hän totesi, ettei Facebookin toiminta ole riippuvaista isoista brändeistä.

Yhtiön operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg sanoi WSJ:n mukaan, että Facebook tekee töitä kansalaisoikeuksien edistämiseksi, ”mutta ei mainostajien painostamana vaan koska se on oikein”.

Osavuosikatsaukset|Maailman kärvistellessä pandemian kourissa Facebook, Amazon ja Apple kasvattivat tulostaan – vain Googlen emoyhtiön tulos kutistui

Sosiaalinen media|Leluyhtiö Lego liittyy Facebookin vastaiseen mainosboikottiin

Sosiaalinen media|Facebookin Suomen-maajohtaja kommentoi yritysten mainos­boikottia: ”Kunnioitamme jokaisen brändin päätöstä”

Sosiaalinen media|Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan

Sosiaalinen media|Nimekkäät brändit keskeyttävät mainonnan Facebookissa, taustalla kansalaisjärjestöjen boikotti

Sosiaalinen media|Kampanja Facebookia vastaan levisi myös Eurooppaan: Adidas ja Puma keskeyttävät mainostamisen sosiaalisen median jättiyhtiössä

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous