Venäläisen luonnon­kosmetiikkajätin takana on mies, joka kantaa kaulassaan kuivattua rupikonnaa – Yhtiöltä vaaditaan miljoona­korvauksia tehtaalla sattuneen tulipalon vuoksi - Talous | HS.fi
Talous|Kosmetiikka

Venäläisen luonnon­kosmetiikkajätin takana on mies, joka kantaa kaulassaan kuivattua rupikonnaa – Yhtiöltä vaaditaan miljoona­korvauksia tehtaalla sattuneen tulipalon vuoksi

Liikemies Andrei Trubnikov kantaa kaulassaan talismaanirupikonnaa ja uskoo mielikuvien tehoon markkinoinnissa. Nyt miehen kosmetiikka­imperiumilta vaaditaan noin 52 miljoonan euron korvauksia tehtaalla maaliskuussa sattuneen tulipalon vuoksi.

Luonnonkosmetiikkamerkki Natura Siberican perustaja Andrei Trubnikovin tunnusmerkki on rupikonna-amuletti.

Julkaistu: 1.8. 18:34

Venäläinen luonnonkosmetiikka­merkki Natura Siberica on Venäjän kuluttajatuoteviennin menestystarina.

Luonnonkosmetiikka­buumi on auttanut merkin maailman­valloituksessa, ja tuotteita myydään tätä nykyä yli 60 maassa, myös Suomessa.

Menestyksen takana on moskovalainen liikemies Andrei Trubnikov, joka esiintyy kuvissa usein kuivattu rupikonna­talismaani kaulassaan.

Hiljattain Trubnikovin kosmetiikkayhtiö on joutunut vaikeuksiin yhtiön vuokraamalla tehtaalla sattuneen tulipalon jälkeen.

Venäläisen oligarkin entinen yhtiö vaatii kosmetiikkayhtiöltä tulipalosta miljoonakorvauksia, ja moskovalainen tuomioistuin on takavarikoinut osan yhtiön tuotemerkeistä selkkauksen vuoksi.

Natura Siberican brändimyymälä Pietarissa.

”Olen aina halunnut tehdä rahaa”, Andrei Trubnikov kertoi venäläislehti RBC:lle vuonna 2018.

Liikemies onkin koettanut löytää rahasampoaan erilaisilta aloilta ennen luonnonkosmetiikan löytämistä. Ensin hänellä oli vodkatislaamo, kertoo The New York Times henkilökuvassaan Trubnikovista.

Tislaamo meni nurin vuonna 1998 Venäjän talouskriisin myötä. Seuraavana vuonna Trubnikov myi Volga-autonsa ja osti astianpesuainetehtaan Moskovan ulkopuolelta. Halvan astianpesuaineen valmistus oli alun perin vaimon bisnesidea: Fairy oli ollut vaimon mielestä liian kallista.

Vuonna 2002 Trubnikov kehitti ensimmäisen kosmetiikkamerkkinsä, jonka purkkeja koristaa kuvitteellinen siperialainen isoäiti Agafia. Trubnikov oli tajunnut, että siperialaisissa luonnonyrteissä olisi potentiaalia vientiinkin.

Isoäidin kuvaa hahmoteltiin kuusi kuukautta, kerrotaan Trubnikovista kirjoitetussa kirjassa. Hahmo oli ensin liian ryppyinen, sitten liian älykkään näköinen, sitten ”liian saksalainen”.

Isoäiti Agafian halvaksi hinnoitellusta shampoosta tuli lopulta menestys, ja vuonna 2008 Trubnikov päätti kokeilla siipiään luonnonkosmetiikan parissa. Syntyi Natura Siberica, karun Siperian luonnonyrteistä ammentava kosmetiikkasarja.

Oikea brändäys on menestyksen salaisuus, uskoo Trubnikov hänestä kirjoitettujen lukuisten lehtijuttujen perusteella.

”Kaikki kosmetiikka on yleisesti ottaen samanlaista. Keksimme satuja ja myymme niitä naisille”, Trubnikov on sanonut RBC:lle.

Natura Siberica on joutunut tarinoista myös tilille. Kommersant-uutissivusto kirjoitti merkin käyttämistä kasvien nimistä jutun vuonna 2019. Brändin erään tuotelinjan mainostamaa ”vulkaanista hillaa” ei esimerkiksi ole olemassakaan.

Nykyisin Trubnikovin konserni Pervoje rešenie omistaa Natura Siberican ja Isoäiti Agafian ohessa lukuisia muita luonnonkosmetiikka­brändejä. Suomessakin myydään esimerkiksi Organic Shop- ja Planeta Organica -tuotteita.

Vuonna 2018 koko konsernin liikevaihto oli RBC:n mukaan noin 14,6 miljardia ruplaa eli noin 171 miljoonaa euroa.

Yhtiöllä on tehdas Moskovan lisäksi Tallinnassa. Kosmetiikan valmistukseen käytettäviä yrttejä ja kasveja kerätään Siperiassa ja Viron Saarenmaalla.

Natura Siberica on Andrei Trubnikovin kosmetiikkakonsernin lippulaiva. Trubnikov on kertonut yhdysvaltalaisen Starbucks-kahvilaketjun logon toimineen brändin logon inspiraationa.

Tämän vuoden maaliskuussa Pervoje rešenien tehtaalla syttyi raju tulipalo.

Yhtiö vuokrasi Moskovan lähellä sijaitsevaa tehdasta En+ Retsikling -nimiseltä yhtiöltä. Se on osa oligarkki Oleg Deripaskan ennen omistamaa En+-konsernia.

Venäläisen nettilehti The Bellin mukaan tulipalon sammutukseen osallistui kolme helikopteria. Tulipalossa tuhoutui lehden mukaan yli 80 prosenttia tehdasalueesta.

Toukokuussa tehtaan omistaja haastoi kosmetiikkakonsernin oikeuteen tulipalon takia. Se vaatii Pervoje rešenieltä 4,5 miljardin ruplan eli 52 miljoonan euron edestä korvauksia tulipalosta, uutisoi esimerkiksi uutistoimisto Ria Novosti.

Venäjän patenttivirasto Rospatent takavarikoi heinäkuussa pari viikkoa sitten oikeuden päätöksellä yhteensä 65 Pervoje rešenien tavaramerkkiä syytteen käsittelyn ajaksi. Niihin kuuluvat esimerkiksi Organic Shop ja Isoäiti Agafia.

En+ Retsiklingin mukaan tuotantolaitosten korjaaminen vie kaksi vuotta aikaa, ja vuokralainen on ollut vastuussa turvallisuudesta tehtaalla.

Kosmetiikkayhtiö taas pitää korvauksen määrää absurdina. Pervoje rešenie sanoo tulipalon johtuneen oikosulusta ja syyttää siitä tehtaan omistajaa.

”Katsomme tämän tilanteen johtuvan tahallisista toimista, joiden tarkoituksena on poistaa merkittävä toimija ja kohtuuhintaisten kotimaisten kosmetiikkatuotteiden valmistaja markkinoilta”, yritys kirjoittaa avoimessa kirjeessään.

Yrityksen mukaan oikeustoimet uhkaavat lopettaa koko kosmetiikkakonsernin toiminnan, jota jo koronavirus­pandemian vuoksi Venäjällä asetetut rajoitustoimet ovat kurittaneet.

”Kehotamme kansalaisia kiinnittämään huomiota liiketoimintaan liittyvään kaaokseen Venäjällä ja vaatimaan tapauksessamme oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä”, yhtiö päättää kirjeensä.

Yrittäjällä on kuitenkin katse myös tulevaisuudessa.

Keväällä Venäjän Forbesille antamassaan haastattelussa Trubnikov kertoi suunnittelevansa jo uutta kotispa-tuotelinjaa, johon kuuluisi muun muassa muurahaisia sisältävä kasvonaamio. Muurahaiset kerätään ja niitä liuotetaan erilaisissa öljyissä, liikemies kertoi lehdelle.

”Olen kokeillut sitä itse, ja se oli mahtavaa. Rehellisesti sanottuna ne näyttävät inhottavilta, kuolleita muurahaisia purkissa, mutta ne todella auttavat ihoa.”

Trubnikov ei ole luovuttajatyyppiä. Forbesille hän kertoo ihailevansa erityisesti sveitsiläisen kellovalmistaja Richard Millen tarinaa: Mille perusti oman kellomerkkinsä noin 50-vuotiaana työskenneltyään ensin koko uransa muille kellovalmistajille.

”Nyt hänellä on Ferrari ja oma linna. Ripustin jopa hänen kuvansa toimistooni, Putinin kuvan viereen.”

Venäläinen luonnonkosmetiikka tekee Suomessa kauppansa, ja yrityksen perustajalla on sille selitys: ”Skandinaavit ovat kurkkuaan myöten täynnä omaa pohjoismaista ilmastoaan”

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous