Sähköautojen hankinta­tuesta on jäämässä iso osa käyttämättä: ”Yksi mahdollisuus olisi nostaa ajoneuvo­kohtaista tuen määrää” - Talous | HS.fi

Sähköautojen hankinta­tuesta on jäämässä iso osa käyttämättä: ”Yksi mahdollisuus olisi nostaa ajoneuvo­kohtaista tuen määrää”

Täyssähköautojen vuosiksi 2018–2021 myönnetystä 24 miljoonan euron tukipotista on käytetty vasta 30 prosenttia. Etujärjestön mukaan ajoneuvokohtaista tukea voisi nostaa nykyisestä 2 000 eurosta.

Sähköautojen hankintatukien suosio ei ole yltänyt toivotulle tasolle.­

3.10. 17:22

Sähköautojen hankintatuki ei vieläkään ole lyönyt läpi niin vahvasti kuin toivotaan. Vuosille 2018–2021 myönnetystä 24 miljoonan euron tukipotista on edelleen valtaosa käyttämättä, kertoo liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Valtio on myöntänyt 2 000 euron tuen täyssähköauton hankintaan tai pitkäaikaiseen vuokraukseen vuoden alusta 2018 alkaen. Ajoneuvon hankintahinta saa olla korkeintaan 50 000 euroa.

Syyskuun loppuun mennessä tukea oli myönnetty noin 2 700 täyssähköauton hankintaan. Niistä vajaat 1 500 oli hankittu tänä vuonna. Määrä on siis ollut kasvussa: esimerkiksi vuonna 2018 tuen avulla hankittiin vain 242 sähköautoa.

Viime vuonna päästiin jo reiluun tuhanteen valtion tukemaan sähköautoon, ja tänä vuonna hankintatukea on haettu Traficomin kautta ennätysmäärä.

Tästä huolimatta näyttää siltä, että hankintatuki ei kiinnosta auton ostajia riittävästi. Syyskuun loppuun mennessä koko tukipotista oli käytetty alle 30 prosenttia.

24 miljoonan euron määrärahalla tuetaan sähköautojen hankinnan ohella vanhan polttomoottoriauton muuttamista kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Kaasukonversion muuntotuki on 1 000 euroa ja etanolikonversion 200 euroa.

Tähän mennessä etanolikonversioon haetut tuet ovat kiinnostaneet muita tuettuja muotoja enemmän. Vuoden 2018 alusta alkaen tukea on myönnetty yhteensä 3 791 ajoneuvon muuttamiseksi etanolikäyttöiseksi.

Kaasukonversioon on haettu tukea alle 400 kertaa, kun sähköautotukea on haettu yhteensä 2 735 kertaa.

Miksi täyssähköautolle myönnettävä 2 000 euron tuki ei sitten kiinnosta kuluttajia enempää?

Yksi selitys vaimealle suosiolle on se, että tukea myönnetään ainoastaan yksityishenkilöille eikä esimerkiksi yrityksille. Toiseksi markkinoilla on paljon ajoneuvoja, joiden hankintahinta ylittää sallitun 50 000 euron rajan.

Rekisteritilastot kertovat, että uusia täyssähköautoja on rekisteröity tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä 2 600 kappaletta. Sen perusteella yli tuhat sähköautoa on hankittu ilman valtion myöntämää kannustinta.

Suomi tavoittelee liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Autoalan keskusliiton mukaan tavoitteeseen pääseminen vaatii nykyistä huomattavasti nopeampaa autokannan uusimista.

Siksi täyssähköautojen tukea pitäisi etujärjestön mukaan kasvattaa. Samalla tulisi harkita myös uusien kaasuautojen ja lataushybridien ottamista tuen piiriin.

”Yksi mahdollisuus olisi nostaa ajoneuvokohtaista hankintatukea nykyisestä 2 000 eurosta esimerkiksi kaksinkertaiseksi. Se ei tosin olisi kovin oikeudenmukaista niiden näkökulmasta, jotka ovat jo sähköauton tuen avulla hankkineet, mutta siihenkin varmasti löytyisi joku ratkaisu”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan keskusliitosta.

Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja kertoo, että kuluvana vuonna hankintatuen suosioon on voinut vaikuttaa myös koronaviruspandemia, jonka aikana hankintatukihakemuksia tuli alle sata kuussa.

Tilanne on kuitenkin kohentunut kesällä ja alkusyksyllä.

”Näyttää siltä, että kun uusien täyssähköautojen hankintahinnat ovat alkaneet vähitellen laskea ja myös niiden mallivalikoima on laajentunut, myös hankintatuen houkuttelevuus on kasvanut. Toki vaikutusta voi olla myös sillä, että niiden käyttösäteet ovat kasvaneet akkuteknologian parantumisen myötä”, Ampuja sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Talous