Monen jouluunkin kuuluvan tutun tuotteen nimistä ja ilmeistä on käyty kiivasta keskustelua. Yritykset luopuvat muiden muassa Eskimo-tuotemerkeistään. Suukko-makeisten rasistinen nimi vaihtui 19 vuotta sitten, mutta viimeinen pakkausuudistus tehtiin tänä vuonna. Lakupekka lähti kauppojen hyllyiltä vuonna 2008.Kuva: Antti Yrjönen / HS
Talous|Brändit
Hyvästi Pekka
Wanda Holopainen piti lapsena Suukko-makeisista, mutta ei niiden pakkauksesta. 2020-luvun lapsi ei kohtaa Neekerinsuukkoa karkkihyllyssä. Kuluttajat vaativat nyt yrityksiltä enemmän.
”Mutta sen pakkauksen näkeminen kaupassa oli itselleni hyvin ristiriitaista. Kuka olin suomalaisena tässä yhteiskunnassa, jossa minun kaltaisiani ihmisiä kuvailtiin kyseisellä tavalla?”