Monen jouluunkin kuuluvan tutun tuotteen nimistä ja ilmeistä on käyty kiivasta keskustelua. Yritykset luopuvat muiden muassa Eskimo-tuotemerkeistään. Suukko-makeisten rasistinen nimi vaihtui 19 vuotta sitten, mutta viimeinen pakkausuudistus tehtiin tänä vuonna. Lakupekka lähti kauppojen hyllyiltä vuonna 2008. Kuva: Antti Yrjönen / HS
Hyvästi Pekka
Wanda Holopainen piti lapsena Suukko-makeisista, mutta ei niiden pakkauksesta. 2020-luvun lapsi ei kohtaa Neekerinsuukkoa karkkihyllyssä. Kuluttajat vaativat nyt yrityksiltä enemmän.
Laura Kukkonen HS
25.12.2020 2:00 | Päivitetty 25.12.2020 6:40
Kun Wanda Holopainen oli lapsi, hän piti Suukko-suklaamakeisista.
”Mutta sen pakkauksen näkeminen kaupassa oli itselleni hyvin ristiriitaista. Kuka olin suomalaisena tässä yhteiskunnassa, jossa minun kaltaisiani ihmisiä kuvailtiin kyseisellä tavalla?”