Nokia uhraa kannattavuuttaan noustakseen 5g-verkkojen huipulle – ”tuotekehityspanostukset satoja miljoonia euroja suuremmat kuin tänä vuonna” - Talous | HS.fi

Nokia uhraa kannattavuuttaan noustakseen 5g-verkkojen huipulle – ”tuotekehityspanostukset satoja miljoonia euroja suuremmat kuin tänä vuonna”

Yhtiö arvioi, että sen tärkeimmän liiketoimintaryhmän eli matkapuhelinverkkojen kannattavuutta mittaava liikevoittoprosentti on ensi vuonna nolla, mutta kasvavan merkittävästi pitkällä aikavälillä.

Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark­

16.12.2020 8:10 | Päivitetty 16.12.2020 14:41

Verkkolaitteita valmistava Nokia arvioi, että sen tärkeimmän liiketoimintaryhmän eli matkapuhelinverkkojen kannattavuutta mittaava liikevoittoprosentti on ensi vuonna nolla. Yhtiö arvioi kannattavuuden kuitenkin kasvavan merkittävästi pitkällä aikavälillä.

Matkapuhelinverkkojen kannattavuutta heikentää suuret investoinnit viidennen sukupolven (5g) matkapuhelintekniikkaan, joissa yhtiö on jäänyt kilpailijoistaan jälkeen.

”Teknologiajohtajuus on meille niin tärkeä asia, että olemme valmiit vähän uhraamaan kannattavuuttamme ensi vuonna saavuttaaksemme tämän johtajuuden. Meidän tuotekehityspanostukset 5g:hen ovat ensi vuonna satoja miljoonia euroja suuremmat kuin tänä vuonna. Siirtyminen järjestelmäpiireihin etenee hyvin, vaikka olemme kustannuksissa yhä hieman takamatkalla kilpailijoihimme nähden”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Yhtiöllä on ollut vaikeuksia siirtyä viidennen sukupolven matkapuhelintekniikassa järjestelmäpiireihin, joissa kustannukset ovat pienemmät. Järjestelmäpiirit myös parantavat tuotteiden teknisiä ominaisuuksia.

Matkapuhelinverkkojen heikkoon kannattavuuteen vaikuttaa Lundmarkin mukaan myös se, että hintakilpailu etenkin Yhdysvalloissa on erittäin ankaraa. Yhdysvaltojen toiseksi suurin teleoperaattori Verizon on alkanut ostaa viidennnen sukupolven radiotekniikkaa yhä enemmän Ericssonilta ja Samsungilta, mikä on heikentänyt Nokian asemaa.

Kaikesta huolimatta Nokia pitää ennallaan arvionsa, että yhtiön liikevoittoprosentti olisi ensi vuonna 7–10.

Vastaisuudessa Nokian keskittyy myymään ”kriittisiä verkkoja” viestintäpalveluiden tarjoajille, yrityksille ja internetyhtiöille. Tavoitteena on olla teknologiajohtaja jokaisessa neljässä uudessa liiketoimintaryhmässä.

Toimitusjohtaja Lundmarkin mukaan teknologian merkitys maailmaa ravistelevien suurten yhteiskunnallisten haasteiden, kuten ympäristökysymysten, resurssien niukkuuden, eriarvoisuuden sekä tuottavuuden heikentymisen ratkaisemiseksi on merkittävä. Siksi myös kriittisten verkkojen merkitys kasvaa.

Kriittiset verkot ovat Nokian mukaan edistyneitä verkkoja, jotka mahdollistavat yrityksille ja yhteiskunnille elintärkeitä palveluita.

Lähitulevaisuudessa niiden merkitys kasvaa yhteiskunnan eri osa-alueilla ja tämä laajentaa Nokian mukaan sen markkinoita viestintäpalveluiden tarjoajien, yritysten ja internet-toimijoiden suuntaan.

Nokia ilmoitti lokakuun lopussa yksinkertaistavansa toimintamalliaan ja karsivansa liiketoimintaryhmien määrän neljään. Uudet liiketoimintaryhmät ovat matkapuhelinverkot, verkkoinfrastruktuuri, pilvi- ja verkkopalvelut sekä teknologiayksikkö. Jokaisen niistä on oltava myös kannattava omin avuin.

Samassa yhteydessä lokakuussa Nokia ilmoitti luopuvansa kokonaisratkaisujen myymisestä. Ne tarkoittavat, että teleoperaattorit voivat ostaa kaiken tarvitsemansa tekniikan yhdeltä yhtiöltä.

Kaikki teleoperaattorit eivät Nokian lähestymistavasta pitäneet, koska yleensä ne haluavat ostaa laitteita ja ohjelmistoja useilta yhtiöiltä saadakseen parhaan mahdollisen hinnan.

”Ylivoimainen valtaosa asiakkaistamme haluaa ostaa verkkojensa eri osia monilta yhtiöiltä, jolloin ratkaisevaa on verkkojen suorituskyky, hinta ja laatu. Tarvittaessa myymme myös edelleen kokonaisratkaisuja, vaikka niiden kysyntä on vähäistä.”

Matkapuhelinverkkojen johtaja on Tommi Uitto, verkkoinfrastruktuurin johtaja Federico Guillén, pilvi- ja verkkopalveluiden johtaja Raghav Sahgal ja teknologiayksikön johtaja Jenni Lukander.

Verkkoinfrastruktuuri keskittyy kriittisten verkkojen osiin ja ratkaisuihin hyödyntämällä Nokian verraten vahvaa asemaa IP-, optisissa- ja kiinteissä verkoissa sekä merenalaisissa kaapeleissa. Yksikön tavoitteena on vauhdittaa digitalisaatiota kaikilla toimialoilla.

Nokia arvioi, että ensi vuonna liiketoimintaryhmä saavuttaa ”korkean yksinumeroisen” vertailukelpoisen liikevoittoprosentin, joka kasvaa vaiheittain pidemmällä aikavälillä.

Pilvi- ja verkkopalvelut keskittyy voimakkaimmin ohjelmistojen myymiseen viestintäpalveluiden tarjoajille ja yritysasiakkaille kriittisten verkkojen kysynnän kasvaessa. Tämä kysynnän kasvu edistää Nokian mukaan myös palveluliiketoimintaa.

Ensi vuonna liiketoimintaryhmän vertailukelpoinen liikevoittoprosentti on Nokian mukaan ”yksinumeroisen vaihteluvälin keskivaiheilla”, mutta kasvaa merkittävästi pitkällä aikavälillä.

Nokian teknologiayksikkö vastaa yhtiön patentoimien keksintöjen kaupallistamisesta ja investoi uusiin innovaatioihin. Teknologiayksikön vertailukelpoisen liikevoiton Nokia arvioi parantuvan hieman ensi vuonna ja pysyvän vakaana pitkällä aikavälillä.

”Keskeinen tavoitteemme on, että organisaatiomme ja toimintatapamme on yksinkertaisempi, tehokkaampi ja läpinäkyvämpi. Uusi toimintamalli tulee voimaan ensi vuoden alussa ja silloin johtoryhmän jäsenten määrä on 11, kun se nykyisin on 17. Kriittisiin verkkoihin yhteydet toimittaa matkapuhelinverkko- ja verkkoinfrastruktuuri-yksiköt, kun taas pilvi- ja verkkopalvelut keskittyy palveluihin ja sovelluksiin”, toimitusjohtaja Lundmark sanoo.

Oikaisu 16.12.2020 kello 14.40: Toimitusjohtaja Lundmarkin lainauksessa kirjoitettiin aikaisemmin virheellisesti, että tuotehityspanostukset 5g:hen kasvaisivat ensi vuonna satoja miljoonaa euroja viime vuoteen verrattuna. Tosiasiassa ne kasvavat satoja miljoonia euroja kuluvaan vuoteen verrattuna.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat