Suositun matkalaukku­brändin johdossa kuohuu: Toimitusjohtaja kiusasi alaisiaan, työntekijät vaativat eroa toistamiseen, kertoo yhdysvaltalais­media The Verge - Talous | HS.fi
Talous|Brändit

Suositun matkalaukku­brändin johdossa kuohuu: Toimitusjohtaja kiusasi alaisiaan, työntekijät vaativat eroa toistamiseen, kertoo yhdysvaltalais­media The Verge

Yhdysvaltalainen Away myy matkalaukkuja suoraan kuluttajille ilman välikäsiä. Menestyneen yhtiön vuotta on värittänyt erikoinen sotku yritysjohdossa.

Away-laukkufirman perustajat Steph Korey (vas.) ja Jennifer Rubio galaillallisilla New Yorkissa tammikuussa 2019.

Julkaistu: 2.8. 18:25, Päivitetty 2.8. 20:24

Yhdysvaltalainen matkalaukkubrändi Away on keskellä monimutkaista selkkausta, jossa yhtiön työntekijät vaativat toimitusjohtajaa ja toista perustajista Steph Koreyta eroamaan.

Heinäkuun alussa yhdysvaltalainen uutissivusto The Verge uutisoi, että Korey luopuu asemastaan yrityksen toimitusjohtajana.

Suomessakin tunnettu brändi on viime kuukausien aikana setvinyt johtoon liittyvien epäselvyyksien lisäksi koronavirus­pandemian vaikutuksia. Huhtikuussa yrityksen matkalaukkujen myynti putosi 90 prosenttia, kun matkustaminen pysähtyi äkisti.

Yrityksen perustivat yhdysvaltalaiset Steph Korey ja Jennifer Rubio vuonna 2015, ja viidessä vuodessa yritys on menestynyt kohdistamalla markkinointiaan erityisesti milleniaaleille eli 1980- ja 1990-luvulla syntyneille nuorille aikuisille.

Jo ensimmäisenä vuonna matkalaukkuja myytiin 10 miljoonalla eurolla. Tällä hetkellä yrityksen vuosittainen liikevaihto on noin 85 miljoonaa euroa, ja sillä on noin 500 työntekijää.

Yritys löi toden teolla läpi uuden liiketoimintamallin avulla. Direct to consumer -mallissa ei käytetä välikäsiä, kuten jakelijoita ja jälleenmyyjiä, vaan tuotteita voi ostaa suoraan esimerkiksi Instagramin kautta kotiovelle.

Away-laukkufirman tuotteita yhtiön internetsivulla.

Esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat rakentaneet liiketoimintansa direct to consumer -logiikan ympärille ovat kosmetiikkayhtiö Glossier, silmälasiyritys Warby Parker ja kenkäyritys Allbirds.

Nopea kasvu on tuonut Awaylle ongelmia, ja niihin kuluneen vuoden selkkaukset myös juontavat juurensa.

Uutissivusto The Verge paljasti viime joulukuussa, että yrityksen asiakaspalvelussa teetetään jatkuvasti ylitöitä ja työntekijöitä kiusataan yritysten sisäiseen viestintään tarkoitetussa viestipalvelu Slackissä.

Vergen mukaan usein kiusaaja oli silloinen toimitusjohtaja ja yrityksen toinen perustaja Steph Korey. Jos työntekijät eivät vastanneet Slack-viesteihin heti, keskellä vapaata iltaa tai viikonloppua, yrityksen johto saattoi nostaa tämän esiin.

Vaikka Awayn brändiä ihailtiin ulkopuolelta ja myynti kulki, yrityksen sisällä johdettiin pelolla. Monet työntekijät uupuivat työmäärästä, The Verge kertoo.

Artikkelin ilmestymisen jälkeen Korey lähetti tiedotteen, jossa hän pyysi anteeksi. Away ilmoitti, että Korey siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi ja yritys etsii uuden toimitusjohtajan.

Away palkkasi toimitusjohtajaksi urheilumerkki Lululemonin edellisen operatiivisen johtajan Stuart Haseldenin. Korey ei kuitenkaan halunnut luopua toimitusjohtajan paikasta, vaan Haselden aloitti yrityksessä tittelillä co-chief executive eli rinnakkaisena toimitusjohtajana.

Korey ja Haselden olivat toimineet yli puoli vuotta rinnakkain toimitusjohtajina, kunnes Korey kesäkuussa joutui uuden kohun kouriin sosiaalisen median päivitystensä ja julkisuuteen nousseen kuvan takia, jossa hän on pukeutunut Yhdysvaltain alkuperäiskansan asuun.

Heinäkuun alussa Awayn toinen perustaja Jennifer Rubio ilmoitti yhdessä Haseldenin kanssa, että Korey siirtyy syrjään toimitusjohtajan paikalta vielä kuluvan vuoden aikana. Korey ei ole itse kommentoinut aikataulua.

Heinäkuun puolivälissä paine Koreya kohtaan vielä kasvoi, kun Awayn työntekijät lähettivät Rubiolle ja Haseldenille jo toistamiseen kirjeen, jossa he vaativat Koreyta eroamaan.

Aalto-yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Henri Weijo sanoo, että Awayn ongelmat nuorena, kasvavana yrityksenä ovat varsin yleisiä.

”Menestyksen hybris (uhma) ja se, että kaikki on rakennettu varsin nopeasti, voi johtaa tilanteeseen, jossa helposti tulee ylilyöntejä. Se, että noustaan tuntemattomasta tähteyteen hetkessä voi olla ongelmallista.”

Samalla liiketoimintamallilla toimivien Glossierin ja Warby Parkerin Weijo arvioi menestyneen siksi, että niissä on onnistuttu rekrytoimaan oikeassa vaiheessa oikeaa osaamista.

”Menestys pysyy vakaana, kun löydetään oikeat taidot omaavia ja kokeneita työntekijöitä hallinnoimaan esimerkiksi logistiikkaa ja liiketoimintaa.”

Direct to consumer -brändien ongelmana Weijo pitää sitä, että laadusta ei ole takeita.

”Keskimäärin direct to consumer -brändit ovat laadultaan usein huonoja.”

”Erityisesti vaatebrändit suosivat tuotantoa Aasiassa ja sille bisnesmalli perustuu: suunnitellaan vetävän näköisiä ja trendikkäitä tuotteita Instagram-kuvia varten, mutta laatu ei ole hyvä. Toisessa ääripäässä ovat laadukkaat ja kestävät brändit, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan uskollisen fanijoukon.”

Oikaisu 2.8. kello 20.24: Steph Koreyn eroa vaativat kirjeessä Awayn työntekijät, ei yrityksen johto. Virhe oli artikkelin otsikossa.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous